סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.
  • ניקוי

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • תלמוד בבלי, נדרים

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מחבר לא ידוע   |  שנה: בין שנת 400 לשנת 600
  • חיפוש
  • לעמוד הקודם לעמוד הקודם לעמוד הבא
פרק א, משנה ג | המסירה: Vatican, Biblioteca Apostolica ebr., 487
#אמ' רבא. תא שמ'#. ''נותר ופיגול אסור''. <דף יב, עמ' א> #והא# נותר ופיגול לאחר זריקת דמים #הוא. אמ' ליה רב הונא בריה דרב נתן#. בנותר של עולה ופיגול של עולה. #אמ' ליה#. אם כן #ליתני#. כבשר עולה. #לא מיבעיא קאמ'. לא מיבעיא# כבשר עולה דאסור #דהא# בקרבן #קא מיתפיס#. נותר ופיגול דעולה #איצטריכא ליה. דאימא#. כאיסור נותר [וכאיסור] (ו)פיגול. #והוה ליה# מתפיס לדבר האסור #ולא מיתסר. קמ'ל#.
#מיתיבי#. אי-זהו אסור האמור בתורה. אמ'. הריני שלא אוכל בשר ולא אשתה יין כיום שמת בו אבא. כיום שמת רבי. כיום שנהרג בו גדליה בן אחיקם. כיום שראיתי את ירושל' בחורבנה. #אמ' שמוא'#. הוא שנדר באותו היום חייב. #היכי דמי. דקא נדר בההוא חד בשבא דמית ביה# אביו. #ואע'ג דאיכא טובא חד בשבא דהיתירא. וקא תני#. אסור. #שמ' מינ'#. בעיקר הוא מתפיס.
#דשמו' הכי איתמר. אמ' שמוא'#. הוא שנד<ו02>ר ובא מאותו היום ואילך.
#אמ' רבינ'. תא שמ'#. ''כחלת אהרן וכתרומתו מותר'' #<משנה. נדרים ב,א>#. #הא# בתרומת לחמי תודה אסור. <דף יב, עמ' ב> #והא# תרומת לחמי תודה לאחר זריקת דמים #הוא. אימא. הא# כתרומת הלשכה אסור. אבל תרומת לחמי תודה מותר. אם כן #ליתני#. תרומת לחמי תודה. וכל שכן תרומתו. #הא קמ'ל#. תרומת לחמי תודה תרומתו #היא#.
#ואיב' אימ'#. תרומת לחמי תודה #נמי# לפני זריקת דמים. #כגון דאפרשה בלישא#.
*
#וכיהא דאמ' רב טובי בר קיסנא אמ' שמו'#. לחמי תודה שאפאן בארבע חלות יצא. #והכת'#. ארבעים. למצוה. #והא בעי למשקל# תרומה. #וכי תימא דשקיל חדא ריפת' על כולהון. והתניא#. "מ?כ?ל קרבן". שלא יטול מקרבן על חבירו. #וכי תימ<..> דשקיל# פרוסה פרוסה #מן כל חד וחד. והתניא#. ''"אחד". של()[א] יטול פרוס'' #<משנה. מנחות ז,ב>#. #אלא דאפרשה בליש' ושקל <...> מן# חמץ #וחדא מן# חלות #וחדא מן# רקיקין #וחדא מן# רבי?כ?א.
#לימא כתנאי#. הרי עלי כבכור. ר' יעקב אוסר ור' יוסי מתיר. #היכי ?ד?מי. אי# לפני זריקת דמים #מאי טעמ' דמאן דשרי. (אי# לאחר זריקת דמים #מאי טע?'? דמאן דשרי) אי# לאחר זריקת דמים #מאי טעמ' דמאן דאסר. אלא לאו <דף יג, עמ' א> דמחת# זבחי שלמים #גביה ואמ'#. זה כזה. #ותנאי היא#.
#לא. דכולי עלמ'# לפני זריקת דמים. #ומאי טעמ' דמאן דשרי. אמ' קרא# "כי ידור נדר". עד שידור בדבר הנידר. #לאפוקי# בכור דדבר האסור #ה?ו/י?א. ומאן דאסר אמ' קרא# "לייי". לרבות דבר האסור.
#ומאן דשרי "לייי" מאי עביד ליה. מיבעי ליה# למתפיס כחטאת ואשם. ומה ראית לרבות חטא' ואשם ולהוציא את הבכור. מרבה אני אשם וחטאת שהן מתפסין בנדר ומוציא אני את הבכור שהוא קדוש ממעי אמו.
#ומאן דאסר#. בכור #נמי# מתפי?ס? בנדר #הוא. דתניא. משום רבינו אמרו#. מנין לנולד לו בכור בתוך ביתו שמצוה להקדישו. שנ' "הזכר תקדיש". #ומאן דשרי. כי לא מקדיש ליה מי לא# קדוש.
#מתני'. "כאימר' כדיריים כעצים". תניא. אימרא לאימרא כאימר'#. דיריים לדיריים כדיריים. עצים לעצים כעצים. אישים לאישים כאישים. מזבח למזבח כמזבח. היכל להיכל כהיכל. ירושלם לירושלם כירושלם. כולן שאוכל לך אסור. לא אוכל לך מותר. #מאן שמענא ליה דלא שני ליה אימרא ולא שני ליה לאימרא ולא שני ליה כאימרא. ר' מאיר#.
#אימא סופא#. וכולן לא או(ל)[כ]ל לך מותר. #והתנן#. ''לקרבן לא אוכל מותר. ר' [מאיר] אוסר'' #<משנה. נדרים א,ד>#. #ואמ' ר' אבא#. נעשה כאומ'. לקרבן יהא לפיכך לא אוכל לך. #לא קשיא. הא דאמ'. לאימרא. הא דאמ'. לא אימרא#.
פרק א, משנה ד | המסירה: Vatican, Biblioteca Apostolica ebr., 487
#מתני'. "האומר קרבן עולה מנחה תודה". קא תני. "הקרבן כקרבן [קרבן] שאוכל לך אסור. לקרבן לא אוכל לך ר' מאיר אוסר". קא תני תנא סתמ' כר' מאיר דלא שני ליה בין אימרא לכאימרא#.
#רישא דקא תני#. ''הקרבן'' ''שאוכל לך אסור''. #והתניא#. מודים חכמי' לר' יהוד' באומ'. הא קרבן והא עולה והא מנחה והא חטאת והא תודה והא שלמים שאוכל לך שמותר. שלא נדר זה אלא בחיי קרבן. <דף יג, עמ' ב> #לא קשיא. הא דאמ'#. הא קרבן. #הא דאמ'#. חי?י'/(י)? קרבן. #מאי טעמא. האי# קרבן #קאמ'#.
#קא תני#. ''לקרבן לא אוכל לך. ר' מאיר אוסר''. #והא לית ליה לר' מאיר# מכלל לאו אתה שומע הן. #אמ' ר' אבא#. נעשה כאומ'. לקרבן יהא לפיכך לא אוכל לך.
#מתני'. "האומ' לחבירו. קונס פי מדבר עמך ידי עושה עמך ורגלי מהלכת לך אסור". ורמינהי#. חומר בנדרים משבועת ובשבועות מנדרים. חומר בנדרים שהנדרים חלין על המצוה כברשות מה שאין כן בשבועות. וחומר בשבועות שהשבועות חלות בין על דבר שיש בו ממש בין על דבר שאין בו ממש(י) מה שאין כן בנדרים. #אמ' רב יהוד'#. באו'. יאסר פי לדיבורי ידיי למעשיהם רגלי להילוכיהן.
#דיקא נמי דקא תני#. ''פי מדבר עמך''. #ולא קא תני#. שיני מדבר עמך.
פרק ב, משנה א | המסירה: Vatican, Biblioteca Apostolica ebr., 487
"ואילו מותרין. כחולין שאוכל לך". #טעמ' דאמ'#. חולין שאוכל לך. #הא אמ'#. לחולין שאוכל לך #משמע לא# חולין #להוי אלא# קרבן. #מני מתניתין. א(מ')[י] ר' מאיר הא לית ליה# מכלל <דף יד, עמ' א> לאו אתה שומע הן. #א(')[י]+ ר['] יהוד' היני רישא. אידי דקא תני#. כבשר חזיר כעבו'-זר'. #משום הכי קא תני#. חולין.
#רבינא אמ'. הכי קא תני#. ואילו מותרין כחולין. כבשר חזיר כעבו'-זר'. אם כן #ליתני#. כבשר חזיר וכעבו'-זר'. #ולא ליתני#. חולין. #אי תנא#. כבשר חזיר וכעבו'-זר'. #ולא תני#. חולין. #הוה אמנא בעי# שאלה. #ומי איכא לאסוקי על דעתא הכי. הא מדקא תני סופא#. ''האו' לאשתו. הרי את עלי כאימא. פותחין לו פתח ממקום אחר''. #מכלל דרישא לא בעיא# שא()[ל]ה. #אלא מחוורתא#. חולין #ממי-לה נסבה#.
"מותר". #מנא הני מילי. אמ' קרא# "איש כי ידור נדר לייי". עד שידור בדבר הנדור. #אי הכי אפי'# בדבר האסור. #דהא כת' "לאסור איסר על נפשו". "לאסור איסר" מיתבעי (א) כידתניא#. איזהו איסר האמור בתורה.

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות