סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • מדרש תהלים

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מחבר לא ידוע   |  שנה: לפני שנת 1050
  • חיפוש
  • לעמוד הקודם לעמוד הקודם לעמוד הבא
מזמור כו, פסקה ד | המסירה: Cambridge, University Library, Or. 786
"ועם רשעים לא ()[?א?]שב". זה קרח וסיעתו שנ' "סורו נא מעל אהלי האנשים הרשעים".
מזמור כו, פסקה ה | המסירה: Cambridge, University Library, Or. 786
"ארחץ בנקיון כפי ואסובבה את מזבחך". #כי האיי דתנן# ''בכל יום היו מקיפין את המזבח'' #<משנה. סוכה ד,ה>#. ובמה היו מקיפין אותו. בלולב והדס וערבה בימין ואתרוג בשמאל. שנ' "ולקחתם לכם". שיהא במקח ולא בגזל. #כדתנן# ''לולב הגזול והיבש פסול'' #<משנה. סוכה ג,א>#. שיהא נקי מן החמס ומן הגזל. שלא יהא הסניגור קטיגור.
#א'ר לוי#. מי שהוא נוטל לולב גזול למה הוא דומה. לליסטם שהוא יושב בפרש' דרכים ומקפח את העוברין ואת השבין. #חד זמן עבר חד# לגיון. #בעי' למיגרא# דימוסיא #דחדא מדינתא. וקם עלוי וקדמיה וקפחיה ונסיב כל מה דהוה <דף קט, עמ' ב> גביה. בתר יומין איתציד ההוא# ליסתאה #ואיתייהב# בפילקי.
*
#שמע ההוא# לי?ג?יונא #דמלכא ואזל לגביה. אמ' ליה. קום הב לי כל מה דקפחת ונסבת מיני ואנא מילף עלך זכותה. אמ' ליה. כל מה דקפחית ונסבית מינך לית לי אלא הדין# טפיטא #והוא מן דידך. א' ליה. הב יתה לי ואנא מלף לך זכו. וכד יהב יתה ל[י]ה למחר +. את+ נפק לדינה ומלכה קרי לך ואמ' לך. אית לך בר נש דמילף עלך זכותה. ואנא מלף עלך זכו. אמ' ליה#.
#למחר נפק לדינה. אמ' ליה מלכא. אית לך בר נש דמילף לך זכו. אמ'#. ליגיון #פלן. שלח מלכא וקרא ליה. אמ' ליה. מה חכימת זכו בהדין גברא. אמ' לי?ה?. חכם אנא ליה בההיא זימנא דשלחתני למיגבא# דימוסא #דמידינתא פלנית. קם עלי וקדמאי וקפחאי ונסב כל מה דהוה גביי. ודין# טפיטא #מסהיד עלוי#. התחילו הכל אומ'. אוי לו לזה שנעשה סניגורו קטיגורו.
כך אדם לוקח לולב גזול והוא צווח לפני הקב'ה ואומ'. גזול אני. חמוס אני. ומלאכי השרת #צווחין ליה. אי ליה לגבר פלן# שנעשה סניגורו קטיגורו.
לפיכך דוד אמ'. "ארחץ בניקיון כפ!ות!". במקח ולא בגזול. "ואסובבה את מזבחך י'י". #כהיי דתנינן תמן#. ''בכל יום מקיפין את המזבח פעם אחת ואו'. "אנא י'י הושיעה נא. אנא י'י הצליחה נא". וביום השביעי היו מקיפין אותו ז' פעמ''' #<משנה. סוכה ד,ה>#.
מזמור כו, פסקה ו | המסירה: Cambridge, University Library, Or. 786
"לשמ!ו!ע בקול תודה". זה קרבן תודה.
"ולספר כל !מלאכותיך!". #א'ר אבין#. זה הלל. שיש בו לשעבר. ויש בו לדורות. ויש בו לימות המשיח. ויש בו לימות גוג. ויש בו לעת' לבא. "בצאת ישר' ממצר'" לשעבר. "לא לנו י'י לא לנו" בדורות הללו. "אהבתי כי ישמע י'י" לימות המשיח. "איסרו חג בעבותים" לימות גוג. "אלי אתה ואודך" לעתי' לבוא. "הודו לי'י כי טוב" (כ)[ל]חיי העו' הבא.
מזמור כו, פסקה ז | המסירה: Cambridge, University Library, Or. 786
<דף קי, עמ' א> "אל תאסוף עם חטאים נפשי". אלו המצריים. שכן א' יעקב ליוסף. "אל נא תקבריני במצרים". #ר' יוח' אמ'#. מצינו שני מקומות על הצדיק' שביקשו שלא יאספו עם הרשעים. דניאל אמ' "ורחמין למיבעי" "דלא יהובדון דניאל וחברוהי עם שאר חכימי בבל". ודוד אמ' "אל תאסוף עם חטאים נפשי".
#ר' חלפתא בש' ר' איבו אמ'#. "ויהי כעשרת הימים ויגף י'י את נבל וימת". והלא אין מגפה אלא לשלשה ימים. #דתניא#. יום אחד מיתה של זעף. לשנים מיתה של בהלה. לשלשה מית' מגפה.
#ותני ר' חלפתא בן שאול#. מת + בהיכרת. לארבעה לחמשה מיתה הדופה. לששה מית' האמורה בתורה. לשבעה מיתה של חיבה. יותר מיכן מיתה של ייסורין.
#מה חמית למימר#. מיתה לשלש' ימים מית!ה! מגפה. #והכת'# "ויהי כעשר' הימים ויגף". אלא שתלה לו הקב'ה ז' ימי אבלו של שמו?א?ל הצדיק שלא יתערב באבלו. ועשה שלשה <דף קי, עמ' ב> ימים ומת במגפה.
#ר' ברכיה (ב)[א]מ' בש' ר' שמואל#. ''ויהי כעשרה ימים'' אין כת' כאן אלא "כעשרת הימים". תלה לו עשרה ימים כעשרת ימים שבין ראש השנה ליום הכיפורים שמא יעשה תשובה. ולא עשה.
#ודכוותה "ויגע האיש בעצמות אלישע ויחי ויקם {וילך} על רגליו". תני# "על רגליו". עמד ולביתו לא הלך. אלא מת ונקבר במקום אחר. משום שנ' "אל תאסוף עם חטא' נפשי".
ומי היה [2] בנה [1] זה. של שונמית. שנ' "ויגדל הילד ויהי היום ויצא אל אביו". והשליכו אותו במותו פעם שנייה בקבר אלישע שיחיה. וחיה וקם ומת. פעם שלישית קברוהו במקום אחר. ולמה מת. לפי שהיה רשע. אבל בן צרפית האלמנה שהוא יונה בן אמיתי היה צדיק גמור. נצרף בבליעת דגים ובמצולות ימים. ולא מת אלא "ויאמר י'י לדג ויקא את יונה אל היבשה". ונגנז בחי(ו)[י]ו בכבודו בגן עדן.
#ודכוותיה "ויהי לשבעת הימים ומי המב'". א'ר הושעיא#. מלמד שתלה להם הקב'ה ז' ימי אבלו של מתושלח הצדיק שיעשו תשובה. ולא עשו. על שם "אל תאסוף ע?ם? חט' נפ'".
"ועם אנשי דמים חיי". אלו דור המבול. "אשר בידיה?ם? זימה". שנ' "כי השחית כל בשר את דרכו". "וימינם מלא!ו! שוחד". #א'ר פנחס בר חמה הכהן#. אלו בני אדם שהן משחקין בפספסין. שהן מחשבין בשמאל וגוזלין בימין ומסמכין בימין וגוזלין וחומסין זה את זה. אבל "אני בתומי אלך".
"פדיני". מדין הקבר. "וחונני". בעו' הבא. "רגלי עמדה במישור". לעתיד לבא. "במ?ק?הלים אברך {את} י'י". בכוס ישועות.
מזמור כז, פסקה א | המסירה: Cambridge, University Library, Or. 786
<דף קיא, עמ' א> "לדוד י'י אורי וישעי מ(י)מי אירא". זש'ה "+והי<ה01> אור ישר' לאש וקדושו ללהבה". בנוהג שבעולם אדם ?מ?דלי()[?ק?] את הנר בתוך פלטיו שלו. שמא יכול לומ'. פלוני שהוא אוהבי ישתמש לאורה ופלוני שהוא שונאי אל ישתמש לאורה. אלא הכל משתמשין לאורה.

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות