סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.
  • ניקוי
  • חיפוש
חיפוש מילה בטקסטים שבמאגרים על פי הערך המילוני ועל פי צורת המילה. לאחר קבלת תוצאות הביניים לחצו על איקון הצגת המובאות בשורה המתאימה. באזור הסינון מימין אפשר לצמצם את קורפוס הטקסטים לפני החיפוש.
סגירה/פתיחה

מובאות שמורות

תוצאות החיפוש שמורות בלשונית הזאת.
לקבלת פרטים מלאים על מילה בטקסט העבירו עליה את הסמן.

תאריך עדכון אחרון: כ"ו בטבת תשפ"ה, 26 בינואר 2025

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • אלפא ביתא דבן סירא

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מחבר לא ידוע   |  שנה: לפני שנת 1050
המסירה: Oxford, Bodleian Library, 1466
<עמ' 261> $והא לך האלפא-ביתא-מבן-סירא$.
#אוקיר לאסיא עד דלא תצטריך ליה#. לעולם יקדים אדם תפלה לצרה. שאילמלא אברהם לא הקדים תפלה לצרה לא נשתייר משונאיהם של ישראל שריד ופליט בימי יהושע בן נון.
ואימתי הקדים. כשנפטר מבית אביו. שנ' "ויעתק משם ההרה". "ויקרא בשם י'י".
{ואז}: <ואיזו היא03> קריאה שאמר. אמר יוסף בן !עמיאל!. יודע היה אברהם +<אבינו מעשה עכן שעתיד שיתחייבו בנינו כלייה בשבילו. ולפ<י>כך קרא אברהם03> בשם י'י ואמר לפניו. רבונו של עולם עניני. ומה נחור והרן שלא ידעו שמך ולא הלכו באורחותיך מעולם ולא פרדו מאביהם. הרי בניהם ובני בניהם חיו ויורשין ארץ. ואני שידעתי שמך והלכתי באורחותיך ופרדתי מאבי יתחייבו בני כלייה.
א'ל. בני. נכתבה גזירה שלא יותר מבניך אלא יאיר בן מנשה בלבד. וזרעו ארבה כזרע יעקב. ועתה הקדמת תפילה לצרה. לא יהרג כי אם יאיר בן מנשה בלבד. כדי ליירא (שם) השאר.
מיד הלך אברהם הלוך ונסוע הנגבה. לפיכך לא נהרג בין ביתאל ובין העי מקום שאברהם הקדים תפלתו אלא יאיר בלבד. שנ' "ויכו מהם אנשי העי כשלשים וששה איש". ואמרנו. זה פנחס בן יאיר ששקול כרובן של סנהדרין.
כשראו ישראל כך נזדעזעו ואמרו. אוי לנו. כי מי זה שלא היה כמותו בישראל נהרג. אנו מה תהא עלינו. מיד "וימס לבב העם ויהי למ[י]ם".
לפיכך יקדים אדם תפלה לצרה. ואף לרופא שגר דורון בתחילה לפי שיזכיר (שבתך): [אותך] וירפאך. #והיינו דאמר בן סירא. אוקיר לאסיא#.
<עמ' 262> #בר דלא בר שבקיה על אפי מיא ישוט#. לעולם ייסר אדם את בנו. והלקהו יותר מדאי. ואם תראה שאינו שוה כלום עזוב אותו. ואם ירדפ(ו)ך הוציאיהו לסקילה. ואם אין אתה יכול. זרוק אותו לים לפרנס הדגים. זו דברי עוזיאל בן סירא.
אבל יוסף בן עוזיאל אומר. וכי אדם אפשר להרוג את בנו. אלא מי שיש לו בן שאינו הגון יעזבינו. ואם רואיהו ביום (ב)צרה לא יצילהו. ואם נפל לבור לא יעלינו אלא יטבע.
ויבכה ויתאבל עליו כמו שעשה דוד. כשראה שרדפו אבשלום בנו עזבו. עד שענשו הקב'ה. והוחזק ראשו באלה. ואף דוד לא הצילו ולא הזיק לאותו שהרגו. ואחר כך בכה עליו שלא יבינו בני אדם שבנו קם עליו להורגו.
#והיינו דאמר בן סירא. בר דלא בר#.
#גרמה +<דסליק11> לחולקך טב או ביש ג?ר?דיה#. לעולם לא תשא אשה כי אם מיוחסת ואפילו ערומה. ולא אשה שאינה הוגנת ולבושה כלי זהב. שכל הנושא אשה [שאינה הוגנת] ירח נכנס ירח יוצא וממון כלה. שנ' "(בגד) בי'י בגדו כי בנים זרים ילדו <עמ' 263> עתה יאכלם חדש חלקיהם".
שמא תאמר. שאינו חוטא בניו מיוחסין. הכת' "בנים זרים ילדו". ושמא תאמר. אבל יקנה נכסים הרבה. הכת' "עתה יאכלם". ושמא תאמר. (אבל יקנה נכסים הרבה) עד זמן מרובה. הכת' "חדש". ושמא תאמר. נכסיה ולא נכסיו. הכת' "חלקיהם".
ועוד. שכל הנושא אשה שאינה הוגנת (שאינה הוגנת) אליהו כופתו והקב'ה רוצעו. ולא עוד. שכל הנושא אשה לשום ממון אינו רואה יום טוב עמה.
*
ואם אין יכול לישא מיוחסת ישא משוחררת לפי שהיא מזלו. וא'עפי שהיא קשה מאיזבל לאחאב ואשתו של קרח שאבדו בעליהם לא יגרשינה. לפי ששנינו. שלשה אין נכנסין לדין. אילו הן. דקדוקי עניות וחולי מעים והרשות. ויש אומרים. אף מי שיש לו אשה רעה ואינו מגרשה.
ואם גרשה לא עשה יפה. שאין שעה משחקת לו אחריה. ולא עוד אלא שהעולם מחשיך לו אחריה כשהוא מגרשה.
#והיינו דאמר בן סירא. גרמא לחולקך#.
#דהבא לקומצא ועולימא להלקאה#. לעולם ייסר [אדם] את בנו יותר מדאי. ואל תמנע מלהלקותו כדי שיהא יראתך מוטלת עליו. לפי שהנער דומה לזהב שצריך לצרפו היטב כדי שיהא רך ו[י]מצא יפה. אף הנער צריך כן כדי שתוכל ללמ!וד! תורה יפה {הוא}: <יפה03>.
שאילמלא שאול בן קיש לא היה מלקה בניו היו רודפין אותו. כשאמר לו. "בן נעות המרדות". אלא מתוך שהיתה אימתו מוטלת עליו. #ומנלן# שהיה מלקהו. שנ' "ויטל + את החנית עליו להכותו". ואומר "כי מות תמות יונתן".

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות