סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • מחכימת פתי ליוסף הרואה בן אברהם, תרגום

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מתרגם: טוביה בן משה   |  שנה: בין שנת 1000 לשנת 1100
המסירה: Leiden, Bibliotheek der Rijksuniversiteit, Warner, 41
ועקר השכל בזה ידיעת הדברים החדשים אשר לא יתכן שנוכל אנחנו עליהם. כמו הגופות. אשר אם יודע חדושם והצרכתם אל מחדש. אל יכול לנפשו. הותמם שיודע כי הוא ית' שמו אינו גוף בורא הגופות.
החיה מקצתם וחנן אליהם. וצוה להם חפצו להביאם לשכר הטוב אשר הוא לעולם לא יבטל. אשר הוא רב מאד בעשיית החסד. והוא שילום מה שיבקש בעל {השכל}: <השכר01>.
וכאשר לא היה יפה ליתן על דרך חסד השכר בעצמו. נתן י'י ית' שמו על דרך חסד הדבר אשר הוא דרך אליו. יע' אשר ישיג המצווה בו אל השכר הטוב. והוא עול המצוה אשר עקרו. יע' עקר זה העול. הוא הידיעה בי'י ית' שמו ובספוריו ומעשיו ובדבר אשר הוא דרך אל ידיעתו. כמו שנתקן לך זה בזה הכתב שער ושער.
ונקדים בדבר אשר נהגו בעלי הדעת בהקדמתו מן התנאים. יע' #טשינביבזמטא#. על המלות סגולה להיותך להבין ולהשכיל קרוב יותר אל הידיעה אשר תחפוץ בעזרת י'י ית' שמו.
דע כי הצורך אל התנאים על המלות הוא הצרכת אנשי השכל אשר נגמרה דעתם להבין ולהשכיל מקצתם חפץ מקצתם וצדייתם. למען כי לא יושלם זה בהרמזה על הגבול אשר ישיג אליו עם המלה. יע' כי לא יושלם חפץ המדבר עם הרמז כמו שיושלם חפצו בדבור.
ולכן יצטרכו כל אנשי האומנות מזה הדרך אל דבר אשר יתעשר זולתם עליו למען כי אין לזולתם צורך אליו. וכן תמצא בתנאי הדקדוקיין מה שלא תמצא אותו על אנשי הלשון.
וכן לבעלי המצוות מה שאין לבעלי הקריאה ואנשי תנאי המקרא והסופרי' ובעלי המסורת. ולכן תמצא בדבור המדברים לשון מעליא מה שלא יבין אותו +<רוב01> המדברים +<קלי דעת והלמוד01> בלשון צחות. למען כי הם יקראו מקצת הניענועים בדבור השפה שא. ומקצתם הקים ומקצתם השח.
וכן כל לשון ולשון להבין מהם +<מי> שיחפוץ לדרוש חכמתם ללמוד בינתם. והוצרכו שיבארו לו מעניהם ופתרונם בזה. ולכן שמו הדבר אשר שבילו זה תחלה להיות תנאים עמו.
*
וכן עשו בעלי הדעת ותקנו למתחיל דרישת ההקדמות המשיגות אל בינת חפץ הדרשן. ושמו לכלל מן המלות גבולים. כי הגבול כמו מגלה למע' המלה. ואני אביא מה שאין לנו {עבדה}: <עברה01> ממנו על דרך מקוצר בעבור להיות קל עליך אשר אני חפץ לבארו לך מאחרי כן בעזרת אלהינו יתעלה שמו.
פרק 1 | המסירה: Leiden, Bibliotheek der Rijksuniversiteit, Warner, 41
פרק בגבולים על דרך כלל מן השמות ואמיתתם ואשר ישיג בזה. דע כי גבול השם ואמיתתו במענה א'. וגבול הכלום הוא אשר יותמם שיודע. ואין פרק בין שנ' כלום ובין שנאמר ידוע. ובדבר[י] בעלי הדעת. מאומה. ומע' זה מע' כלום וידוע. ובלא פוגה לא יעבור מן הסגלתם בספור יודע עליו.
והכלום יתחלק לב' חלקים. מצואי ואפוס. והמצואי יתחלק לב' חלקים. והם קדמון וחדש. והקדמון. אשר אין למציאתו תחלה. וכמו שאמר הכתו' "הן אל שגיא ולא נדע מספר שניו ולא חקר".
והחדש הוא אשר יש למציאתו תחלה. והכלום לא יתכן להיות מצואי ואפוס. והמצואי לא יתכן להיות קדמון וחדש בעבור נתיצת שני הספורים. והאפיסה נתיצת המציאה. והקדמות נתיצת החדוש.
ולא יתכן להיות הידוע הויה ואינו הויה. ולכן לא יתכן קיום חלק שלישי. וכן משפט כל הכחדה וקיום מודבקים. ולא יתכן להיות המצואי למציאתו תחלה ולא תחלה למציאתו. יע' לא יתכן למצואי שיהיה לו תחלה ולא תחלה. ואין שלישי לאלה ב' החלקים.
והחדש יתחלק אל חתיכות יתרכב מהם הגופות. והאפעים יחנו בהם. והחתיכה היא אם תמצא תעסק ותופשת מקום. ופתרון מתעסקת מקום כי היא מתעסקת [<ומ>ונעת] כמוה להיותה במקום שלה.
והחתיכה יתכן היותה בקרוב הפאות מן הדומה לה ויתרכב מהם שורה בפאת האורך. ויהיה מהם גג בפאת הרוחב. ויהיה גוף בפאת האורך והרוחב והעומק. והחתיכות יחייב גדולם בהתחברם מקצתם אל מקצתם. והמחייב לזה הדבר עסקתם. ובזה הדבר נתפרדו מן האפעי'.
וגבול האפע הוא הנכנס אל זולתו ויחנה בו ואין לו קיום כקיום הגופות. מע' זה כי האפעים יהיו על ב' חלקים. מהם נשארים ומהם אינם +<נשארי'01>. ואשר אינם נשארים אין להם קיום כל עקר.
ומע' שאמרתי כי אינם נשארים הוא ש[לא]+ ישרת שתי שעות ולמעלה. והם כמו הקולות. יע' הדבור אשר אם ימצא לא ישרת ב' שעות כי אם לפי שעתו יאפס ולא ימצא בשעה השנית.
ואשר ישאר שתי שעות ולמעלה. הוא כמו השחרות והדומה לו. אבל מציאתו לא ישיג השגת הגוף כי הוא יאפס והגוף ישאר. מענה זה. אם יחפוץ העושה שימציא חלוף השחרות. יע' כחושו. כמו הלבנות והאדמדמות. ואלה הכחושים יבואו על הגוף ויהיו בו. ואם יאפסו ממנו והגוף נשאר.
וכן האפעים הבאים זה אחר זה. החיבור וההפרדה. והרחישה והשכינה. ואלה הדברים הם המחייבים להיות הגוף מחובר ומופרד ורוחש ושוכן כאשר אקים אותו בראיות מאחר כן. והידוע ודאי הוא היות המחובר מחובר. וגבול המחובר הוא היות ב' חתיכות קרובים א' עם א' בדביקה. יע' שיהיו מודבקים בלי הפרד ביניהם.
והמופרד הוא היות ב' חת?י?כות וביניהם הפרד. יע' שלא יהיו מודבקים. וגבול המנוענע הוא היות החתכה בפאה אחר שהיתה בזולתה בלא פרק. ומע' בלא פרק. שתהיה החתיכה בשעת מציאתה במקום ובשעה השנית בזולת המקום ההוא. ולא תעמוד במקום המציאה ב' שעות. כי אם תעמוד בפאה ההיא ב' שעות לא יקרא מנוענע. ולכן דברתי. בלא פרק.

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות