סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • בראשית רבה

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מחבר לא ידוע   |  שנה: לפני שנת 600
  • חיפוש
  • לעמוד הקודם לעמוד הקודם לעמוד הבא
פרשה א, פסקה א | המסירה: London, British Library, 340
<עמ' 1> "בראשית ברא אלים" וגו'. #ר'# אושעיא #פתח#. "ואהיה אצלו אמון ואה' שעש'". "אמון" פידגוג. "אמון" מכוסה. "אמון" מוצנע. #אית דא'. "אמון" רבתה#.
"אמון" פידגוג. #היך מה דאת אמר# "כאשר ישא האומן את היונק". "אמון" מכוסה. #היך מה דא' אמ'# "האמונים עלי תולע". "אמון" מוצנע. #הי' מ' דא' אמ' "ויהי אומן את הדסה". "אמון" רבתה. הי' מ' דא' אמ' "התיטבי מנא-אמון". ומתרגמינן. האת טבא# מאלכסנדריא #רבתא <עמ' 2> דית[ב]א ביני נהרותא#.
[#ד'א#]. "אמון" אומן. התורה אומרת. אני היתי כלי אומנתו שלהק'.
בנוהג (ב)[ש]בעו'. מלך בשר ודם בונה פלטין ואינו בונה אותה מדעת עצמו אלא מדעת אומן. והאומן אינו בונה אותה מדעתו. אלא דיפטר[א]ות ופינקסות יש לו לידע היאך הוא עושה חדרים ופשפשים. כך היה הק' מביט בתורה ובורא העולם. והתורה אמ' "בראשית בר' אלה'ים". [בי ראשית ברא אלים]. ואין ''ראשית'' אלא תורה. #היך מ' דא' אמ'# "ייי קנני ראשית דרכו" וגו'.
פרשה א, פסקה ב | המסירה: Vatican, Biblioteca Apostolica ebr., 60
<עמ' 4> #ר'# יהוש' דסכ' #בש' ר'# לוי #פתח#. "כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נ' ג'". מה טעם גילה הק' לישר' מה שניברא ביום הראשון ומה שניברא ביום השני. מפני אומות העו'. שלא יהו מונים את ישר' ואומ' ?להם. הל?א אומה שלבזזות אתם #אתמהא#. וישר' משיבין אותן ואו' <עמ' 5> ?להן?. ואתם הלא בזוזה היא בידכם. "?הלא? כפתרים היצאים מכפתור השמ' ויש' תח'".
העו' ומל?ואו? <שלהק' הוא. כשרצה04> נתנו לכם. <וכשרצה נטלו04> מכם ונתנו ?לנו?. <#הדא היא [דכ']#. "לתת04> להם נחלת גוים". "כח מעשיו <הגיד לעמו". הגיד להם04> את הבראשית. שנ' "בראשית ברא אלהים א' הש' וא' הא'".
פרשה א, פסקה ג | המסירה: Vatican, Biblioteca Apostolica ebr., 60
#ר'# תנחומא #פתח. "כי גדול אתה ועושה נפ' את' אלהים לב'". א' ר'# תנחום #ברבי# ?חייה?. הנוד הזה אם יש בו נקב כחררה שלמחט. כל רוחו יוצאה ממנו. והאדם הזה עשוי מחילים מחילי' ונקבים נקבים ואין רוחו יוצא ממנו. מי עושה כן. "אתה אלהים לב'".
אימתי נבראו מלאכים. #ר'# יוח' #א'#. בשיני נבראו. #הד' ה' "המקר' במ' עליותיו השם עבים רכובו המה' על כנפי רוח". וכת' "עושה מלאכיו רוחות" וגו'. ר'# חני' #א'#. בחמישי נבראו מלאכים. "ועוף יעופף על הארץ". #וכת'# "ובשתים יעופף".
#ר'# לוליאני #בר# טברי #בש' ר'# יצחק. #בן על דעתיה דר'# חנינה #ובן על דעתיה דר'# יוחנן הכל מודים שלא נברא ?ביום? ראשון כלום. שלא יאמר'. מיכאל היה מותח בדרומו שלרקיע וגבריאל בצפונו והקב'ה ?ממדד? באמצעיתו. אלא "אני ייי עושה כל נ' ש' ל' ?ר?' ה' מאיתי". "?מאיתי?" מאיתי #כת'#. מי היה שותף עימי בבריתו שלעו'.
בנוהג ?שבעולם? מלך בשר וד' מתקלס במדינה וגדולי <עמ' 6> מדינה מתקלסין עימו. למה. שנושאין עימו ?במשואו?. אבל הק' אינו כן. אלא הוא לבדו ברא את עולמו. הוא לבדו מתהדר בעולמו. #א' ר'# תנחומא. "כי גדול אתה <ועו' נפל'". למה. "אתה אלהים לבדך"04>. אתה לבדך {קראתה}: <בראתה04> את העולם. "בראשית ברא אלהים א' הש' וא' הא'".
פרשה א, פסקה ד | המסירה: Vatican, Biblioteca Apostolica ebr., 60
ששה דברים קדמו לבירייתו של עולם. יש מהם שניבראו ויש מהם שעלו במחשבה להיבראות. התורה וכסא הכבוד נבראו. התור' מנ'. "ייי קנני ראשית דרכו" וגו'. כסא כבוד מנ'. "נכון כסאך מאז מע' א'".
האבות עלו במחשבה להיבראות "כבכורה בתאינה בראשיתה מצ' אב'". ישר' עלו במחשבה להיבראו'. מנ'. "זכר עדתך קנית קדם". בית המק' עלה במחשבה להיבר'. שנ' "כסא כבו' מרום מראש' מק' מקדש'". שמו שלמשיח עלה במחשבה להיב'. שנ' "יהי שמו לעול' לפ' שמ' ינון שמו".
#ר'# אהבא #בר'# זעירא. אף התשובה. #הד' הי'# "בטרם הרים יולדו ותחולל ארץ ותבל ומעו' ועד עו' אתה אל". מאותה השעה "תשב אנוש עד דכא ותאמר שובו בני אד'".
אבל אינו יודע אי-זה קדם. {אי-זה קדם}. אם התורה לכסא הכבוד אם כס' כב' לתורה. #א' ר'# אבא #בר# כהנא. התורה קדמה לכס' הכב'. שנ' "ייי קנני ראש' דרכו קד' מפ' מא'". קדם לאותו שכת' בו "נכון כס' מאז מע' אתה".
#ר'# הונא #בר'# ירמיה #בשם רבי# שמואל #בר רב# יצחק. מחשבתן של ישראל קדמה לכל.
משל למלך שהיה נשאוי למטרונה ולא היה לו הימנה בן. פעם אחת נמצא המלך עובר בשוק. א'. טלו מלינין וקלמין זו לבני. והיו כל אומרין. בן אין לו. והוא או'. טלו ()[מל]ינין וקלמין זו לבני <עמ' 7> #אתמהא#. חזרו ואמרו. המלך אסטרלוגוס הוא. אילולי שצפה המלך שהוא עתיד להעמיד בן היה או'. טלו מלינין וקלמין זו לבני #אתמהא#.
כך אילולי שצפה הק' שאחר עשרים וששה דור ישראל עתידין לקבל את התורה. היה כותב בתורה ואו'. "צו את בני ישר'". "דבר אל בני ישר'" #אתמהא#.
#א' ר'# בניה. העולם ומלואו לא ניברא אלא בזכות תורה. שנ' "ייי בחכמה יסד ארץ כו' ש' בת'". #ר'# ברכי' #א'#. בזכות משה. שנ' "וירא ראשית לו כי שם חלק' מח' ספ'".
#ר'# חונה #בש' רב# מתנא. בזכות ג' דברים נברא העולם. בזכות חלה ובזכות מעשרות ובזכות ביכורים. #דכת'# "בראש' בר' אלהים א' הש' וא' הא'". ואין ''ראשית'' אלא חלה. #היך כ' ד' א'# "ראשית עריס' חלה תרי' תר'". ואין ''ראשית'' אל' מעשרות. #היך כ' ד' א'# "ראשית דגנך ותירוש' ויצ'". ואין ''ראש''' אלא ביכורים. #היך כ' ד' א'# "ראשי' בכור' אדמתך תב' בי' ייי אלהיך".
פרשה א, פסקה ה | המסירה: London, British Library, 340
<עמ' 2> #ר'# הונא #בשם בר# קפרא #פתח. "תאלמנה שפתי שקר" וגו'. אתפרכן אתחרשן אשתתקן. אתפרכן. הי' מ' דא' אמ' "והנה אנחנו מאלמים אלומ'". אתחרשן. הי' מ' ד' א' "או מי ישום אילם". אשתתקן#. כשמועו.

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות