סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • תשובות גאונים, שערי תשובה

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מחבר לא ידוע   |  שנה: לפני שנת 1050
  • חיפוש
  • לעמוד הקודם לעמוד הקודם לעמוד הבא
סימן ריח | המסירה: London, Montefiore Library, 98
וששאלת'. #הא דתנן#. ''אין נושאי' נשים במועד'' #<משנה. מועד-קטן א,ז>#. בפסח. #דלא כתי' ביה# שמחה #כלל#. מותר לישא אשה במועד של פסח. #או דילמ' לא שנא# פסח #ולא שנא# חג.
כך אנו לומדין מרבותינו. שאין אנו נושאי' נשי' בכל המועדי' ובכל ימי' טובי' ובכל חולו של מועד. ולא חלקו חכמי' ורבותינו בין פסח לחג הסוכו'. וכן מנהג בשתי ישיבות. ולא שמענו שיש בישראל שנושאי' נשי' בפסח או בחולו של מועד של פסח. ומי שעושה כן ב'ד מלקי' אותו.
סימן רמא | המסירה: London, Montefiore Library, 98
וששאלתם. אשה תכחול עיניה בשבת או תנהוג איסור{'} כאיש.
#טובא !מנהגא! עליכון בהא מילת'#. חכמי' שכמותכם !מסתכנת! לכם בדבר זה הברור. אשה אינ' מחוייבת בשבת כאיש. #?מ?שלמא# לענין תכשיט. יש חילוק בין תכשיט איש לתכשיט אשה. אלא מלאכה יש לחלק בין אשה לאיש. לא כך כתי'. "אתה ובנך ובתך".
#ועו'. לאו# גמר' #דרבנ' היא בהדיא. דאמרינ'#. ''וכן הגודלת וכן הכוחלת וכן הפוקסת'' #<משנה. שבת י,ו>#. #ואמרינ'#. גודלת וכוחלת ופוקסת #משו' מאי ?מ?יחייב#. כוחלת #משום# כותבת. גודלת ופוקסת #משום# בונה.
סימן רעח | המסירה: London, Montefiore Library, 98
וששאלתם. למה אי' מקדשי' ואין כונסין בין פסח לעצרת. אם מחמת איסור אם לאו.
הוו יודעי' של?א? משו' איסור נגעו בה אלא משו' מנהג אבילות. שכך אמרו חכמי'. שנים-עשר אלפי' זוגי' תלמידי' היו לו לר' עקיבא. וכולן מתו בין פסח לעצרת על שלא נהגו כבוד זה בזה. #ותאני עלה#. כולם מתו מית' משונה באסכרה. ומאות' שעה נהגו ראשוני' בימים אילו שלא לכנוס בהן. ומי שקפץ וכנס אי' קונסי' אותו לא עונש ולא מלקות. אבל אם + לשאול לכתחילה אי' אנו מו!ד!י' לו לכנוס.
ולענין קדושי'. מי שרצה לקדש בין פסח לעצרת מקדש. לפי שאין עקר שמחה אלא בחופה.
סימן רפג | המסירה: London, Montefiore Library, 98
#ולענין הני בורמי עתיקתא דזבני להו# מגוי' #אי נמי דאיבשיל בהו מידי# דאיסור. #משמא דרבנ' קמאי אמרינן#. דככלי חרס #דמיין#.
ולענין חמץ ובשולי גוים. #לית להו תקנת'. אלא דשדי ליה לקדרא <...> ושני עלה דהוה לה# ככבשן. #וקים לן גבי# כלי חרס. #דאע'ג דאמ' רחמנ' "ישבר" הני מילי גבי# חטאת. דאין כבשונות בירושלם. אבל #בעלמ' אי מהדר ליה# לכבשן #ומוקי?ד? עליה נורא פליט איסורי'. ומשמא דמר רב יהודאי# גאון #אמרין. דלא דמי# לכלי חרס. #אלא# ככלי מתכות #דמו. ?ו?סגי ליה# בפליטה.
סימן רפו | המסירה: London, Montefiore Library, 98
וארבע כוסות של פסח. מותר לשתות בין כוס קדוש לכוס הגדה ובין כוס הגדה לכוס ברכת המזון ולאחר מזונו כמה שירצה בלא ברכ'. אבל כיון שברך אסור לשתות אלא אותו כוס של ברכ' וכוס רביעי של הלל.
ואם רוצה לשתות כוס אחר אחר ארבעה כוסות חוזר ואוחז כוס ?ח?מישי ואומ' הלל-הגדול עליו. וחוזר וחותם ביהללוך ייי אלקינו וגו'. ואיזה הוא +הלל-<הגדול>. מ"הודו" עד "על נהרות בבל". וכן אנו נוהגי'.
סימן רפז | המסירה: London, Montefiore Library, 98
ומי שמבקש לקדש בפסח בבתי' הרבה כיצד יעשה. {?ו?}יקדש בבית ראובן קדוש היום. ונוטלין ידיהם ומברכי' על נטילת ידים. ומביאין מה שמבקשי' משאר ירקות חוץ מחזרת ומברכין בורא פרי האדמה. ומטבילי' בחרו?ס?ת ואוכלין.
וחוזרי' ואוחזין כוס אחר ואומ'. מה נשתנה. ועבדי' היינו. והגדה כולה. והלל עד "חלמיש למעינו מים". ואומ'. ברוך אשר גאלנו. ברוך גאל ישראל. ומברכין בורא פרי הגפן. ושותי'. <...> כוסות הללו צריכי' על כל אחד ואחד בורא פרי הגפן. לפי שכל אחד ואחד מצוה בפני עצמו הוא.
ועו'. שכל מי ששתה יין ובירך ברכת המזון <...> להתפלל או שנכנס לבית הכסא בשאר ימות השנה וחזר לשתות <...> לברך בורא פרי הגפן. שכל המ!ספ!יק סעודתו בדבר שאינו רשאי לא?כו?ל ולשתות באותו מעמד וחזר לאכול ולשתות חייב לברך כבתחילה. <...> כיון שאמר הגדה ואין יכול לשתות בתוך הלל #הויא# הפסק. וחייב לברך על כוס שני. וכן על כוס שלישי. וכן על כוס רביעי.
*
מהטעמים הללו למדנו שחייב לברך על + כוס וכוס בורא פרי הגפן בפני עצמו. ואחר ששותין כוס שני חוזרין ונוטלין ידיהם פעם שנייה ומברכי' על נטילת ידים. מפני שידים עסקניות הן. לפיכך צריכין ליטול ידים שני פעמי'. אחד בטיבול ראשון ואחד בטיבול שני. והוא למזון.
ואוחזין שתי ככרות שלמות ופרוסה מאותן פרוסות שהגביהו ואומ' עליהן. מצה זו שאנו +.
חייבין לבצוע על שתי ככרות ביום טוב. שהרי אמרו חכמים. לא היה המן יורד להן לישראל ביום טוב. וכיון שלא היה יורד נעשה להם י'ט כשבת וחייב לבצע על שתי ככרות ביום טוב.
לפיכך אוחז שתי ככרות ופרוסה ובוצע פרוסה ואחת משתי ככרות. כמה שאמרו חכמי'. #אמ' רב אשי. ?חז?ינ' ליה לרב (אשי) כהנא דנקיט תרתי ובצע חדא. מאי טעמ'. "לקטו לחם משנה" כתי'#. וא?ח?ר שבוצע ומברך המוציא לחם מן הארץ חוזר ומברך לאכול מצה ואוכל.
ואו?ח?ז עלה של חזרת ומברך לאכול מרור וטובל בחרוסת וחוזר ואוכל. ומניח חזרת במצה ואוכל. שכך אמרו חכמי?'?. ויברך לאכול מרור. {וחוזר} #והדר אכיל# מצה ומרור זכר למקדש כהלל. וזהו מנהג אכילת ירקות.

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות