סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.
  • ניקוי

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • פירוש לתלמוד, תענית (טקסט בלבד)

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מחבר: חננאל בן חושיאל   |  שנה: לא ידוע. תאריך פטירת המחבר: סביב שנת 1057
  • חיפוש
  • לעמוד הקודם לעמוד הקודם לעמוד הבא
פרק א, משנה ה | המסירה: Vatican, Biblioteca Apostolica ebr., 126
*
#ומיסתברא#. דמי שנ!ד!דמן לו ולא אכל עד שעבר רוב היום. וכיון שראה כך הסכים לצ?ום? ולהשלימו אתו יום בתענית. זהו תענית שעות. <עמ' 22> ומתפלל באותן ?(ש..ה) ש?הסכים להשלימו תענית שעות תפילת תענית. ענינו בשומע תפילה. #ודוקא# אח!ד! שקיבל על{יו} עצמו +<הוא73> שמתפלל (א') תפילת תענית. אבל מ!וק!דם לא.
#ר' עקיבא אקלע לגינזק. בעו מיניה#. מתענין לשעות #וכול'. ואסיק'. הילכת'#. המתענה לשעות מתפלל תפילת תענית. וקנקנים !שלמים! ששימשו בהן גוים ביין שלהם לאחר ש!יפכה! היין מהן. אם ישארו ריקים י'ב חדש מותר לישר' להטיל בהן יין להשתמש בהן.
#א' רב חסד'. הא דאמרת#. מתענין לשעות ומתפלל תפילת{י} תענית. והוא שלא טעם כלום עד הערב. #וא'עגב דאימלך אימלו-כי. רב חסד' לטעמיה דא'#. כל תענית שלא שקעה עליו חמה #לאו שמיה# תענית.
#ואותבי' עליה הא דתנן#. ''אנשי משמר +מתעני<ן> <עמ' 23> ו!משלימין!'' #<משנה. תענית ב,ו>#. #והא דא' ר' אל?(ז)?ע' בר' !יצחק!#. והתענ(ו)[ינ]ו בו. לא השלמנוהו. הנה תעני!נת! (#ואותבי#) תענית. א'עפי שלא שקעה עליו חמה. #ומשני. התם# א!ו!נה תענית. רצו להצטער גם הם !כ!צער ציבור. ולא משום דתורת דין + עליהם. #ור' יוח' לא הוה מסכ!ו!ם# תענית בלבו. ולא ה?י?ה או' אלא להשתמט {גם הם כצער ציבור} מ(מ)[בי] נשיאה. שלא היה רוצה לסעוד אצלם.
#א' שמו'#. כל תענית שלא קיבלה מבעוד יום אינה תענית. #אימת מקבלה. רב+ א'#. במנחה. משעה ש!יסכן! לתפילת המינחה. ואפי' מתעסק במל()[?א?]כתו או'. מחר א?ה?י ב!ע?ני?ת!. יהי רצון שתהיה תפילתי ביום תעניתי מקובלת. #ושמו' א'#. בתפילת המנחה. כלומ'. צריך להיות כולל אילו הדברים בשומע תפילה {וגו'}.
#א' רב יוסף. כשמו' מ?ס?תברא. דכת' <עמ' 24> במגילת# תענית. #להן כל אינש דמתי עליהו מן קדמת דנא !ו!אס(ו)ר. מאי יאסר# עצמו. #בצלו#. מקודם שיקבל עליו תענית מקבל עליו בתפלתו תענית. שנמצא אוסר עצמו באכילה ובשתייה בקבלתו תענית בתפילתו.
#פליגו בה ר' חייא ור' שמעון ביר'. חד תני. ייסר. וחד תני?(י)?. יאסר. מאן ?ד?תני. יי?ס?ר. כדאמרן. ייסר# עצמו #בצלו# בתפלת המנחה. ואסר א!וס!ר על עצמו בתפילתו. #ומאן דתני. יאסר. כדתנ?י?א. להן כל אינש ?די?יתי עלוהי + אסר#.
כיצד. יחיד שקיבל עליו תענית שני וחמישי {ושני} של כל השנה. ואירעו בה?ם? ימים טובים הכתובים במגלת תענית. כגון שמונת ימים ש[מ]ראש ניסן וכיוצא בהן. #ד!ו!לא להתענאה בהן#. אם נדרו קודם לגזירתנו ידחה נדרו את גזירתנו #כול'. פיר'. כל <עמ' 25> א[י]נש דייתי עליהו# נדר תענית #מקדמת# גזירה #דנא#. להיות {האם}: <היום73> יום טוב ושיהיה אסור בתענית. יאסר באכילה ובשתייה מקיים נדרו.
#א' רבה#. לא שנו עד שיעלה עמוד השחר. אלא אם לא ישן שנת{ת} תרדמה אלא נים ולא נים. כגון זה אע'פ שמתנמנם אוכל. אלא אם ישן שנת קבע ונרדם לא היא. אלא ישן לגמירי אינו אוכל.
ירוש'. ישן ועמד אסור. לא שנו אלא שלא התנה. אבל התנה מותר. #קי?ימ?א לן דלגבי# תענית #דאכיל בלילא ומ(ס)[פ]סיק#. אם גמר וסילק לא יאכל. אבל אם +<לא73> סילק ודעתו עוד ל?ו?כל +א<'>()[ע]פי שישן ע?ו?מד ואוכל. אבל בתענית () שפוסק בו מבעוד <עמ' 26> יום. א'עפי שפוסק חוזר אוכל עד ש[י]בא השמש.
#כי הא דכת'# באגדת איכ?ה?. #ר' יהודה בן בתי' אזל לנצ[י]בין בערובת צומא רבא. אתא ריש (ל)כנשתא לזמוניה. א' ליה. כבר אכלי ופסקי לי. א' ליה. אשגח עלי דלא ל?י?מ{א}[רו]. ההוא ר' לא אשגח עליו. אזל עמיה. ובסיפא אמרין. אכל מן כל# עיגול #חד פתית. ואכל מן כל# תבשיל #חד פ(?ס?)[ת]#. ושתה מן כל כוס וכוס חד+ כוס. #ש'מ. דאע'ג דפסק אכיל#.
#ולעינין מישת!ו!א מיא. היכא דאית ליה (למכ)למיכל אית ליה למישתי וכול'#. וכן כת' ופירש רבינו הגאון זקו'ל.
<עמ' 27> #א' רב#. יחיד שקבל עליו תענית. #א' רבה בר רב שילא. לימא הכ!ו!#. מחר א?יה?א בתענית יחיד. #דאי לא. חיישינן#. שמא תענית צבור #קיבל עליה# ואסור בנעילת הסנדל. #וכול'#.
#ואסיק. רבנ' ?ד?בי רב+ אשי#. באילו התעניות השנויות במשנתינו. #הוו {מאיימי}: <מסיימי73> מ?ס?אניוהו כי אירחייהו ואתו לבי# תענית. #סברי לה כשמוא' דא'#. אין (תעית) תענית ציבור בבבל אלא תשעה באב בלבד. וכ?ך? הלכ'.
#א' רב יהוד' אמ' רב#. לווה אדם תעניתו ופורע. #פיר'. היכא דאיכא צערא או# אנס וכיוצא בו לווה תעניתו ופורע. #דאמרי#. לא יהא אלא נדר. #מי לא פרע# למחר וליום #אחרא#. כ?ך? {מ?תענ?ות}: <התענית73>. #ושמע' הא סברא# מדברי #שמוא' +דא<'>. צערא קיבל עליה. או מצי מצער נפשיה וכו'. מכלל דרב דמצטער הוא דא'#.
<עמ' 28> (מ) יפה תענית לחלום כאש בנעורת. ובו ביום אפי' בשבת. #וכן היל'. ויתיב תעניתא לתעניתא#. ומפורש בשבת בפרק א'.
פרק א, משנה ו | המסירה: Vatican, Biblioteca Apostolica ebr., 126
''עברו אלו ולא ?נע?נו בית דין גוזרין שלש תעניות'' #וכו'. ואקשי'. בשלמ'# רחיצה וסיכה ונעילת הסנדל וכיוצא בהן #משום# !תענית!. #אלא# מלאכה #אמאי. צערא הוא. {וא}ומשנינן. א' קרא "קדשו צום קראו עצרה". פיר'#. קיראו עצרה לקידוש היום. מה עצרת אסור במלאכה אף צום אסור במלאכה. ומאימתי איסורו. משעת אסיפ!א! זקנים. ואימתי אסיפת זקנים. ביום. שנ' "תקעו שופר בציון. הריעו בהר קדשי. ירגזו כל יושבי הארץ. כי בא יום יי'י".
#א' רב כהנא. כינופיא מצפרא. היכי עבדינן. +א<'> (א) אביי. מצפרא עד פלגיה יומא מעיינינן. ולפניא ריבעא דיומא קרינן בסיפרא ובאפטרתא. ורבעא בתרא מצלינן ומתו?ד?ינן#. תפילת התענית בשחרית #לא יכלינן למימר. דכת' "ואלי יאספו כל !ה!רד <עמ' 29> בדברי אלהים על מעל הגולה. ואני יושב משו' עד למנ' !ב!ע'. ובמנ' !ח!ר' קמת' מתע' בק' בג' ומע'. ואכר' על בר'. ואפ{י}' כפי אל יי'י אלהי". ש'מ#. דתפלת התענית באחרית היום הוא ברביעית האחרון.
#א' רב חסד'#. כל שהוא משום אבל כגון תש?ע?' באב ו?א?בל אסור ברחיצה בין בחמין בין בצ?ו?נ!ו!ן. אבל כל שהוא משום תענוג. כגון תענית ציבור. בחמין אסור ובצונן מותר. #ודייק רב אידי ממתני'. מאחר דקתני#. ''אסורין ברחיצה''. #למה לי למית()[נ?א?]+ תוב ''ונועלין את המרחצאות''. אלא# רחיצה #דאסרנא# רחיצה במרחץ. בחמין #הוא# דאסור אבל בצונן #שרי#.
#ואתינן לסיועיה לרב חסדא מיהא דתניא#. כל חיבי טבלות טובלין כדרכן בין בתשעה באב בין ביום הכיפורים. #ואמרי'#. + #ליכא לאוקומה# דשאובין #נינהו. אלא# בצונן. #ואי אמרי'. לכולי עלמ'# רחיצה ?בט?' באב+ ()[?ב?]צונן #שרי. איצטריך +לאשמועי<'#> טבילה בצונן שהיא מצוה בזמנה #דשרי. אלא ש'מ#. רחיצה א?פ?י' בצונן אסור. ובטבילה דמצוה #שרי. ולכולי עלמ'# אסור.

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות