סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.
  • ניקוי

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • מסכת סופרים

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מחבר לא ידוע   |  שנה: לפני שנת 800
  • חיפוש
  • לעמוד הקודם לעמוד הקודם לעמוד הבא
פרק יט, הלכה ז | המסירה: Oxford, Bodleian Library, 370
וצריך בברכת היין לומר. בורא פרי הגפן. ב'א מ'ה אשר בע(?ו?)[ג]ל(ם)[ה] ג?ו?דל דורשים הורם ולמדם {?ומינן?}: <זמני01> חדשים טיכס ירח כילל לבנה. מינה נבונים סודרי עתים פילס צורנו {קרבי}: <קיצי01> רגעים. שבם תיקן אותות חדשים ומועדים. #דכת'# "עשה ירח למועדים שמש ידע מבואו". ואו'. "כי כאשר השמים החדשים והאר' החדשה". וחותם. ב'א השם מקדש ישר' וראשי חדשים.
ואו' "הודו לי'י כי טוב". כהיום הזה בירושלים ששים ושמחים כולם במקום. אליהו הנביא במהרה יבא אצלינו. המלך המשיח יצמח בימינו. שימנה א!ם! הימים בשנים בביניין בית המקדש ירבו שמחות.
ויענו העם ויאמרו. אמן. ירבו בשורות טובות בישר'. ירבו ימים טובים בישר'. ירבו תלמידי תורה בישר'. מקודש החדש. מקודש בראש חדש. מקודש בזמנו. מקודש בעיבורו. מקודש כתורה. מקודש כהלכה. מקודש בתחתונים. מקוד' בעליונים. מקוד' בארץ-ישר'. מקוד' בציון. מקוד' בירושלים. מקודש בכל מקומות ישר'. מקוד' בפי רבותינו. מקודש בבית הוועד. "הודו לי'י כי טוב" וכו'. וכולכם ברוכים. ועל כל ברכה וברכה אומ'. "הודו לי'י כי טוב" חוץ מברכת הלוים.
פרק יט, הלכה ח | המסירה: Oxford, Bodleian Library, 370
וכשהוא מקלסו מקלסו ?ב?שנים-עשר טובי העיר. כנגד שנים-עשר שבטים ושנים-עשר חברים ושנים-עשר חדשים ושנים-עשר מזלות. וא'עפי שאמרו יעלה ויבא בבונה ירושלים וגמר על הכוס ברכת הזימון אותו הכוס נותנו לאשתו. לקיים מה שנ' "להניח ברכה אל ביתיך". ומביא לו כוס אחר ומברך. בור' פרי הג'. ואחריו. ואשר בעגלה כו'. וכן אתה או' בברכת חתנים ובברכת אב(י)לים. לפי שאין או' שתי קדושות על כוס אחד.
פרק יט, הלכה ט | המסירה: Oxford, Bodleian Library, 370
ונהגו רבותינו לומר בבקר ברכת חתנים על הכוס בעשרה. {ובכוסם}: <ובפנים01> חדשות כל שבעה. וכן בערב קודם סעודה. וברכת אבילים בערב לאחר התפילה בפני המתפללים על הכוס בשבת. שאין אבילות נוהגת בפרהסיא.
כר' !אלעזר! בן הורקנוס. #דא'#. ראה שלמה כח של גומלי חסדים ובנה להם לישר' שני שערים. אחד לחתנים ואח?ד? לאבילים ולמנודים. בשבת היו מתקבצין יושבי ירושלים ועולין להר-הבית ויושבין בין שני שערים הללו כדי לגמול חסד לזה ולזה.
*
משחרב בית המקדש התקינו שיהיו החתנים והאבלים באים לבית הכנסת לגמול [2] חסד [1] להם. חתנים לקלסן ולהלוותן לבתיהם. אבילים לאחר שיגמור החזן תפילה של מוסף הולך לו אחורי דלת של בית הכנסת או בפינת הכנסת. ומוצא שם האבילים וכל קרובם. ואו' עליהן ברכה ואחר כך או' קדיש. ואין או' #בעלמא דעתיד לחדתא# אלא על התלמיד ועל הדרשן.
פרק יט, הלכה י | המסירה: Oxford, Bodleian Library, 370
ואין מברכין על הירח אלא במוצאי שבת כשהוא מבושם ובכלים נאים. ותולה עיניו כנגדה ומיישר את רגליו ומברך. אשר במאמרו ברא שחקים וברוח פיו כל צבאם. חוק וזמן נתן להם שלא ישנו את תפקידם. פועלי אמת שפעולתם אמת. וללבנה אמר שתחדש באור יקר עטרת תפארת לעמוסי בטן שהם עתידים להתחדש כמותה ולפאר ליוצרם על כבוד מלכותו. ב'א מקדש ראשי חדשים.
ואו' שלש פעמי'. סימן טוב סימן טוב סימן טוב תיהוי לכל ישר'. ברוך בוראך. ברוך יוצרך. ברוך מקדשך. ורוקד שלש רק[י]!ר!ות כנגדה. ואו' שלשה פעמים. כשם שאני רוקד כנגדך ואני נוגע בך כך אם (יגעו) ירקדו בני אדם כנגדי לא יגעו בי.
"תפל עליהם אימתה ופחד" ולמפרע. אמן אמן סלה הללויה. ואו' לחבירו שלש פעמים. שלום עליך. וילך לביתו בלב טוב. #והדה היא# ''לכל (מכניסין) מפסיקין לראשי חדשים'' #<משנה. מגילה ג,ד>#.
פרק כ, הלכה א | המסירה: Oxford, Bodleian Library, 370
וכיצד מפסיקין לחנוכה. אמרו. בכ'ה בכסליו מדליקין נר חנוכה. ואסור להדליק בנר ישן. ואם אין לו אלא ישן מלבנו באור יפה יפה ומותר. ואין מגביהין אותו ממקומו עד שיכבה.
פרק כ, הלכה ב | המסירה: Oxford, Bodleian Library, 370
מצות הדלקתו משתשקע החמה ועד שתכלה רגל מן השוק. וא'עפי שאין ראייה לדבר זכר לדבר. "לא ימיש (ענן) עמוד הענן יומם". ואם הדליקו ביום (יאר) [לתפילתו] ואין ניאותין ממנו ואין מברכין עליו. שכך אמרו. ''אין מברכין על הנר עד שיאותו לאורו'' #<משנה. ברכות ח,ו>#. ואין חוששין לפתילתו להחליפו עד שיכלה.
פרק כ, הלכה ג | המסירה: Oxford, Bodleian Library, 370
נר חנוכה מצוה להניחה בפתח הסמוך לרשות הרבים. שתהא מזוזה בימין ונר חנוכה משמאל. לקיים מה שנ' "מה יפית ומה נעמת". "מה יפית". במזוזה. "ומה נעמת". בנר חנוכה. ונרות כבית הילל. משום מעלין בקודש ולא מורידין. כעין ימים היוצאים.
פרק כ, הלכה ד | המסירה: Oxford, Bodleian Library, 370
וכיצד מברכין. ביום הראשון המדליק מברך שלש והרואה שתים. ב'א י'י אקב'ו להדליק נר של כו'. ומתנה ואומ'. הנירות האילו אנ?י? מדליקן על הישועות ועל הניסים ועל הנפלאות אשר עשית לאבותינו על ידי כהניך הקדושים. ועל מצות שבעת ימי חנוכה הנירות האילו קודש ואין לנו רשות להשתמש בהן אלא לראותן בלבד. כדי להודות שמך על נפלאותיך וניסיך ועל ישוע[ו]תיך. ב'א שהחיינו. ואו'. ב'א שעשה נסים.
אילו למדליק. אבל לרואה אינן ביום ראשון אלא שתים. אשר החיינו ואשר עשה. מיכאן ואילך מברך להדליק ומתנה. והרואה. אשר עשה.
פרק כ, הלכה ה | המסירה: Oxford, Bodleian Library, 370
והחזן צריך לומ'. אתה קדוש. בשמנה-עשרה של חנוכה. וכן בראשי חדשים וכן בחולו של מועד. מפני שכת' בהן "עולת תמיד". #ותני ר' חייא#. כל יום שיש בו מוסף יש בו קדושה. אין בו מוסף אין בו קדושה. חוץ מן החנוכה שא'עפי שאין בה מוסף יש בה קדושה. מפני מה. מפני שיש בה הלל. ויש או'. אף בפורים. מפני שיש בה מגילה.
פרק כ, הלכה ו | המסירה: Oxford, Bodleian Library, 370
ואו' בהודייה. וכניסי פלאות ותשועות כהניך אשר עשית בימי מתתיה בן יוחנן כהן גדול וחשמונאי ובניו. כן עשה עמנו י'י אלהינו ואלהי אבותינו ניסים ופלאות ונודה לשמך {ו}לנצח. ב'א הטוב. וניסי מרדכי ואסתר מזכירין אות!ו! בהודיות. ושניהם נזכרין בברכת הארץ.
פרק כ, הלכה ז | המסירה: Oxford, Bodleian Library, 370
וגומרין הלל כל שמונת ימי חנוכה. בשלשה פרקים הראשונים אין משיבין. ואין צריך לומר לשאול. בשנים האחרונים שואלין מפני היראה ומפני הכבוד. ואילו הן שלשה ראשונים. "הללו עבדי י'י". "בצאת ישר'". "אהבתי". שנים האחרונים. "הללו את י'י". "הודו לי'י".
וצריך לברך בתחילתו ולקרותו בנעימה. #דתניא#. ר' שמעון בן יהוצדק או'. ימים י'ח ולילה אחד יחיד גומר בהן את ההלל. ואילו הן. שמנת ימי חנוכה. ושמונת ימי החג. ויום טוב של עצרת. ויום טוב הראשון של פסח ולילו.
ובגולה כ'א יום ושתי לילות. ומצוה מן המובחר לקרות הלל בשתי לילות של גליות ולברך עליהן ולאומרן בנעימה. לקיים מה שנאמ' "ונרוממה שמו יחדיו". וכשהוא קורא אותו בביתו אינו צריך לברך. שכבר בירך ברבים.

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות