סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.
  • ניקוי
  • חיפוש
חיפוש מילה בטקסטים שבמאגרים על פי הערך המילוני ועל פי צורת המילה. לאחר קבלת תוצאות הביניים לחצו על איקון הצגת המובאות בשורה המתאימה. באזור הסינון מימין אפשר לצמצם את קורפוס הטקסטים לפני החיפוש.
סגירה/פתיחה

מובאות שמורות

תוצאות החיפוש שמורות בלשונית הזאת.
לקבלת פרטים מלאים על מילה בטקסט העבירו עליה את הסמן.

תאריך עדכון אחרון: ח' במרחשוון תשפ"ד, 23 באוקטובר 2023

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • תשובות, ברודי

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מחבר: נטרונאי גאון בר' הילאי   |  שנה: לא ידוע. תאריך פטירת המחבר: שנת 858
  • חיפוש
  • לעמוד הקודם לעמוד הקודם לעמוד הבא
תשובה תקל | המסירה: Oxford, Bodleian Library, b.10 (2833), 79-82
*
וששאלתם. #אטרפא דאסא הי<אך> מנ<ח> ליה#.
כך עושין. מביאין עלה שא-להדס ועושין אתו כמרזב. ומכניסין אתו בנקב חבית כדי שיצא עמוד יין בו. ולא יהא שותת על חריסה של חבית. אילא באותו עלה של הדס שעשוי כמרזב לאורכו יוצא בו כמרזב ונופל לכלי ואין מיתפזיר אילך ואילך. #?וכי? דקא אמרינן. מאי טעמא אסיר. רב ירמיה מידיפתי אמ'#. משום מרז<ב>.
תשובה תקלד | המסירה: St. Petersburg, Russian National Library, Antonin B, 891
<עמ' 635> <...> #?אמרי?נן# בסוכה לעינין צי<צית> #קא אמרינן. היכא# דעשאו לציצית מן הנימין <... שמשתיי>רין בסוף בגד. שחותכ<ין> אותן מן הבגד לאחר אריגתו אותן ג!ד!?ד?<ין ...> ראויות לטוות בהן <...> ציצית. שאינן אילא פסולת של צמר.
סיסין. אילו פק<עיות <עמ' 634> ...> בהן רב ושמואל. #דרב א?מ'?#. כיון שלא ניכנסו לבגד קורא עליהן +<שם99> ומש[י]מן. #ושמואל ?ס?ב<ר#. ...> ציצית. ולמעטן מותר. שלא לבטלן הוא מיתכוין. ולא למ?ע?טן משיעורן. אילא לו<.. ...> ''זה איל?י? ואנוהו''.
תשובה תקלז | המסירה: Moscow, Russian State Library, Guenzburg, 566
<עמ' 637> וששאלתם. #האי ליצנותא# דע'ז #מאי היא#. חירוף או גידוף.
#לאו# גידוף #הוא אלא ליצנותא# דע'ז. #דאמר#. כל המתלוצץ ייסורין באין עליו ומזונותיו מתמעטין. #כי# מתלוצץ בע'ז ומגנה אותה ומבזה אותה אינו בכלל "ובמושב ליצים". ומותר. #מיהא# אינו לא גידוף ולא ניבול פה אלא להפחיתה ולהבהיתה.
תשובה תקלח | המסירה: Paris, Bibliotheque Nationale, 310
$ואמ' רב נטרונאי$. הוצרך לומ'. נכנסין לבתי כנסיות ולבתי מדרשות ומתפללין בציבור. ומוציאין ספר תורה <עמ' 638> וקורין ז' בפרשת אותה שבת. כפי שאמרו. כל המדרשות בטלין. #ולא ליסוק אדעתא# שבטלין מן התפלה ו!למ!קרוא בתורה.
תשובה תקלט | המסירה: Cambridge, University Library, T-S Collection, 12, 827
ושש'. מהו אביל-רבתי.
אביל מס(ת)כתא משנה היא. ויש בה הילכות אבילות ורוב הל?כ?ות <דבאלו-מגלחין בה שנויות. וש90>תים הם אחת קטנה ואחת גדולה.
תשובה תקמ | המסירה: London, Montefiore Library, 98
<עמ' 639> $#והכי אמ' רב נטרונאי# גאון$.
וששאלתם. אמרו לו. מתה אשתך. ונשא אחות' מאב!ו!ה #וכו'#.
כך פירוש'. ראובן היה נשוי אשה. והלכה למקום אחר. ואמרו לו. מתה אשתך. ולא מתה. +<ונשא את אחותה מאביה. והלכה למקום אחר. ואמרו לו. מתה. ולא מתה09>. ונשא אחות' מאמה ?ולא? מאביה. והלכ' למקום אחר. ואמרו לו. מתה. ולא מתה. +<ונשא אחותה מאביה ולא מאמה. והלכה למקום א'. וא'ל. מתה. ולא מתה09>. ונשא אחות' מאמה. וחזרו כולן נשים ובאו אצלו. ונמצא חמש נשי' לפניו.
מותר בראשונ'. שהיא אשתו. ואסור בשנייה. שהיא אחות' של ראשונ' מאביה. ואם תאמ'. תאסר ראשונ' בשכיבת שנייה. כבר שנו חכמי'. "ושכב איש אותה". שכ[י]בת['] ("זרע") אוסרת' ואין שכיבת אחות' אוסרת'. ומותר בשלישית. מפני שאין לה קרבות בראשונ' כל עקר. שהיא אחות' של שניה מאמה ולא מאביה. לפיכך מותר בשלישית.
ואם תאמ'. תאסר שלישית בביאת שניה. כשנשאה לשנייה בחיי ראשונ' נשאה שהיא אחות' <מא>ביה. #הוי' לה# ביאת שניה זנות #בעלמ'# היית' ולא קיחה. #וכיון# דזנות <עמ' 640> #היא# אין אוסרת השלישית שהיא אחות' מאמה. לפיכ' מותר בשלישית. וכן רביעית לאיסור'. וכן חמשית להתיר'. #וכולהי כהדין סוגי'#.
תשובה תקמא | המסירה: Berlin, Staatsbibliothek, 160
ושכתוב. #הכא אמור רבנן#. ''יבמה שאמרה בתוך שלשים יום. לא נבעלתי. כופין אותו שיחלוץ לה. לאחר שלשים יום. מבקשין ממנו שיחלוץ'' #<משנה. יבמות יג,יב>#. #אלמא כל היכא דליכא למיחש למילתא אחריתי# אין כופין. ואף רב ורב יהודה אומ'. אין כופין. #והכא אמור רבנן#. ''כופין אותו עד שיאמר. רוצה אני'' #<משנה. ערכין ה,ו>#. וכן בגיטי נשים. והוא הדין לחליצה. #קשיין אהדדי#.
#וכי תימא. הא דא'#. רוצה אני. #וה(ו)א דלא א'#. רוצה אני. #איהכי ליתני# מבקשין ממנו. [ו]אם לא קיבל. כופין אותו עד שיאמר. רוצה אני. #היל' מאי#.
כך הראונו מן השמים. דיבמה שאמרה ודרב ודרב יהוד' וכופין אותו #לא קשיין אהדדי#. ואין דומין זו לזו כל עיקר.
#מתניתין#. ''יבמה שאמרה (כל עיקר) בתוך שלשים. לא נבעלתי'' #<משנה. יבמות יג,יב>#. יבמה לא כשאר יבמות ה!ו!א <עמ' 641> זו. כנסה ולא בעלה. אין אומרין. פקעה מצות ייבום. ומוציאה בגט. +<#כדתנ'#. ''כנסה הרי +<היא09> כאשתו לכל דבר'' #<משנה. יבמות ד,ד>#. #ואמרינ'. למאי הילכת'. א'ר יוסי בר חנינ'#. לומ' שמגרש' בגט00> ומחזירה. אלא #דוקא# דבעל. דמקיים מצות ייבום. #דכ'# "יבמה יבוא עליה".
וכיון שאמרה. לא נבעלתי. ונתן לה גט. לבקש ממנו לייבם אי איפשר. שכיון שנתן לה גט היבם. פסלה ממנו. ואסרה על עצמו. ולהתירה לשוק אסורה. שזקוקה לו. ומה (מתנתה) תקנתה. אלא כופין אותו עד שיחלוץ לה.
#וקא אמרי{'}נן. מאן תנא דעד תלתין יומין מוקים איניש על נפשיה. א' רבה בר בר חנה. ר' מאיר היא. דתניא#. טענת בתולים כל שלשים יום. #דברי ר' מאיר. ר' יוסי אומ'#. נסתרה לאלתר. לא נסתרה [אפילו] (אלא) לאחר כמה שנים.

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות