סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.
  • ניקוי

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • תשובות (הרכבי 136)

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מחבר בספק: שרירא גאון בר' חנניה והאיי גאון בר' שרירא   |  שנה: לא ידוע. תאריך פטירת המחבר: שנת 1006
  • חיפוש
  • לעמוד הקודם לעמוד הקודם לעמוד הבא
סימן רסה | המסירה: St. Petersburg, Russian National Library, Evr. II, A 32, manuscript A
<עמ' 136> וש?ש?'. #הא דאמרינן לאפוקי מדר' נחוניה בן הקנה. דתניא. ר' נחוניה בן הק' (אומ')#. היה עושה את יום הכפורים כשבת לתשלומין #וכול'#.
סימן רסו | המסירה: St. Petersburg, Russian National Library, Evr. II, A 32, manuscript A
ובעבור ניכסי מלוג. אם מכרה אשה ונתנה. שהבעל מוציא מיד הלקוחות. אשר ראיתם דברי מר רב מתתיה ורב צמח הגאונים נ'ע #דאמרי#. בדמים. ודברי מר רב עמרם גאון נ'ע #דאמ'#. בלא דמים. #ושאלתון. אנן כמאן נעביד#.
#ועיקר דמילתא#. כל המוציא מיד הלקוחות בלא דמים הוא מוציא. כי המכר בטל הוא. ומי שמכר לו מכר מה שאינו שלו. ואף זה #דקאמ' רבא# בעל #לגבי דר' יוסי בר חנינה שויוה רבנן# כלוקח #ודאמי# כלוקח ראשון. הראשון הוא בא ומוציא מיד הלוקח השני ואין עליו ליתן לו דמים מן ממונו. אף כן הבעל לא יתן דמים מן ממונו.
#וכי אמ' רבא#. המוכר שדה לחבי' ונמצאת שאינה שלו יש לו מעות. על המוכר שמכר לו יש לו מעות. שהוא חוזר באחריות ואמר לו. החזיר לי מה שנטלת ממני. אבל בעל השדה גופו אין ללוקח מגזלן עליו כלום מן הדמים. ולענין השבח הרי מפורש בגמ' דש'-אוח' כמה וכמה ?ט?עמים ודקדוקין.
ואע'פכן כיון שהלוקח מגזלן שבא הנגזל+ והוציא את השדה מידו יש לו לתבוע את הגזלן ואת יורשיו אחריו בדמים. והבעל הזה הוא היורש את האשה. הוא בא ותובעו בדמים. ובזמן שהניחה אשה מעותיו שללוקח שנטלה ממנו דמי השדה ההיא יש עליו להחזירם ללוקח. ולא מפני כי המוציא מיד הלוקח מוציא בדמים אלא מפני שהוא יורש שלמוכר. שהאחריות עליו. #ולא סל' דע'# שיטול את הקרקע ואת דמיה יחדו.
ואף אם הניחה ?כס?פים שאין להן פנים י?דו?עין יכולין אנו לומר. הללו דמי קרקע זו הן ומחזירין אותן ללוקח. ואף אם הניחה דבר שידוע כי קנאתו על מנת שאין לבעלה רשות בו או שניתכנס בידה מהעדפה שעל ידי הדחק שהיה לה בחייה לתתו במתנה למי שתרצה ולעשות בו כחפצה ולא היה לו לבעלה בו רשות. או ממון ש?ל?טובת הנאה ממכר כתובתה וכיוצא באלו. יש עליו ליתן דמים ללוקח.
#כי אמרינן# לו הרי יש עליה אחריות וממון זה היה לה לעשות בו כחפצה. וכבר נשתעבד באחריות שעליה. אבל ודאי נכסים ידועין שיש לה(?ו?) בין קרקעות בין מטלטלין. שאילו היתה קיימת לא היה לה ליתן מהן כלום לאחר אלא ברשות הבעל. [לא] נשתע?ב?דו באחריות. מפני זו #דאמ' רבא#. נשואה ידו עדיפה מידה. ומוציא הוא ואין נותן מהן כלום.
סימן רסז | המסירה: St. Petersburg, Russian National Library, Evr. II, A 32, manuscript A
ושא'. כמה קימאה. #אמ' רב אסי#. אפיל' גרוגרת אחת #וכול'. אמרי בי רבא. אפילו שוגריא דתמרי#. נקראו חותלות שלתמרים. וכלי (דקל) הוא מעלין שלדקל שגודלין אותו כאריג או כמעשה עבות.
#באעי רב ביבי. חיבוצא מאי. תיקו. פיר' חיבוצא#. שיעור עשר תמרים כבושות שהן עכשו דבוקות ואחוזות זו בזו. שלא הביאו בכלי טרסקל או טנא או סל. כמו שאמרנו בראשונה. ולא בשוגריא. אלא הונחו לפניו ביד דרך כבוד. #וכיון דאוקמוה רבנן ואמרי. תיקו#. <עמ' 137> אין יציאות שלבעל אובדות באכלו כזאת. וא?פיל?ו אכלו דרך כבוד.
#אמ' +. עולא. פליגי בה תרין אמורי במערבא. חד אמ'#. כאיסר. (ו)[א]ם אכל מה ששוה איסר שלכסף הרי אבדו יצאותיו. #וחד אמ'#. בדינר. #וסוגיין כמאן דאמ'#. בדינר. שאין יציאותיו אובדות מספק. ועלתה שמועה זו.
ואמרנו אחרי כן. #אמרי חריפי דפומבדיתא. עבד רב יהודה עוב'# בחבילי ז?ו?מו'. אע'פ שלא אכל כלום אלא האכיל לבהמתו ?ח?שבו רב יהודה כאוכל. ודן עליו שאבדו יציאותיו כנגד מה שנטל. #רב יהודה לטעמיה דאמ' וכול'#. אע'פ שהיא אסורה ואין ראויה לאכילה. כיון שנהנה ממנה הרי זו חזקה. אף כן חבילי זמורות. אע'פ שאין ראויות לאכל אדם. כיון שנהנה מהן מה שהוציא הוציא.
סימן רסח | המסירה: St. Petersburg, Russian National Library, Evr. II, A 32, manuscript A
ושש'. כמה שיעור גרוגרת הגסה וגרוגרת בינונית וכן זית גדול וזית קטן וזית בינוני. הרי אילו שיעורין. ואיך יהי שיעור לשיעור.
ואם תאמר. במשקל. לא פירשו רבותינו משקל ולא דיקדק הקב'ה עמנו במשקל. וכל אחד ואחד בעשותו לפי דעתו הרי יצא ידי חובתו. ואין צריך ללמוד שיעור מאחר. #דתנן#. ''ר' יהודה אומ'. מביא גדולה שבגדולות וקטנה שבקטנות ונותן לתוך המים וחולק את המים. אמ' ר' יוסי. מי מודיעני אי-זו היא גדולה שבגדולות ואי-זו היא קטנה שבקטנות. אלא הכל לפי דעתו שלרו?א?ה.'' #<משנה. כלים יז,ו>#.
סימן רסט | המסירה: St. Petersburg, Russian National Library, Evr. II, A 32, manuscript A
#ודאמ' ר' זירא# (אין בן דוד בא): #[אמ' רבה בר ירמיה#. דור] שב(ם)[ן] דוד בא בו נעשה קרנטיגיא לתלמידי חכמ'. ופירוש קרטיגיא. #אמ' שמואל#. צ[י]רוף אחר צירוף מלשון "וצרפתים" וג'. אותו ואת שוביו.
סימן רע | המסירה: St. Petersburg, Russian National Library, Evr. II, A 32, manuscript A
עיטור סופרים. תרג' "רק הבמות לא סרו". #לחוד במתא לא עטרא#. שהי!ה! טועין במקראות הללו ואומרין. "ואחר תלך". "ואח' תעברו". "ומשפטיך תהום רבה". "ואחר נ?וג?נים". עד שעיטרום הסופרים וביררום.
סימן רעא | המסירה: St. Petersburg, Russian National Library, Evr. II, A 32, manuscript A
ופירוש #פיטמא וניפחא#. פרה שהיא מעוברת ועומדת. היא גופה קנויה לראובן והעובר שבה קנוי לשמעון והזיקה אחר. רואין. אם בפטימתה הזיקה ובעבי בש?ר?ה ובכחה. בעל פרה שגופה קנוי לו משלם. אבל אם בניפחה שמחמת עובר הזיקה כגון ש?ע?יברה כריסה מקום העובר במקום והוזק מה שהיה שם מחמת נפחו שלעובר. חולקין. ומשלמין אותו ש?ני?הם.
סימן רעב | המסירה: St. Petersburg, Russian National Library, Evr. II, A 32, manuscript A
וש'. #הא דאיתמר. אמ' רבא# כת'. שור ושור פסולי המוקדשין שנגחו. #מהו# כת' שור.
זה שכתבתם. כת'. אינו בתלמוד כל עיקר. #והא שמעתא. הכין גרסינן לה. איתמר#. שור ושור פסולי המוקדשין שנגחו. #אביי אמ'#. משלם חצי נזק. #רבינא אמ'#. משלם רביע נזק. ופירושו. שור פסולי המוק' #דעדאן לא פריק. ואנו לא גרסנן# בשמועה זו. #אמ' רבא#. כאשר כתבתם. #ואף רבנן דגרסי השתא אינן אומ' בה. אמ' רבא#. אלא שנמצא בנוסחי דגמ' דבי רב !י!שי שכתוב בהן. #אמ' רבא#. (ו)שור ושור פסולי #ו?כ?ול'#.
וכן ניראו לנו הדברים כי. אדם כתב את <עמ' 138> התלמוד בלשון שלנו. #איתמר#. שור ושור פסולי המוקדשין שנגחו. כשאין בה #אמ' רבא#. וכשמצא נוסחא #דכתי' בה. אמ' רבא#. כאשר פירשנו למע'. תלה על ראש השמועה. #אמ' רבא כתי'#. כלומ'. מצאתי שכתוב. #אמ' רבא#. ובא הנוסֵח ומצא שם תלוי כך. וחשבו כשאר דברי התלמוד. ולא ידע כי זכרון הוא. ונסח את הדברים כולן בקולמוס אחד. #איתמר. אמ' רבא כתי'#. שור #וכול'#.
*
והרבה מצוי כן. ש?ת?ולין בקצה הנוסח או בין טורין תיליא דאדכרתא או דפירושא או לשון אחר. ובא הנו?ס?ח וחושבו עיקר. וכותבו כולו כאחד. ומטעה הוא. עד שיפול בידי חכם שהוא מצרף את הדבר ומוציא את כל מילה לטעמה.

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות