סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • פירושים לתלמוד, שבת

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מחבר: האיי גאון בר' שרירא   |  שנה: לא ידוע. תאריך פטירת המחבר: שנת 1038
  • חיפוש
  • לעמוד הקודם לעמוד הקודם לעמוד הבא
פרק ח, משנה ב | המסירה: Vatican, Biblioteca Apostolica ebr., 128
המוציא שטר חו(ו)ב שהוא עליו עד שלא פר?ע?ו. כגון שגנבו מן המלוה או שנפל מן המלוה. ומצאו {המלוה}: <הלווה10> בשבת עד שלא פרעו והעבירו ד' אמות ברש' הרב'. #כ?ו?ל' על' לא פליגי# שהוא חייב. #כי פליגי# כגון שהוצי?או? לווה אחר שפרעו. #רבנן ?ס?ברי#. פטור. #משום דלית ליה# צורך #ביה. ור' יהוד' סבר#. עדיין צריך לו. ואע'ג שפרעו. וחייב.
#מאי בינייהו דפליגי ביה. אמ' [רב] יוסף#. שיהוי שטר פרוע #איכ' בינ'. תנ' קמ' () סבר#. אסור. וכיון שהמלוה אסור לשהותו אין הלווה צריך לשטר. ואם הוציאו פטור. #דהוה ליה# כמתעסק. #ור' יהוד' סבר#. מותר לאדם לשהות שטר פרוע בתוך ביתו. והרי הלווה חושש מן השטר. ויש לו צורך בהוצאתו. וחייב.
#א{'}ביי א'. דכולי על?'?# אסור לשהות שטר פרוע. #והכא# במודה בשטר שכתבו #קא מיפלגי. תנ' קמ' סבר#. צריך לקיימו. #ור' יהוד' סבר#. אין צריך לקיימו.
#ועיקר דהא שמעתא# בהאשה-שנתארמלה. #ובכמה דוכתי נמי איתא. והכין הוא#. ראובן שתבע את שמע' במנה והוציא עליו שטר. א' שמעון. שטר זה כתבתיו לו על עצמי אלא () שפרעתיו. אם יכול ראובן המלוה לקיים את השטר בחותמי?ו? #כול' על' לא פליגי# שחייב שמע' בממון. #דא' רב פפא. האי מאן דמפיק שטרא אחבריה. וא' ליה. שטרא ?פ?ריעא הוא. לאו כל [כ]מיניה#.
אבל אם אין ראובן המלוה יכול לקיימו בחותמיו ואין נודע כי נכתב באמת אלא מדברי שמע'. #מר סבר#. אם מודה לווה בשטר שכתבו צריך המלוה לקיימו בו. אם לאו יק!ימי!נו. וא' לווה. ?כתב?תיו ופרעתיו. הפה שאסר הוא הפה שהתיר. #ומר סבר#. כיון שהודה לווה שכתבו הרי נתקיים בכך. ואין המלוה צריך לקיימו. ואם יאמר לווה. כתבתיו ופרעתיו. א' לו. הבא ראייה או !ה!ן זה הממון. #והלכ'#. צריך לקיימ'?(..)? עכשיו.
#כן קא' אביי. תנ' קמ' סבר#. {מניה}: <מודה10> בשטר שכתבו צריך לקיימו. #ולא (איפ) איכפת ליה# ללווה #אע'ג ד-שטרא# ביד מלוה. וצריך מלוה לקיימו. והילכך לווה פטור על הוצאתו. דמתעסק #הוא. ור' יהוד' סבר#. מוד()[ה] <עמ' 115, פרסום 4> בשטר ש?כ?תבו אין צריך +<מלוה10> לקיימו. #וצריך ליה# לווה. וחייב על הוצאתו.
#רבא א'. דכולי על' מודי# בשטר שכתבו צריך לקיימו. #והכא# בכותבין שובר #קא מיפלגי. ועיקר הא# בגט-פשוט. #מתני'#. ''מי שפרע מקצת חוב?ו?. ר' יהוד' או'. יחליף. ר' יוסי או'. יכת[ו]ב שובר'' #<משנה. בבא-בתרא י,ו>#. #ואמרי' עלה. א' רב הונ' א' רב#. אין הלכ' לא כר' יהוד' ולא כר' יוסי. אלא בית דין מקרעין את השטר וכותבין לו שטר אח!ד! מזמן ראשון. ודבר זה בין בפריעת מקצת בין בפריעת השטר כולו.
אם א' המלוה. אבד שטרי. #קאמרינ'. א' רב הונ' בריה דרב יהוש'. אפי' למאן דא'#. כותבין שובר. #הני מילי אפלגא#. אבל #אכוליה שטרא לא כתבינן. ולא היא. אפי' אכוליה שטרא נמי כתבי(ן)[נ]ן. ופלוגתא היא. דרב ושמו' אמרי{'}#. <א>?י?ן כ[ו]תבין שובר. #ור' יוח' וריש-לקיש אמרי{'}#. כותבין שובר. #והילכת'#. כותבין שובר.
#השתא הכא# לעיניין לווה שהוציא את השטר בשבת אח!ד! שפרעו. #קא' רבא#. בכותבין שובר #פלוגתיהו. תנ' קמ' דסבר#. פטור. #קסבר#. כותבין שובר. #דאסיק אדעתיה# + שלא פרעו אלא <בכתיבת10> שובר. וכיון שיש בידו שובר #לא צריך ל?י?ה. ור' יהוד' סבר#. אין כותבין שובר. #והאי פרע ליה# ועדיין שטר שעליו קיים. והילכך #צריך ליה. דלא <ליפוק10> עליה מיניה חורבא#.
#וכולהו הני סבארי אידחו במימרא דרב אשי. וקא'. כול' ע?ל?'#. כותבין שובר. #והכא צריך ליה# לוה #לשטרא. דאיבעי למיזף מן איניש אחרינא מחוי ליה. וא' ליה. חזי דגברא דפרע אינא. ומהכא מחייב לי?ה? ר' יהוד'#.
פרק ח, משנה ג | המסירה: Vatican, Biblioteca Apostolica ebr., 128
#בעא מיניה רבא מרב נחמן#. עור שיעורו בכמה. #א'+ ליה. תניתא#. ''עור כדי לעשות קמיע''. #ולא שנא# מעובד {שלא לעבדו} (שר..) שראוי לקמיע. #?ו?לא שנא# שאינו מעובד לעב?דו?. #ולא שנא# שאינו מעובד שלא לעבדו. #ומנא תימרא דלא שנא: לן בין# מעובד #בין# שאינ?ו? מעובד #דקאי# לעיבוד. #דהא# המלבן והמנפס. שהוא עומד לטויה. שיעורו כשיעור טויה.
פרק ח, משנה ג | המסירה: Cambridge, University Library, T-S Collection, G 2, 71
<#ואיתיביה רבא תלת תיובתא ל04>רב נחמן דא'. לא שאני לן בין# מעובד לשאינו מעובד. <ר04>אשונה מסָמָניו. שהרי השרויין שיעורן כדי לצבוע ?ב?<הן04> דגמה לַאִירה. ושאינן שרויין שיעורן גדול מזה. כדי ?ל?צבוע בהן בגד קטן. פי סבכה. #דאלמא טובא איכא בין# שרויין לשאינן שרויין.
#ופריק רב נחמן. התם שאני בין# שרויין לשאינן שרויין. #דהאיתמר עלה. א' רב נחמן א' ראבה בר אבוה#. לפי שאין אדם טוריח לש?ר?ות סמנין לצבוע בהן דוגמה לאירה. והולכך אין דרך המוציא להוציא סממנים לש!ד!ות לצבוע אירה. אבל שרויין מוציא אדם כשיעור זה. אבל #הכא# עור מעובד ושאינו מעובד כצמר מנופץ וכטוייה #דאמי#.
שנית #איתיביה# מזרעוני גנה בזמן שאינן זרועין שיעור הוצאתן שנים. ובזמן שזרועין שיעור המוציא להן זבל כדי לזבל כרישה אחת. #דאלמא שאני בין# זרועין לשאינן זרועין. <עמ' 116, פרסום 4> #ופריק בהא נמי שאני# זירעוני גנה. #דא' רב פפא#. לפי שאין אדם טרח להוציא נָמָה אחת לזריעה וטָרֵח הוא לזבל כרישה אחת. אבל עור #לא שאני לן# בין מעובד לשאין מעובד.
שלישית. שופכין ששיעורן ברביעית כדי לגבל טי()[ט]. אבל טיט מגובל כדי לעשות פי כוש.
#ופריקנן. ההיא שאניא ?כ?ד איתמי?ר? בה#. שאין אדם טריח לגבל טיט לעשות פי+ כוש. אבל #הכא# בעור #לא שנא#.
*
#תא שמע. דא' רב חייה בר אמי משמא דעולא#. שלשה עורות הן. #וקא יאהיב תלתה שיעורי. וחד מיניהו# מצה. #דלא מליח ולא קמיח ולא עפיץ#. וזה הוא שאינו מעובד. ושיעורן #ריבא דריבא דפ?ו?פדיתא#. והוא כדי לצור משקו?ל?<ת04> קטנה. #דאלמא פליג על רב נחמן דא'. לא שאני בין# מעו<בד04> לשאינו מעובד.
#ופריקנן. בוּשְלָא שאני#. ופירוש #בושלא#. העור שנעזב כמו שהוא בלא מלח. ובשל ונפסד כשמלבישין אותו על משקל או זולתו יבש וקשה מאוד. זה הוא שהכָנָתו לצרור משקולת ולעשות ממנו כלים לשמן שנקראין בבבל #אל-דִבֵאב#. ושיעור קטן שלו זה המפורש.
#וקא מפרקינן לרב נחמן#. שאם לא בָשָל העור ולא נפסד ועד-אן ראוי הוא לעיבוד. שיעור כמעובד כדי לעשות קמיע. אבל #או מְלִיח וקמיח סאגי# בפחות #מן הלין תרין שיעורי. בין# צרור משקלת #ובין# עשיית קמיע. #והכין נמי הא דתנן#. ''העור חמשה על חמשה'' #<משנה. כלים כז,ב>#. #ותניא אידך#. העור כשיעורו לטמאה כן שיעורו להוצאה. #דאלמא#. צריך שיעור גדול. #ופריקנן. התם# בקורטבלא. והי בלש' ישמעאלי #אל-ספרה#.
''קלף כדי לכתוב עליו פרשה קטנה שבתפילין. שמע-ישראל''. #ורמינהי#. קלף ודכסוסט()[ס] כדי לכתוב עליו מזוזה. #דאלמא בענן# שיעור שתי פרשיות. #ופריקנן. מאי# מזוזה #דקאמ' הכא#. מזוזה שבתפילין.

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות