סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.
  • ניקוי

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • מחברת

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מחבר: מנחם בן סרוק   |  שנה: בין שנת 900 לשנת 1000
  • חיפוש
  • לעמוד הקודם לעמוד הקודם לעמוד הבא
המסירה: London, British Library, 951
ואפס לא לאלה לבדם יקרה מקרה כי אם לכל האותיות כולם ידגשון וירפיון עקב פתרונם ועיניינהם. ואלה קצותם. "חָזּקו ידים רפות" "חַזֿקו עלי דבריכם". "לִמּדו לשונם" "למֿדו היטב". "והמטים עקלקלותם" "ומטֿים לַהֵרֵג".
"הכהן המטהר" "האיש המטהר". "ובוזי יקלו" "על כן יקלו רודפי!ה!ם". "בשלחי אותם" "בשלחי + חיצי הרעב". "ימים על ימי מלך תוסיף" "על ימים יסדה". "רחום וחנון יי'י" "חנון בן נחש".
כל האותיות טעונות דגש ורפה לצחצח הלשון כפי הנעתם בפה ומושבן בלשון. וכפי תוכֵֿן המלה וקרבת {אליהם} המלים הקרובים אליהם וכפי האותיות הדבוקות לה.
וגם ככה הן נכונים לדגש ולרפה ולא לצחצח כי לעינייני פתרונות וטעמי פירושם. כולם ידגשון וירפיון בראש ותוך וסוף כפי שאת המלה וכפי הפתרון. אבל חית ועין לא יקרה להם כה. כי לא עליהם ממשלת דגש ורפה. וזו ח!ז!קת משפטם וסדר עיניינם המורה עליהם.
כתוב בתורה. "חנון ורחום יי'י". משפט "חנון" כמו "שכוּל". דגשותם ורפיונם יבדילו עיניינם. והיה מאמתת משקולת הלשון להיות כמשפט "רחום" ו"שחוט". וגם היה מדרך נכוחה להיות מ{ו}בדל בין "?מ?עשות זאת" ובין "מעש!ות! העולה". כאשר ישנו בין "משלוח יד!ו!" ובין "משלוח מנות". והוא הדין ל"מחות" ו"מחדול" ו"מענות" ו"מעזוב". ויש בתורה כהנה וכהנה רבות.
אבל אותיות הקודש הן מ!וח!לקים למחלוקות. מהן אותיות הלשון ומהם אותיות ?ה?חֵיך ומהן אותיות השפה. כולם במרחבי הפה ינועון איש איש כפי הנעתו וחנייתו. כלם הנעתם בפה. והמה ?ר?ווחים במכון מקראם המגיע להם.
על כן ידגשון וירפיון יחזקו <עמ' 9> ויקלו ברצון הלשון ובצביון החיך ומאויי השפה וחשק הפה. כי האותיות תחת ממשלתם והשמעותם כרצו(ן)[נ]ם.
אבל חית ועין אותיות הגרון המה. ולא יקרה להם כה על כי תוצאותם מפנימיות הגרון מלוא הלוע. קרובים למוצא המלין לבלתי רווח בלוע. לא ידגשון ולא ירפיון היטב. כי לא יסבו בצאתם. כי נכחן יצאו.
*
ושתיהן האותיות אותיות הגרון המה. אבל האחת עזה ?מ?רעותה כי היא פנימה ממנה. והוא עין. על כן פעולתה חזקה מפעולת חית א!פ'ע! שמוצא אחת לשניהם.
וכל המילה הראויה להדגיש או לרפות ויש בתוכה עין או חית. אם פתרון המלה תלוי באחת מהנה ובדגשותה וברפיותה יכון פתרונה ועיניינה. לא תדגש ולא תרפה אות המלה ההיא. והקורא אות מהאותיות האלה בכל מלה אין לו טעם בפה להשמיע החזק או הרפה. כי בצאתה ממלואת לוע הגרון.
ואם בוא יבוא הקורא להדגישה או לרפותה אין לו במה. כי טבעתם טבעת בינונית. כי אילו יצאה רווחה ה?י?ו מדגיש[י]ם. ואילו יצאה דגישה היה מרפה. אבל בכח מלואתה יצאת לא טעונה רפיון ולא טעונה דגשות. אך אחרי דגשות נוטה רובה. א'עפי שיכולת הגרון משגת כמעט חזקתם ורפיונם.
פתרוני המלין אשר המה בתוכם יורו וילמדו על הדגשות לבדה. ו"רחום" ו"חנון" יוכיח. וגם {האל}: <ה'א02> נלוותה עמם לעיניינם. וגם אף אלף נוטה עמהם. אך לא כמשפט רעותֵה. על כי אשר לא ישתווה מוצא ארבעתן.
מם מתחלק לכמה עיניינים. "ממלוך אדם חנף". "מחוות דיעי אתכם". "מענות את איוב". "מדבר עם יעקב". וחילופ' "מאבני המקום". "מאפסי ארץ". "מעפר שריפת החטאת". וחילופם בנקודה. "מגפן היין". "מדלת הארץ". "מזרע הארץ".
וחילופ' "מוליך לימין משה". "מוריש ומעשיר". "מוציא אסירים". וחילופ' "מפר אותות בדים". "ממית ומחיה". "מסיר לב ראשי עם הארץ". וחילופ' "מגדיל ישועות מלכו". "מצמיח חציר". "מגיד מראשית". וחלופ' "משוה רגלי כאיילות". "מגלה עמוקות". סימ' "ממלוך" "מאבני" "מגפן" "מוליך" "מפר" "מגדיל" "משוה".
<עמ' 10> כף מתחלק לכמה עיניינים. "כגר כאזרח". "כעבד כאדוניו". וחילופ' "כגן יי'י כארץ מצרים". וחלופ' "כשכב אדוני המלך". "כשמע עשו". וחילופ' "כדבר אפרים רתת". "ככלות משה". וחילופ' "ונבל כעלה כולנו". "כי כחציר מהרה ימלו". "וכענן חטאתיך". וחילופ' "כמנו?ר? אורגים". "כצרור אבן !ל!מרגמה". "כגר" "כגן" "כשכב" "כדבר" "כמנור" סימ'.
למד +מתחל<'> לכמה עיניינ'. "לאדם מערכי לב". "לאיש אשר אלה לו". וחילופ' "ויאמר לאדם". "ואם אין לאיש". וחילופ' "לאחוז בכנפות הארץ". "לאמר לאס!י!רים צאו". וחילופ' "לשום שפלים למרום". "לעות את יעף דבר". וחילופ' "לקרא לשבוים דרור". "לשמוע אנקת אסיר".
וחילופ' "וימס לבב העם {הזה} ויהי למים". "יחשוב לתבן ברזל לע!ת! רקבון נחושה". וחילופ' "פן יאמרו לי אשה הרגת{י}הו". "אמרי לי אחי הוא". וחילופ' "ואמר פרעה לבני ישר'". "היה לי לבן חיל". סימ' "לאדם" "לאדם" "לאחוז" "לשום" "לספר" "לקרוא" "למים" "לי" "לבני".
אלה האותיות המשרתים את רעיהם. יש שוטרים עליהם ומושלים אותם ונעתרים לתוכן אמיתן ומאזני שקלתן כפי מקרה האותיות זה לעומת זה. ואלה מושליהם. נקודה ופתוחה קפוצה פשוט' ושבא. על פיהם יהיה כל קושט וכל נכוחה.
אבל על המשכיל לדעת איככה תקרנה האותיות במחברתם. במה יתיישבו על הלשון היטב וינוחו בפה. אשר בסו?ר?{י} אות המלה ושום אות אחרת תחתיה אשר לא רע!י!תה ימוש המושל מעל ?כ?נו ויעמד אחר תחתיו כפי המלה והמלאכה והאותיות וכפי קצרה ורחבה.
והאותיות הראויות עמותות חבורות מקבילות ומשיקות אלה לקראת אלה. והמלין העליונים האלה יורו על קצות הדרך וילמדו הנתיב. ויאחז המשכיל אורחותם ויתבונן מסלולם.

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות