סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • מדרש משלי

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מחבר לא ידוע   |  שנה: לפני שנת 1050
  • חיפוש
  • לעמוד הקודם לעמוד הקודם לעמוד הבא
פרק א, פסוק א | המסירה: El-Escorial, Biblioteca de San Lorenzo, G-IV-11
<עמ' 39> "משלי שלמה בן דוד מלך ישראל". ר' תנחום בן חנילאי פתח. "והחכמה מאין תמצא". זה שלמה שישב בתענית ארבעים יום כדי שיתן לו המקום רוח חכמה ובינה והיה משוט?ט?: ומבקש אחריה. א'ל הקב'ה. "שאל מה אתן לך". אמ' לפניו. איני מבקש ממך לא כסף ולא זהב אלא חכמה בלבד. שנא' "ונתת לעבדך לב שומע לשפוט את (ה)ע(ם)[מך]".
השיבו הקב'ה ואמ' לו. הואיל ולא שאלת ממני לא כסף ולא זהב אלא החכמה בלבד. החכמה והמדע נתון לך במתנה. ולא עוד אלא שקדמתה חכמה לתורה. שנא' "ראשית חכמה יראת יי'י".
#תמן תנינן#. ''ר' אלעז' בן עזריה אומ'. אם אין תורה אין דרך ארץ. אם אין דרך ארץ אין תורה. אם [2] חכמה [1] אין אין יראה. אם אין [2] חכמה אין [1] יראה. אם אין דעת אין בינה. אם אין בינה אין דעת. אם אין קמח אין תורה. אם אין תורה אין קמח'' #<משנה. אבות ג,יז>#.
ולפי שקדמ' חכמתו (ש)אמ' עליו הכת' "ויאהב שלמה את יי'י ללכת בחוקות דוד אביו" וגו'. מלמד שהיתה חכמתו של שלמה מתנה. #דכת'# "והחכמה מאין תמצא".
"ואי-זה מקום בינה". אמ' ר' שמעון בן יוחאי. חכמה ובינה לשון אחד הם. במקום שיש חכמה יש בינה ובמקום שיש בינה יש חכמה.
ולפי שישב שלמה ארבעים יום בתענית והיה מבקש חכמה לא קפח הקב'ה שכרו. שנא' "ויתן אלהים חכמה לשלמה". וכת' "ויחכם מכל האדם". זה אדם הראשו'. #דכת' ביה# "ולא בינת אדם לי". "מאיתן האזרחי". <עמ' 40> זה אברהם. #דכת' ביה# "מי העיר ממזרח צדק יקראהו לרגלו". "והימן". זה משה. #דכת' ביה# "בכל ביתי נאמן הוא". #ומתרגמינן. מהימן הוא#. "וכלכל". זה יוסף. #דכת' ביה# "ויכלכל יוסף".
"ודרדע". זה דור המדבר {זה דור המדבר} שהיה בהם דעה. "בני מחול". דור שמחל לו הקב'ה עון ?ה?עגל.
"ויהי שמו בכל הגוים סביב". אמ' ר' ישמעאל. זו חכמתו של שלמה שיצאה מסוף העולם ועד סופו.
פרק א, פסוק א | המסירה: Vatican, Biblioteca Apostolica ebr., 44
ד'א. "והחכמה מאין תמ?צ?<א>". זו מלכת שבא ששמעה בחכמתו של שלמה. אמרה. אלך ואראה אם חכם הוא ואם לאו. ומניין ששמעה בחכמתו של שלמה. שנ' "ומלכת שבא שמעת את שמע שלמה לשם יוי ותבא לנסותו בחידות". ומה הוא "בחידות". אמ' ר' ירמיה. בדברי משלים. אמרה לו. אתה הוא שלמה ששמעתי עליך ועל חכמתיך. אמ' ל!ו!. הין.
פרק א, פסוק א | המסירה: New York, Jewish Theological Seminary (JTS), Rab. 1695
<אמ' לו. אם אני שואלת אותך דבר אחד את04>ה משיבני. אמ' לה. "(א): [כי] יו'י יתן חכמה מפ!וי! דעת ותבונה".
אמרה. <ש>בעה יוצאין ותשעה נכנסין שנים מוזגין ואחד שותה. אמ' לה. שבעה ימי נדה יוצאין בודאי ותשעה י(ל)[ר]חי לי(ל)[ד]ה נכנסין שני דדין מוזגין והולד שותה.
אמרה לו. חכם אתה. אלא אם אני שואלת אותך אתה משיבני. אמר לה "כי יו'י יתן חכמה". אמרה. אשה אומרת לבנה. אביך אבי וזקיניך בעלי אתה בני ואני אחותך. אמ' לה. ודאי בתו שללוט אומ' לבנה. אביך אבי וזקיניך בעלי אתה בני ואני אחותך.
<עמ' 41> ועוד דוגמא אחרת עשתה לפניו. הביאה זכרים ונקיבות כולם קומה אחת וכסות אחת. אמרה לו. הפרש הזכרים מן הנקיבות. מיד רמז לסריסים והביאו לו קליות ואגוזים והתחיל לחלק להם. זכרים שלא היו מתביישין היו נוטלין בבגדיהם. נקיבות שהיו <מ02>תביישות היו נוטלות בסודיריהם. אמ' לה. אלו זכרים ואלו נקיבות. ?א?מרה לו. חכם גדול אתה.
ועוד דוגמא אחרת עשתה לפניו. הביאה מולים וערלים. אמרה לו הפרש בין מולים לערלים. מיד רמז לכהן גדול ופתח ארון הברית. מהולין שבהן כרעו בחצי קומתן ולא עוד אלא שנתמלאו פניהם מז!וי! השכינה. וערלים שבהן מיד נפלו על פניהם. אמ' לה. אלו מהולין ואלו ערלים.
אמרה לו. מהיכן ידעת. אמ' לה. מבלעם. לא כתו' "אשר מחזה שדי יחזה". אילולי שהיה נופל <לא היה רואה ולא כ02>לום. ואם אין אתה רוצה מבלעם בוא ולמוד מאיוב. <שבשעה שבאו שלשת רעי02>ו לנחמו אמ' להם. "גם לי לבב כמוכם לא נופל <אני מ?כ?ם". לא נופל אנכי כמותכם02>.
פרק א, פסוק א | המסירה: El-Escorial, Biblioteca de San Lorenzo, G-IV-11
באותה שעה אמרה לו. "לא האמנתי לדברים עד אשר באתי ותראינה עיני" וגו'. "יהי יי'י אלהיך ברוך א?ש?ר חפץ בך (ונתנך): [וישימך] למלך לעשות משפט וצדקה".
נאמ' בשלמה משפט וצדקה ונאמ' בדוד משפט וצדקה. [נאמ' בדוד משפט וצדקה]. #דכת'# "ויהי דוד עושה משפט וצדקה לכל עמו". נאמ' בשלמה משפט וצדקה. #דכת'# "וישימך למלך לעשות משפט וצדקה". מגיד ה?כ?תו' שחכמתו של שלמה שקולה כחכמתו של דוד וחכמתו של דוד שקולה כחכמתו של שלמה.
פרק א, פסוק א | המסירה: New York, Jewish Theological Seminary (JTS), Rab. 1695
<ד'א. "והחכמה מאין תמצא". מלמד שהיה02> שלמה מ[ח]פש ואומ'. היכן חכמה מצויה. ר' אליעזר ור' יהושע. <ר'02> אליעזר אומ'. בראש. ור' יהושע אומ'. בלב. #ואתיא כדעתיה דר' יה<וש02>ע דאמר#. בלב. #כדכתי'# "נתתה שמחה בלבי". ואין "שמחה" אלא חכמה. שנ' "חכם בני ושמח לבי" וג'. ואף דוד פירש עליה "לב טהור ברא לי אלהים".
מפני מה (נתתה) נתנה חכמה בלב. אמ' שלמה. אני איני (יוד)עושה כדרך שעשה דוד אבי. הוא פתח חכמתו בראש אותיות וסיים באמצע אותיות. ומניין. שכך <עמ' 42> כתי' "אשרי האיש". וסיים באמצע אותיות. "כל הנשמה תהלל יה הללויה".
אבל אני איני עושה כן. אלא בתחילה אני פותח באמצע אותיות ומסיים באמצע אותיות. שנ' "תנו לה מפרי ידיה ויהללוה בשערים מעשיה". אמ' שלמה. אני פותח במקום שהחכמה מצוייה. והיכן חכמה נתונה. בלב. ולב היכן נתון. באמצא.

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות