סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • ספר נעימות ליוסף הרואה בן אברהם, תרגום

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מתרגם בספק: טוביה בן משה   |  שנה: בין שנת 1000 לשנת 1100
  • חיפוש
  • לעמוד הקודם לעמוד הקודם לעמוד הבא
פרק ח | המסירה: Leiden, Bibliotheek der Rijksuniversiteit, Warner, 41
והיודע ממנו ואם יודע הידועים שלו בדעות. לא יתכן שידע היתוש בראשו זולת הגמל. כי ידיעתו בזה על דרך היא ראייתו להם. וכאשר ראה שניהם לא תהיה ידיעתו באחד מהם יתר ועדוף מן ידיעתו בשני.
ולו היתה ידיעתו בזה ידיעה מתחלה. לא מן שילום הדעת. לא היה ימנע שידע אחד מהם ולא ידע האחר. והרגשה אשר היא ראי[י]ה אין לה דרך.
ולו היה דבר. יע' הראייה. כאשר אמר המחליף. היה חוב שיתכן המצאת מקצתו זולת המקצת. ובזה יתכן שיראה היתוש ולא יראה השנהב. ולו היה הרוגש יראה בהרגשה היה יתכן שת?מ?צא בו ההרגשה עם אפיסת המורגש. והיה יחייב שיראה אותו. יע' היה יראה לאפוס ואשר אינו לפניו. והיה ידמה זה דימיון הידיעה שזכרנו למעלה. וזה לא יתכן.
ואמרנו כי היותנו חיים הוא יחייב היותנו רוגשים. מפני כי ההרגשה תתכן בחנייה שיש בה !ה!יות עד שנהיה חנייתה תנאי בזה המשפט. ולא נרגיש החמימות אם לא תגע חנייתה חניית החיות.
וידענו דביק?ת? שערינו +<בנו> כמו דביקת היד וכדומה לה. ונרגיש בידינו זולת שערינו. ולא יתכן מהיות בו דבר שבעבורו הגוש זה. ולא יתכן שיהיה זה הדבר זולת החיות. כי אם יהיה זולת החיות יתכן שימצא במת הדבר ההוא והיה ירגיש.
ולא יתכן שנאמר כי הוא יצטרך אל החיות. יע' כי ההרגשה תצטרך אל דבר והדבר יצטרך אל החיות. וזה לא יתכן כי א?מ?תת זה הדבר ישוב אל מע' ההרגשה אשר +<הכחדנו01> מקודם. ויחייב שתהיה הרגשתנו תלוייה על החיות והיותנו חיים הוא המחייב לנו שנרגיש.
ולכן לא יצא משפט היותנו חיים משלא יתכן שנדע ונוכל. כן יתכן שנרגיש. וכאשר יחייב שיהיה התוכן היותנו יכולים ויודעים הוא היותנו חיים. כן יחייב שיהיה הוא המחייב היותנו רוגשים. למען כי אין ההרגשה כמו הדעת והיכולת אשר הם מחייבים ליודע ספור. וכן ליכול.
ומזה נדע כי היות החי חי יחייב היותו רוגש. וערב חיוב זה מע!ש!ה התכונה. ועל זה לא יתכן אם ימות אדם שיהיה רוגש כמו שלא יתכן שיהיה יודע ויכול.
*
ולו היה הרוגש ירגיש בהרגשה כמו שידע בידיעה. היה יוליך היותו חי שיהיה מכוין על היותו רוגש לא מחייב. כאשר היה משפטו עם היודע. אבל הוא בחילוף זה.
ואמרנו כי נשיאת המומין והסרת המניעות הוא תנאי בזה העניין. מפני כי העיור לא יתכן שיראה המוראים כמו שלא יתכן זה ?מ?הגויות הנקפאות אשר הם כאבן.
אבל יש ביניהן פרק. כי כשהן כאבן לא ירגישו בעבור כי אינם חיים. ובזה יש המניעה. + וכן החרש.
ואם יהיו המומים והמניעות לא יתכנו בי'י ית'ש וית' זכ'. מפני כי הוא ית'ש אינו גוף שיהיו לו כלי הרגשה ויכנס בהם השיחות כאש' נבאר בשער מכחיד הדמיון. ויחייב שיהיה רוגש. ואשר חייבו י'י ית'ש שיהיה רוגש חייב שיהיה עמו. כי המחייב זה בנו הוא ההוייה עמו ית'ש.
כי אמרנו כי לא יתכן שיהיה ה?מ?חייב במקום עם תנאיו ?ו?יהיה ?מ?חייב ולא יהיה כמוהו במקום אחר. מפני כי זה יוליך היותו ?מ?חייב בהתוץ.
יבאר זה כי עקר החובות באמת וגלויים הוא העלות. למען כי היה החיוב אש?ר? יחייבו הוא ישוב אל הנפש. ולו היה יתכן שיהיה המחייב והמחוייב לא יהיה. היה יתכן שימצא כמו העלה עם השאת הדבר בלב מקצת החיים. ולא יחייב שי?ה?יה יודע. ואפילו אם כמו זה חייב לנו שנהיה יודעים.
וכן על היכולת כמוהו נאמ'. וגם על החפיצה כן נאמר. וזה יוליך אל דברי כסלות. כי לא נאמין שתהיינה הדעות בלב המתים ואי(ן)[נן] יודעין.
ולו תפש זה הדרך אחד ?מ?התועים. היתה תשובתו שיאמר לו. העבר בדעתך הקדמת כללי העלות. ואפילו אם יהיה אשר נתחייב בעבורה מחודש. ואם יעבור בשני דברים דומים זה לזה ויחייב האחד למעולל שלו דבר נוסף. יענה ספור. ולא יחייב האחר חב!ור!תו עמו במציאה. ויעבור שימצא הדבר האחד בשני עתים. יחייב בעת הא' ולא יחייב בעת האחר. ואין פרק.
ויבוא מזה שיתחדש דבר אשר בעבורו נתחדש ספור היודע בזו העת והוא זולת הידיעה. כי הידיעה בדברי האומרים היתה מאמש מצואה כמו היום.
ונאמר לו בזה הדבר כי אם יעבור זה שתהיה הדיעה מצואה ולא תחייב אלא עד שימצא דבר זולת הדיעה. כן נאמר כי לא יחייב זה הדבר אם לא ימצא דבר אחר. וזה יוליך אל דבר שלישי ורביעי עד לאין סוף. וכל דבר שיוליך !כ!זה המנהג הוא מושחת.
ואם בטל זה חייב שיהיה המחייב אם בתנאי או אינו בתנאי. ואם יחייב לא בתנאי. לא יתכן שיפריד ?מ?ן המחייב ממנו. ואם יחייב בתנאי. בעת שיהיה התנ?א?י בלא ספקה שיהיה גם המחוייב. ואין בעולם תנאי בהיותנו רוגשים זולת נשיאת המומים. והסרת המניעות והמצאת המורגש.
והמניעות נבאר בעבורן מאחר כן כי הן לא יתכן שתהיין על י'י ית'ש וימנעו אותו מלהרגיש המורגשים. ולא ימנע[נ]ו מן ראייתו לו היה מוראה. ויחייב היותו רוגש.

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות