סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • תלמוד בבלי, עירובין

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מחבר לא ידוע   |  שנה: בין שנת 400 לשנת 600
  • חיפוש
  • לעמוד הקודם לעמוד הקודם לעמוד הבא
פרק ג, משנה ט | המסירה: Vatican, Biblioteca Apostolica ebr., 109
#מיתיבי. "תן חלק לשבעה וגם לשמנה". ר' אליעזר אומ'#. ''שבעה''. אלו (ימי) שבעת ימי בראשית. ''שמנה''. אילו שמנת ימי מילה. #ר' יהושע אומ'#. ''שבעה''. אילו שבעת ימי הפסח. ''שמנה''. אילו שמנת ימי החג. וכשהוא אומ' "וגם" לרבות עצרת וראש השנה ויום הכיפורים.
#מאי. לאו# זמן. #לא#. ברכה. #הכי נמי מסתברא. דאי סל' דע'# זמן. זמן #כל יומא מי איכא. הא לא קשיא. דאי לא אמ' האידנא אמ' למחר (וליומחרא): [וליומא אחרינא]#. מכל מקום כוס #בענן. לימא מסייע ליה לרב נחמן. דאמ' רב נחמן#. זמן אומרו אפי' בשוק. #הא לא קשיא. דאיקלע ליה# כוס.
#התינח# עצרת וראש השנה. יום הכיפורים #היכי עביד. מברך עליה ושתי ליה. כיון דאמ'# זמן #קבליה עילויה ואיתסר ליה. ואמ' ליה רב ירמיה בר אבא לרב. מי בדלת. ואמ' ליה. בדילנא. לותביה#. המברך צריך שיטעום. #ליתביה לינוקא. לית הילכתא כרב אחא בר יעקב. דאתי למיסרך#.
#מאי הוי עלה. שדרוה רבנן לרב ייבא סבא לגביה דרב חסדא במעלי יומא דריש שתא. זיל חזי היכי עביד עובדא ואיתא אימא לן. אזל. כדחזייה אמ'. דליוה לרטיבא רפסא בדוכתיה. אייתו ליה כסא דחמרא. קדיש ואמ'# זמן. #והילכתא#. אומ' זמן בראש ה()[ש]נה וביום הכיפורים. #והילכתא#. זמן אומרו אפי' בשוק.
#ואמ' רבה. כי הוינן בי רב הונא איבעיא לן. בני בי רב דיתבי בתעניתא במעלי שבתא# מהו להשלימה. #לא הוה בידיה. + אמ' רבא. ניחזי בה אנן#. תשעה באב שחל להיות בשבת. <דף מא, עמ' א> וכן ערב תשעה באב שחל להיות בשבת. אוכל ושותה כל צרכו ומעלה על שלחנו אפי' כסעודת שלמה בשעתה. חל להיות בערב שבת מביאין לו כביצה ואוכלה. כדי שלא יכנס לשבת כשהוא מעונה.
#אמ' ר' יהודה#. פעם אחת הייתי יושב לפני ר' עקיבה. ותשעה באב שחל להיו' ערב שבת היה. והביאו לו ביצה מגולגלת וגמעה בלא מלח. לא מפני שתאב היה אלא כדי להורות הלכה לתלמידים.
#ור' יוסי אמ'#. מתענה ומשלים. #אמ' להן ר' יוסי#. אי אתם מודים לי בתשעה באב שחל להיות באחד בשבת שהוא מפסיק מבעוד יום. #אמרו לו#. אבל. ומה לי ליכנס לה כשהוא מעונה. ומה לי לצאת ממנה כשהוא מעונה. לא. אם אמרת לצאת ממנה כשהוא מעונה. שכן אוכל ושותה כל היום כולו. תאמר ליכנס לה כשהוא מעונה. שלא אכל ושתה כל היום כולו. #ואמ' עולא#. הלכה כר' יוסי.
#ומי עבדינן כר' יוסי. והתנן#. ''אין גוזרין תענית על הציבור בראשי חדשים בחנוכה ובפורים. ואם התחילו אין מפסיקין. דברי רבן גמלי'. אמ' ר' מאיר. אע'פ שאמ' רבן גמליאל שאין מפסיקין מודה היה שאין משלימין. וכן תשעה באב שחל להיות ערב שבת'' #<משנה. תענית ב,י>#.
#ותניא#. לאחר פטירתו של רבן גמליאל ביקש ר' יהושע לב?ט?ל את דבריו. עמד ר' יוחנן בן נורי על רגליו ואמ'. #חזאי אנא דבתר רישא גופא אזיל#. כל ימיו של רבן גמליאל עשינו הלכה כמותו. עכשיו אתה מבקש לבטל את דבריו. יהושע. אין משגיחין בך. שכבר הוקבעה הלכה כמותו. ולא היה אדם שעירער בדבר כלום.
בדורו של רבן גמליאל #עבוד כרבן גמליאל#. ובדורו של ר' יוסי #עבוד כר' יוסי#. ובדורו של רבן גמליאל #עבוד כרבן גמליאל. והתניא. אמ' ר' אלעזר בר' צדוק#. אני הייתי מבני סנואב בן בנימן. ופעם אחת חל תשעה באב בשבת ודחינוהו לאחר השבת. והתענינו בו ולא השלמנוהו. מפני שיום טוב שלנו. #טעמ'# דיום טוב. #הא לאו הכי# משלימין.
#אמ' רבינא. שאני# יום טוב של דבריהן. מתוך שמתענין בו שעות משלימין #נמי# ערביות. שבת הואיל ואין מתענין בה שעות אין משלימין בה ערביות.
#אמ' רב יוסף. לא שמיע' לי הא שמעתא. אמ' ליה. את אמרתה לן ואהא אמרתה לן#. ''אין גוזרין תענית על הציבור בראשי חדשים'' #כו'# #<משנה. תענית ב,י>#. #ואמרת לן עלה. אמ' רב יהודה אמ' רב#. זו דברי ר' מאיר שאמ' משום רבן גמליאל. אבל חכמ' אומ'. מתענה ומשלים.
#מאי. לאו אכולהי. לא#. אחנוכה ופורים. #הכי נמי מסתברא. <דף מא, עמ' ב> דאי סל' דעת' אכולהי. הא בעא מיניה רבה מרב יהודה ולא פשט ליה. וליטעמיך. הא דדרש מר זוטרא משמיה דרב הונא#. הלכה מתענה ומשלים. #הא בעא מיניה רבה מרב יהודה ולא פשט ליה. אלא הא מקמי דשמעה הא בתר דשמעה. הכא נמי הא מקמי דשמעה הא בתר דשמעה#.
#דרש מר זוטרא משמיה דרב הונא#. הלכה מתענה ומשלים.
פרק ד, משנה א | המסירה: Vatican, Biblioteca Apostolica ebr., 109
"מי שהוציאוהו גוים או רוח רעה" #כו'. תנו רבנן#. שלשה מעבירין את האדם על דעתו ועל דעת קונו. אילו הן. גוים ורוח רעה ודיקדוקי עניות. #למאי נפקא מינה. למיבעי עליהו רחמי#.
*
שלשה אינן רואין פני גיהנם. דקדוקי עניות וחולי מעים והרשות. #ויש אומ'#. אף מי שיש לו אשה רעה. #ואידך#. אשה רעה מצוה לגרשה. #ואידך. זמנין# דכתובתה מרובה. #אינמי אית ליה# בנים #מינה ולא מגרשא ליה. למאי נפק' מינה. לקבולינהו# מאהבה.
שלשה מתין כשהן מספרין. ואילו הן. חיה וחולי מעים והדרקון. #למאי נפקא מינה. למשמושי ליה זודתא#.
#אמ' רב נחמן אמ' שמואל#. יצא לדעת אין לו אלא ארבע אמות. #השתא# מי שהוציאוהו גוים אין לו אלא ארבע אמות. יצא לדעת #מיבעיא. אימא#. חזר לדעת אין לו [אלא] ארבע אמות.
#הא נמי תנינא#. ''החזירוהו כאילו לא יצא''. החזירוהו #הוא# כאילו לא יצא. אבל חזר לדעת #לא. אימא#. יצא לדעת והחזירוהו גוים אין לו אלא ארבע אמות.
#הא נמי תנינא#. הוציאוהו והחזירוה' #הוא# כאילו לא יצא. אבל יצא לדעת והחזירוהו גוים #לא. מהו דתימא#. לצדדין #קתני#. מי שהוציאוהו גוים וחזר לדעת אין לו אלא ארבע אמות. אבל יצא לדעת והחזירוהו גוים כאילו לא יצא. #קמ'ל#.

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות