סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.
  • ניקוי
  • חיפוש
חיפוש מילה בטקסטים שבמאגרים על פי הערך המילוני ועל פי צורת המילה. לאחר קבלת תוצאות הביניים לחצו על איקון הצגת המובאות בשורה המתאימה. באזור הסינון מימין אפשר לצמצם את קורפוס הטקסטים לפני החיפוש.
סגירה/פתיחה

מובאות שמורות

תוצאות החיפוש שמורות בלשונית הזאת.
לקבלת פרטים מלאים על מילה בטקסט העבירו עליה את הסמן.

תאריך עדכון אחרון: כ"ו בטבת תשפ"ה, 26 בינואר 2025

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • איגרת אל רב שמואל גאון בן יוסף הכהן

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מחבר: יוסף בן אביתור   |  שנה: סביב שנת 989
המסירה: New York, Jewish Theological Seminary (JTS), ENA, 4009, 14-15
<עמ' 84> לכבוד נשיא נשיאי יש'. הגאון מרינו רבינו שמואל ראש הישיבה גאון יעקב. חוטר יוצא מגזע הפאר. ונצר פרה משרש. הנבחר למלאכת מעון צור עולם. נכד כהנים ונין גאונין. הנכתרין בכל מיני ההוד. והנסגלין בחן כל מהלל. יתד תקועה במק?ו?ם נאמן. ומעיין נובע לרוות צמאי דת. ואש?ל נ?טוע בהר מרום ישראל. "יפה ענף. וחורש ?מ?צל". ?צ?לו טוב לה?ס?ת?וכך?. <ופרי>ו מתוק לחיך.
יהי רצון שלא ת?מ?וש ?הי?ת?ד?. <... יחר>ב ?המע?יין. <...> יבול העלה. ולא יחדל הפרי <עמ' 85> ?כ?א?ש'? הב<טיח. "...> ?כע?ץ שתו?ל? ע?ל? פלגי מים אש' פריו יתן בעתו" וג'.
בריה דרבנ' מר רב יוסף ראש יש' גאון יעקב רי'ת. שלום ראש היש' #נט' רח'#. ושל' תורתו. ו?של'? חמודו. ושל' ישיבתו הקדושה. {של' <ר>אש היש' #נט' רח'#. ושל' תורתו. ושל' חמודו. ושל' ישיבתו הקדושה}. ושל' אוהביו ורעיו וגואליו וכל הנילוים אליו ירבה כחול ימים וטפי גשמין ומדת טפוחים. וכעלי שיחים ויעצם סלה ועד.
ממני יוסף בן יצחק הספרדי. צעיר תלמידיו. השומר משמרת אהבתו. והדבק בחשק אחותו. והלובש ידידותו כמדו. והשואל תמיד בשלומו. והשמח בשלותו. והשש בשקט ישיבתו. של' עצום ור?ב?ה עתרת.
אודיע ראש היש' #נט' רח'#. כי אם יתאחרו כתבי מבוא לפניו. ויתעכבו אגרותיי מלהגיע בכל עת אל שער יש?יב?תו. תפארת מעלתו הגדולה וכבוד יקרו ומהללו עם רוב אהבתו בלבי שמורים. ובעצמותי עצורים. לא יטו מלפני. ולא ימושו מנגד עיני.
ותמיד אקדים השאלה בעד החוק הנחפץ משלומו ושקט ישיבתו. ויגיעני מה שלבי שמח בו. ונפשי תשיש בשמעו. ואודה לאל עליו. ואבקשה תמיד מחסדו להתדיר לו השלוה. ולהתמיד בו הת?אוה?. ולשמור נפשו הנעימה. ותהי משכרתו שלימה.
יודע לראש היש' #נט' רח'#. כי אם הציקתני רוח בטני. והצריכני העת להזכיר לפני כבודו קצת דברין שאיני ראוי להזכירן. ולא חפץ להעבירן על פי. ואין אני בהן כמזהיר אלא כמזכיר. ולא כמוכיח כי אם כמוצא רווחה בדברו. וכמבקש ?ל?צאת ידי ח?ו?בה מאש' עליו ליוצרנו ב?פ?רשו הידוע אצלו.
ובהגיעו אל מקום המשפט. ?וב?הסדירו לפני?<..>? נשיא העת אש' הכל תלוי בו. והוא הנתפש עליו כי ביד?ו ל?מחות כאש' ער?וך? בתלמוד ראש היש' #נט' רח'#. כל שאפשר לו למחות באנשי ביתו וא?י<נו מ>מחה <נתפ>ש? על אנשי ?ביתו?. על אנשי עירו ואינו ממחה נתפש על <אנ>?שי? עירו. ?על? <העו>ל?ם כו?לו ואינו ממחה נתפש על העו' כולו.
#?א?' רב פפא. וה<ני ד>?בי? ריש גל?ות?א <מתפ>שי אכולי עלמא. <עמ' 86> א' ר' חנינא. מאי דכת'#. "יו'י במשפט יב' ?ע?ם זק' עמו" וגו'. אם שרים חטאו זקנים מה חטאו. אלא זקני?ם? ש?ל?א מיחו בשרים. וכן כל בן תורה וירא שמים <...>.
<...> כפות רגליו ללגלג ולומר. #אדהשתא הוה ספי בהתירא. ו(ב)[מ]השתא ספי באיסורא. דלא איפשר ליה למיקם בלא אתהנויי. ואיה?ו?א הא קביל עליה דלא ליתהני# בפני כל יש'. #מי לא אמרינן בהדין עיניינא#. ואם אינה מתקשטת תבוא לה ותבוא לה #וכול'#.
ואני ממשמש לכאן ולכאן לידע מה להשיב את המלגלגין. וחושש אני שמא לא יזדמן לפי עיקר הדברין כתקנן. ומבקש אני ממרי לכתוב אלי ולהודיעני מי גרם לדבר זה. והיאך היה עיקר הדבר. שאבין ואשכיל ממוצא דבר. שהרי הן אומ'. תפח רוחן. כבר עיבר את עצמ?ו?. וכל כך להכעיסני. ואפעלפי שכולן חשובין עלי כקליפת השום ברחמי שמ'.
ואל יעכב גאון כתבו בדבר זה. גוזר אני עליו באהבה שבלבו ולבי. ויראה פנים לדבר מדאוריתא ומדרבנן. כי מוחזק אני בגאון שחכמתו מרובה. הודייה לאל על כך. ואל יכבד על גאון כלום מעינייני דבריי. כי כולן מלב אוהב וחושק ומחבב וכוסף יצאו. והמק' יודע בכך. וממנו המשאל ליתן לי לפי אהבתי בגאון מיום שראיתיו ועד הנה.
ועוד מבקש אני מכבוד גאון שיחזק את ידי באותו הנידוי שנדיתי את אותו רשע ובאותה החרמה שהחרמתיו על חילול שעשה בזדון בפני קהל יש'. להיות לי לגעגוע בפני מקצ?ת? בני אדן הנשמעין ל<י> וניאותין לדבריי. #וליחות# גאון #טפי פורתא# באותן הלכות שהזכרתי לעיל בענין זה. כי כתבי זה לא הראיתיו לאדם בעו<לם>.
ועוד מבקש אני מכבודו לצוות להחרים על כל המחזקין ידי אותו פו<ש>?ע?. ומסיתין אותו להתקשות. ושל' לקבל הלקאה על אותו חילול. ולגזם ולומר שאם ילקה אותו האיש יצא מ?ד?ינו לתרבות רעה. ואל יתעכב גאון מלקיים ומלסיים <עמ' 87> ומלאיים על דברנו לקיבול גודל שכר. וגאון #נט' רח'# מבין דבר מת' דבר.
וכבר הלך לו עם מביתיו לפני מרב שמריה לפתוח לו פתח בנידויו. לפוטרו מן ההלקאה בקנס שינתן לעניין. וענהו. ?ח?לילה לי מיו'י מעשות זאת. ו?ח<ז>ר? ממנו בפחי נפש. ובכל שבת ושבת אנ<ו מ>?צ?וין ומחרימין חרמין קשין ואלות עזות את כל המח?ז?קין ידיו לרעה ומעיזין את פניו אבן משמוע לדב' חכמ' ?כ?דין שמים.
ואם אינו לוקה במצ'. וילך לו. #יהא מטלטל וגלי# ממק' למק'. ובל ?ימ<צ>א? משגיח על דבריו #אגב דכתבינן לכל אתר ואתר#. והרי ביא?ר?נו את הדבר יפה פני גאון שמא חס ושלום יקראנו רפיון או רישול.
ו<י>הא <ז>?כ?ור בכבודו מה שכתב בכתב ידו ?ה?קדושה #מיחייב איהו נמי לאלקויה ולאבדוליה כד עבידנא נמי אנן והאי ב?מ?<..>ן דביניה ובינן# וכל שכן #במילי דשמיא#. וכבר קראו כתב?ו? לפניי בני ?א?דן כשירין. והחזיקו לגאון טובות הרבה על טוב דבריו ונועם מיליו. ואם חס ושל' יכתוב לו גאון שתים שלוש תיבות של?ש?לום מקדיח בהן תבשילו ברבין ורמז לחכמתו דיי.
*
ומודיע את כבודו שכבר הוציא קטיע?ת? קלף שכתב לו גאון לחנוך בפני הקהל בשבת. ?ו?<מוט>ב היה לו של<א> להו<צ>יאה. כי אמור אמ?רתי? כי ל?פי? דעת גאון בשטותו שלאותו האיש ובכסלותו ושי?ח?ק בו וכתב לו כתב זה. והראיתי פנים ה?ר?בה בדבר וחזרה מחשבתו עליו ?ב?עוז אלהינו.
#ומן תמן נמי# יש לחוש ?ל?<ג>אונותו שלגאון הדומה לאמבטי רותחת ברחמי שמי' שמא ?ל?<..>א לידי צינון וחס ושל' בפני המלגלגים ואלי'ם יפר את עצתם. ולשום שהכיש גאון בכינוי שלנו #מיחייב למיקם עליה. וכדא?מ?<רינ>ן#. הכיש?ה? נתחייב בה.
וידע כבודו כי זק?ן ז?קיני ירחמם אלי'ם <הי>תה ידו ת?ק?יפה ?ב?ספרד. ולהגיד מעלותיו בין בת?ו?' בין <עמ' 88> בדבר אחר בל נוכל. והוא קיים ד' מיתות באספמי?א? מה שלא יתכן לזולתו בחוץ לארץ. ולשום שהיה שוט להלקאת הרשעים קראוהו שוט-אנש. ודבר זה לשבח היה בפני צור ויצור. ולפי חשש גאון שמא לגניי כתב מה שהצ?רי?ך ל<ב>אר לפניו שהוא יסוד עו'.

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות