סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • קטעי מדרש, בראשית וויקרא

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מחבר לא ידוע   |  שנה: לפני שנת 800
בר' | המסירה: Cambridge, University Library, T-S Collection, C 2, 156
<עמ' לה> "<...> יסד ארץ". בתב' מנין. שנ' "כ<ו>?נ?ן <..>י<.. ב>?תב?ונה". ובד' מנין. שנ' "בדעתו תהומות נבקעו". ובשלשתן נעשה משכן. <עמ' לו> שנ' "ואמלא אתו ?ר<וח א>ל?<הים". ו>בשלשתן נבנה ב' המקדש. שנ' "בן אשה <א>למנה ?ה?<וא" ...>. ובשלשתן הוא עתיד להבנות. שנ' "בחכמה יבנה בית ובתבונה יתכונן. ובדעת חדרים ימלאו". ושלשתן נתן למלך המשיח. שנ' "ונחה עליו רוח י'י ר' חכמה" וג'.
"אלה תלדות השמים והארץ" וג'. זהו שא' הכ' "אף ידי יסדה ארץ וימיני טפחה שמי?ם?" <...>. תתפאר עד+ אין חקר. תשתבח עד אי<..> תכל<ית. ת>?ת?רומם עד אין ש<יעו>?ר?. תת?קד?<ש> ?ע?ד לאן ?מ?ספר. אין חכ?מה? בכל <...> ל?ספר? תה?ל?ותיך <ול>א לשער עד א?ין? ש<.. ... ..>רותי?ך ול?א ל<..>ות מ<פעלו>?ת מ<..>ך? איל<.. ...>. וכן הוא או'. "עושה <גדו>לות ע?ד <... ..>קר?".
<...> חכמ'. בית שמי או'. שמים <...> ?ו?אחר כ?ן/ך? נבראת הארץ. בית הלל אומ'. <... נבר>א?ת? תחלה וא<חר ...> נבראת (א?ר?ץ): [שמים].
אילו <עמ' לז> {אלו} מביא<.. ... ל>?דבריה?ם ואלו מביאים טעם לדבריהם. #מה טעמהון <דבי>ת שמי#. "בראשית ב' אלים". למלך שעשה לו כ?סא? <...> לו אפ?ר<י>ו?ן. אפיפרין רגלים שלו. "השמים כסאי והארץ הדום רגלי". #מה טע' דבית הלל#. "ביום עשת י'י אלהים ארץ ושמים". למלך שבנה לו פלטין. משבנה את התחתונים אחר כך בנה את העליונים.
#א' ר' יהודה בן פזי. הדה מסי?י?עה לבית הלל#. "לפנים הארץ יסדת". ואחר כך "ומעשה י?ד?י?ך? שמים". #ר' יוחנן בש' חכמ'#. אם לברייה שמים קדמו "בראשית ברא אלהים". ואם לשיכלול הארץ ?ק?<דמ>ה "בי?ו?ם עשות י'י אלהים ארץ ושמים".
#א' ר' שמעון בן יוחי#. תמיה אני היאך נחלקו אבות העולם על הבריות שמ' וארץ. שני או'. שמ' וארץ לא נבראו אלא כלפס ?הזה? וכיסויה. #מה טע'#. "אף ידי י?סדה? ארץ וימי<ני ...>". מל<מד> ששניהם שקולים זה בזה.
<#...> ר' אבהו בש' <...#>. בשתי אותיות מן הש?ם? נבראו שני עולמ?ות? <...> "כי ?ביה? <... עולמ>ים". א?מ' ביו?ד וא' בהא. #ולא ידעין היד?ן? <... בה>א. אלא מ?מה? דכ' "אלה תולדת השמ' וה<.. ...". ...#> ?הו?י העולם הזה נברא בה' והע' ה<.. ...>.
<..>מה <..>א כל האותות תופסים את הלשון והא <... ..>?יס? את הלשון. כך לא בעמל ולא ביגיעה ברא הקב'ה את <...> אלא במאמר. #דכ'# "בדבר י'י שמים <עמ' לח> נעשו".
למ?ה? <ה>עולם הבא ביוד. מה יוד כפוף כך {אל}: <כל> באי {באי} העולם יהו כפופים "ונהפכ<ו> כל פנים לירקון". #וכת'# "ושח גבהות אדם" וג'. כיון שראה דוד כן התח?י?ל משביח בשתיהן וא?ו?מר "הללויה הללו אל בקדשו" "כל הנשמה תהלל יה הללויה".
"ביום עשות י'י אל' ארץ ושמים". #כת'# "תרקיע עמו לשחקים". מלמד שהן ע{ו}ש?(י)[וי]?ן {בנים}: <כטס>. יכול שאינן בריאין. ת'ל "חזקים". יכול שהן תרפים. ת'ל "כראי מוצק". בכל שעה ושעה הן נראין כנתרקין.
#ר' יוחנן ?ו?ר' ?ש?מעון ב?ר? לק?י?ש. ר' יוחנן או'#. בנוהג שבעולם אדם מותח <או>?ה?ל ועל ידי שהוא מתרפא הי רופא. #ב?ר?<ם> הכא "וימתחם כאוהל לשבת". וכת'# "חזקים". <...> בנוהג שבעולם אדם ?נ<וס>ך? בילו?ס? <... הו>א מעלה ח!ול!דה. #ברם הכא# "כראי ?מ<וצ>ק?". <... ..>אין כשעת יציקת?ן?.
*
למה נקרא?ו ''שמ?<ים'' ... ש>א מים. #ר' ל?וי? אמ'#. אש ומים. #ר' אבה בר כהנא# <...>. מלמד שנטל אש ומים ופיתכן זה בזה. ?ומ?הן נע<שו ...> ?וה?יו מותחין והולכין ומות?חי?ם והולכין עד ש<..> להם <... ..>קרא א?ל? שדי. <עמ' לט> ?ד?'א "שמים". שהיו שמי?ם? מעשיהן ש?ל? <ב>ר<י>ות. אם זכ<ה> "הגידו השמים <צד>קו". ואם נתחייב "יגלו שמים עונו".
#תני. רבן שמ?עו?ן בן גמליאל א'#. ד' שמות <...> לארץ כנגד ד' תקופות {[ניסן]}. א<רץ> תבל אדמה ארק?א?. ארץ כנגד תקו' +<ניסן> שהיא מריצה את פירות?יה. תב?ל כנגד תקו' תמוז שהיא מתבלת את פירותיה. אד?מ?ה כנגד תק' תשרי שהוא (עושה) עשויה ב?ולי?ן בולין של?אד?<מה>. ארקא כנגד תק' טבת שהיא מיריקת את ?פ?יר<ותיה>. #א' ר' יהושע בן לוי#. נכללו שמים (וארץ) בח<.. ...>.
צו | המסירה: Cambridge, University Library, T-S Collection, C 2, 126
<~> <...> חש?ב<.. ... ..>חר? שהוצ<יא..> ?מתוך? צרה ?א?<.. ...> אני לשלם אתן הנדרים שנדרתי. לפי הו א?ו'? "<א>?ש?ר נדרתי אשלמה". וכל מי שהו נודר ומשלם נדרו בע' הז?ה יז?כה לשלם את נדרו לעתיד בירוש'. שנ' "נדרי לי'י אשלם נג' נא" וג' "בחצרות בית י'י בתוככי ירושלם" וג'.
"קח את אהרן ואת בניו אתו" וג'. זהו שא' הכת' "אשרי תבחר ותקרב" וג'. אשריו כל ?מ?י שבחרו הק' אף-על-פי שלא קרבו. ואשר' כל מי שקרבו הק'ב אף-על-פי שלא בחרו. הטוב שבטובים שבח?רו? וקרבו.
אברהם בחרו הק'. שנ' "אשר בחרת באברם". והוא קרב עצמו. ש<..> "עקב אשר שמע אבר' בק?ו?לי" וג'.
יעקב ?בח?רו <...> ע<.. ... ..>ח<.. ...> וה<.. ...> ?שנ'? "חבר אני <... יר>אוך" ו<ג'>. יתרו קרבו ולא בח?ר?ו.
אשריו של <...> שבח?רו? וקרבו. מנין שבחרו. "ובחור אותו <...> שב?ט?י יש'". ומנין שקרבו. שנ' "וא?ת?ה הקרב אליך את אהרן אח'". לכך דויד משבחו. שנ' "אשרי תבח?ר? ותקרב" וג'.
וא' "כבוד חכמ' ינחלו". זה אהרן ובניו. שנ' "קח את אהרן ואת בניו את?ו?". מהו "קח". פתה אותו. שיהא בורח מ?ן? הסררה. ואין לשון לקוח אלא פיתויי <ד>ע?ת?. שנ' "קחנו ועינך שים עליו" וג'. <ו>ל?ע?<ו>לם הצ<ד>יקין בורחים ?מ?ן ה?ס?ררה.
וכין את מוצא במשה. ?ה?מ' א?ומ'? "ועתה לכה ואשלח?ך? אל פרעה". ?ו?הו או'. "מי אנכי כי ?א?לך אל פרעה" "לא איש דברים אנכי" וג'. "שלח <..." ...>.

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות