סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.
  • ניקוי
  • חיפוש
חיפוש מילה בטקסטים שבמאגרים על פי הערך המילוני ועל פי צורת המילה. לאחר קבלת תוצאות הביניים לחצו על איקון הצגת המובאות בשורה המתאימה. באזור הסינון מימין אפשר לצמצם את קורפוס הטקסטים לפני החיפוש.
סגירה/פתיחה

מובאות שמורות

תוצאות החיפוש שמורות בלשונית הזאת.
לקבלת פרטים מלאים על מילה בטקסט העבירו עליה את הסמן.

תאריך עדכון אחרון: כ"ו בטבת תשפ"ה, 26 בינואר 2025

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • ספר נעימות ליוסף הרואה בן אברהם, תרגום

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מתרגם בספק: טוביה בן משה   |  שנה: בין שנת 1000 לשנת 1100
  • חיפוש
  • לעמוד הקודם לעמוד הקודם לעמוד הבא
פרק ג, דיבור ב | המסירה: Leiden, Bibliotheek der Rijksuniversiteit, Warner, 41
ולו היתה קדומה לעלה היה יחייב היותה קדמונייה. כאשר ביארנו כי סיפור היודע לא יתכן שיתאחר מן הידיעה. והיודע לא יהיה יודע. יע' כי העל?ה?. אם לא תתאחר מן המעתל. יע' #טואפורמזמינון#. !כ!חייב שיהיה המעתל מצואי. כי לא יתכן שתהיה העלה והמעתל לא +<יהיה01>.
וכן הידיעה לא יתכן כזה עם השאת מניעתו. כי זה יתוץ אמתת היותו עלה בו. והעלה לו היתה קדמונית היתה תחייב היותה גם היא בזה. יע' בעלה אחרת קדמונית. ובזה נקיים קדמונים לאין מספר. ואם לא יתכן שיהיה קדמון אלא לנפשו. תחייב היות נ?פ?שו לעולם. ובזה הדבר נדע כי לא תתכן אפיסתה.
ויבאר זה כי החדשים. בעבור כי התכוון אפיסתם. חייב הקדמת עושם. והקדמון. אשר לא יתכן שיתאחר מציאתו מזול?ת?ו. לא יתכן שיהיה לו עושה. כי העושה מן אמתתו שיקדים על מעשהו. כמו הסופר אשר הוא מקדים על כתיבתו.
והקדמון. אם לא יתכן שיצטרך אל עושה. לא יתכן אפיסתו. כי כוונת האפיסה והצורך אל עושה הם ממנהגי החידוש. ואם לא יתכן אחד משניהם בקדמון. יוליך כי גם האחר לא יתכן. ובזו הראייה נדע כי לא יתכן אפיסתו.
ואשר נדע כי יתכן עליו האפיסה. לא יכשר שיהיה קדמון. ומתי היה מצואי חוב שיהיה חדש. כי המצואי לא יצא משניהם. והחבור ?ו?ההפרד זה סיפורם ויחייב חדושם.
פרק ג, דיבור ג | המסירה: Leiden, Bibliotheek der Rijksuniversiteit, Warner, 41
הראייה על הטענה השלישית והיא כי הגוף לא יצא מהחבור וההפרד. דע כי אנו ביארנו כי החלק המתוקן והמעורב !י!ע' הכחוד והקיום. לא יתכן שיצא המחולק ממנו. כמו שנ' כי המצואי לא יצא משני פנים. מן החדוש והקדמות. וקיום שלישי לא יתכן בדעת.
ויצי?א?ת שתי החתיכות המצואין מן היותן מחוברי(ם)[ן] ומופרדין ידמה זה הדימיון. וזה כי הם לא ימצאו אלא וביניהן רחוק או אין ביניהן רחוק. וזה ישוב אל מע' הכחוד והקיום. והעתים והמקומות #או?ק?יכון אפוטיפושין#. יע' אין להם כתום בזה.
ועל זה לא נעביר במקצת השעות ובמ?ק?צת המקומות הכנסת חלק שלישי בידוע אשר הוא כלום. יע' נאמר לא מצואי ולא אפוס. ולכן לא יתכן נקיים שתי חתיכות במקצת הרגעים שתהיינה לא מחוברין ולא מופרדין.
ואם לא יתכן זה. ולא יעבור שיחובר המחובר לא בחיבור ויפרד המופרד לא ב?ה?פרד. כמו שביארנו מקודם. ויחייב שלא יתכן יהיה ערום מהם. וגם לא יתכן הקדמתו להם.
ודע כי האמירה על היות הגוף מנוענע ושוכן ילך זה המהלך. ואשר הראה על קיום החיבור וההפרד הוא בעצמו יראה על קיום הרחישה. יע' הנענוע. {ו[ה]רחישה} והשכינה. בעבור כי יעבור שיהיה מנוענע תחת היות שוכן ושוכן תחת היות מנוענע.
ובלא ספיקה לא יתכן שיהיה זה אלא בדבר אשר יסגיל היא (ה?ו?א) הרחישה וההשכנה. כי [אם] לא נאמר כזה ישחית כל החלקים אשר יתכנו.
והגוף {כי} לא יתכן שיהיה ערום מהם בעת השארתו. מפני כי לא יצא מלהיות ההוויה בפיאה אחר היותו בזולתה. וזה עקר המנוענע. או שיהיה בפיאה אחר היותו בה. והוא עקר ההשכנה. וקיום שלישי בעת השארתה לא יתכן.
ואם יחייב שיהיה במנוענע רחישה ובשוכן השכנה. שיהיה בהם מנוענע ושוכן. וזה חוב שלא יהיה ערום + בעת {הרחישה} ההשארה. ואם נתקיים חדושם בראיה. והיא העברת האפיסה עליהם. ונתקיים כי אשר לא יצא מהחדש ולא ינצל ממנו על כל אודות. חייב שיהיה גם הוא חדש כמוהו. ואם לא יתכן שיהיה הגוף ערום מהרחישה וההשכנה. אשר הם חדשים. בעת השארת הגוף. יראה על חידושו.
וזה כי הקדמון נשאר בלא תחלה. ולו היה הגוף קדמון היה חוב שיתערה מאלה הדברים עד לאין תחלה. יענ' מן הרחישה וההשכנה.
*
וזה לא יתכן. מפני כי ביארנו כי הערת הגוף מהם בעת ההשארה לא יתכן. וידיעתינו בזה יגוש חידושו והערתו מהם טר?ם? עת ההשארה. הוא עת החידוש. לא יתכן ראיה על חדושו.
ודע כי החתיכ(ת)[ה] מוסגלה בעת מציאתה בפיאה זולת שתהיה מבוארה. יע' שתהיה מציאתה במקום מסגל ומעין. בעבור כי מציאתה יתכן בכל הפיאות על דרך. יע' תחת היות בזה יעבור שיהיה בזה. ולא יתכן מלהיותו בפיאה אחת. כי לא יתכן היותה בכל הפיאות בשעה אחת.
ובלא ספיקה כי לא יעבור שתהיה בפיאה הזאת אלא לדבר. אשר למענו נהיה בזה פאה ההיא. הדבר ההוא הוא אפע. ודרך קיומו הוא ד?ר?ך קיום החבור.
הלא תראה כי +<כאשר> אנחנו נדע בוודאי התכנת ?ה?יות הגוף מחובר תחת היותו מופרד. יע' #אנדכטי#. שיהיה כאשר דברנו ובאר?ת?י. ונקיים החבור אחר {שהשארנו}: <שהשחתנו01> היות הגוף מחובר לנפשו ובעושה וזולתם. כן נדע בוודאי. #אוטיאנדכמנון אשטין#. היות החתיכה בכל הפיאות על דרך התחת. יע' #אנדישיקון טואשטין אנדכמינון# אל פאה אחרת.
ואם לא יתכן שיוסגל בפיאה בעבור נפשו וכלל סיפוריו. בעבור כי יתכן יציאתו ממ?נ?ה ונפשו נשארת. וסיפוריו כאשר היו עליו. והעושה לא יתכן שישימהו בפאה חוץ אם לא יתחדש דבר כלום בהתחדש זה הספור בו בעת השארתו.
ובלא ספיקה לא יתכן שתהיה במקום אלא בדבר שבעבורו נסגל במקום הזה. זולת שתהיה בזה. יקרא בתקון לשון בעלי הדעת היות נלקח מלשון הויה.

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות