סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.
  • ניקוי
  • חיפוש
חיפוש מילה בטקסטים שבמאגרים על פי הערך המילוני ועל פי צורת המילה. לאחר קבלת תוצאות הביניים לחצו על איקון הצגת המובאות בשורה המתאימה. באזור הסינון מימין אפשר לצמצם את קורפוס הטקסטים לפני החיפוש.
סגירה/פתיחה

מובאות שמורות

תוצאות החיפוש שמורות בלשונית הזאת.
לקבלת פרטים מלאים על מילה בטקסט העבירו עליה את הסמן.

תאריך עדכון אחרון: כ"ו בטבת תשפ"ה, 26 בינואר 2025

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • תלמוד בבלי, בבא בתרא

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מחבר לא ידוע   |  שנה: בין שנת 400 לשנת 600
  • חיפוש
  • לעמוד הקודם לעמוד הקודם לעמוד הבא
פרק ח, משנה ג | המסירה: Hamburg, Staats- und Universitaetsbibliothek, 165
#תנא#. בנות צלפחד חכמות הן דרשניות הן צדקניות הן. חכמות הן. שלפי שעה דברו. #דא'ר שמואל בר רב יצחק#. מלמד שהיה משה רבינו יושב ודורש בפרשת יבמין. אמרו לו. אם כבן אנו נירש. ואם לאו תתיבם אמנו. מיד "ויקרב משה את משפטן".
*
דרשניות הן. שהיו אומרות. אלו היה בן לא דברנו. #והתניא#. בת. #א'ר ירמיה. סמי מיכן# בת. #אביי אמ'#. אפלו היה בת לבן לא דברנו.
צדקניות הן. שלא נשאו אלא להגון להן.
#תניא. ר' אליעזר בן יעקב או'#. אפלו קטנה שבהן לא נשאת פחותה מבת ארבעים. #איני. והא אמ' רב חסדא#. נשאת פחותה מבת עשרים יולדת עד ששים. בת עשרים יולדת עד ארבעים. בת ארבעים שוב אינה יולדת. מתוך שהיו צדקניות נעשה להן נס כיוכבד.
#דכת'# "וילך איש מבית לוי ויקח את בת לוי". <דף קכ, עמ' א> איפשר בת מאה ושלשים #וקרי לה# בת. #דא'ר חמא בר' חנינא#. זו יוכבד שהורתה בדרך ולידתה בין החומות. #דכת'# "אשר ילדה אותה ללוי במצרים". לידתה במצרים והורתה שלא במצרים. #ואמאי קרי לה# בת. #אמ' רב יהודה בר ביזנא#. שנולדו בה סמני נערות הבת. נתעדן הבשר ונתפשטו הקמטין.
"ויקח". ''ויחזיר'' #מיבעי ליה. אמ' רב יהודה בר ביזנא#. שעשה לה מעשה ליקוחין. הושיבה באפריון ואהרן ומרים מרקדין לפניה. ומלאכי השרת אומ' "אם הבנים שמחה".
להלן מנאן הכת' דרך חכמתן וכאן דרך גד(ו)[י]לתן. #מסייע ליה לר' אמי. דא'ר אמי#. בישיבה הלך אחר חכמה. במסיבה הלך [אחר] זקנה. #אמ' רב אשי. והוא דמפלג# בחכמה. #והוא דמפלג# בזקנה.
#תנא דבי ר' ישמעאל#. בנות צלפחד שקולות היו. שנ' "ותהיינה". הוייה אחת לכולן.
#אמ' רב יהודה אמ' שמואל#. הותרו בנות צלפחד להנשא לכל השבטים. שנ' "לטוב בעיניכם תהיינה לנשים". אלא מה אני מקיים "א()[ך] למשפחת מטה אביהן תהיינה לנש'". עצה טובה השיאן הכת'. שלא ינשאו אלא להגון להן.
#מתיב רבה#. "אמור אליהם". לאותן העומדים על הר סיני. "לדורותיכם". אלו דורות הבאות. אם נא' אבות למה נא' בנים. ואם נא' בנים למה נא' אבו'. מפני שיש באבות שאין בבנים ויש בבנים מה שאין כן באבות.
באבות הוא או'. "וכל בת יורשת נחלה". מה שאין כן בבנים. והרבה מצות נצטוו הבנים שלא נצטוו האבות. הא מפני שיש באבות שאין בבנים ויש בבנים שאין באבות הוצרך לומר אבות והוצרך לומר בנים. #והא# בנות צלפחד דמאבות #הוא. הוא מותיב לה והוא מפריק לה. לבר# מבנות צלפחד.
#אמ' מר#. באבות הוא אומ'. "וכל בת יורשת נחלה". באבות #אין# בבנים #לא. מאי משמע. אמ' רבה. דאמ' קרא# "זה הדבר". דבר זה לא יהא נוהג אלא בדור זה. #אמ' ליה רבה זוטא לרב אשי. אלא# מעתה "זה הדבר" דשחוטי חוץ לא יהא נוהג אלא בדור הזה. #שאני התם. דכת'# "לדורות!יכם!".
<דף קכ, עמ' ב> "זה הדבר" דראשי המטות #הכי נמי# לא יהא נוהג אלא בדור הזה. #ההוא יליף "זה" "זה" מהתם. האי נמי יליף "זה" "זה" מהתם. האי מאי. בשלמ' התם אצטריך# לגזרה שוה. #הכא למאי אצטריך. לישתוק קרא מיניה ואנא ידענא#.
#מאי# גזרה שוה. #דתניא. ר' אומ'#. נא' כאן "זה הדבר" ונא' להלן "זה הדבר". מה להלן אהרן ובניו וכל ישראל אף כאן אהרן ובניו וכל ישראל. ומה כאן ראשי המטות אף להלן ראשי המטות.
#אמ' מר#. מה להלן אהרן ובניו וכל ישראל אף כאן אהרן ובניו וכל ישראל. #למאי היל'. אמ' רב אחא בר יעקב#. לומר שהפרת נדרים בשלשה הדיוטות. #והא "ראשי המטו'" כת'. כדאמ' רב חסדא א'ר יוחנן#. ביחיד מומחה. #הכא נמי# ביחיד מומחה.
ומה כאן בראשי המטות אף להלן בראשי המטות. #למאי היל'. אמ' רב ששת#. לומר שיש שאלה בהקדש. #ולבית שמאי דאמרי#. אין שאלה בהקדש. #דתנן#. ''בית שמאי אומ'. הקדש טעות הקדש'' #<משנה. נזיר ה,א>#. #האי "זה" מאי עבדי ליה#. "זה הדבר" דשחוטי חוץ #מיבעי ליה#. על השוחט הוא חייב ואינו חייב על המולק. "זה הדבר" דראשי-המטות. חכם מתיר ואין בעל מתיר. בעל מיפר ואין חכם מפר.
#ולבית שמאי דלית להו# גזירה שוה. הפרת נדרים בשלשה הדיוטות #מנא להו. נפקא להו מדתניא. "וידבר משה את מועדי ייי אל בני ישראל". ר' יוסי או'#. <דף קכא, עמ' א> מועדי ייי נאמרו. שבת בראשית לא נאמרה. #בן עזאי או'#. מועדי ייי נאמרו. הפרת נדרים לא נאמרה.
#רב אסי בר נתן הוה גמיר להא מתניתא ולא הוה ידע ליה לפירושה. אזל בתריה דרב ששת לנהרדעא ולא אשכחיה. אזל בתריה למחוזא ואשכחיה. אמ' ליה. מאי# מועדי ייי נאמרו. שבת בראשית לא נאמרה. #אמ' ליה#. מועדי ייי צריכין קדוש בית דין. שבת בראשית אין צריכה קדוש בית דין. #סל' דע' אמי'#. הואיל #וכתיבא בענינא דיומא# [ד]מועדות #תיבעי# קדוש בית דין כמועדות. #קמ'ל#.
#מאי# מועדי ייי נאמרו. הפרת נדרים לא נא'. מועדי ייי צריכין מומחין. הפרת נדרים אין צריכה מומחין. #והא "ראשי המטות" כת'. אמ' רב חסדא א'ר יוחנן#. ביחיד מומחא.
#תנן התם#. ''אמ' רבן שמעון בן גמל'. לא היו ימים טובים לישראל כחמשה-עשר באב וכיום הכיפורים. שבהן בנות ירושלם יוצאות בכלים לבנים שאולין כדי שלא לבייש את מי שאין לו'' #<משנה. תענית ד,ח>#.

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות