סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • משנה

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מחבר לא ידוע   |  שנה: בין שנת 200 לשנת 250
  • חיפוש
  • לעמוד הקודם לעמוד הקודם לעמוד הבא
ראש השנה, פרק א, משנה ו | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
מעשה שעברו יותר מארבעים זוג ועיכבן ר' עקיבה בלוד. שלח לו רבן גמליא'. אם מעכב אתה את הרבים נמצאתה מכשלן לעתיד לבוא.
ראש השנה, פרק א, משנה ז | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
אב ובנו שראו את החודש ילכו. לא שמצטרפים זה עם זה אלא שמא יפסל אחד מהם (ו)יצטרף השיני עם אחר. ר' שמעון או'. אב ובנו וכל הקרובים כשרים לעדות החודש. אמ' ר' יוסי. מעשה בטובייה הרופא שראה את החדש בירושלם הוא ובנו ועבדו המשוחרר. וקיבלו הכהנים אתו ואת בנו ופסלו את עבדו. [וכשבאו לבית דין קיבלו אתו ואת עבדו ופסלו את בנו].
ראש השנה, פרק א, משנה ח | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
אלו הן הפסולין. המשחק בקוביא והמלוה בריבית ומפריחי יונים וסוחרי שביעית ועבדים. זה הכלל. כל העדות שאין האשה כשירה לה אף הן אינן כשירים לה.
ראש השנה, פרק א, משנה ט | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
מי שראה את החודש ואינו יכול להלך מוליכים אותו על החמור. אפילו במיטה. אם צודה להם לוקחין בידם מקלות. ואם היתה דרך רחוקה לוקחין בידן מזונות. שעל מהלך לילה ויום מחללים את השבת ויוצאין לעדות החודש. שנ' "אלה מועדי ייי מקראי קודש" וג'.
ראש השנה, פרק ב, משנה א | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
אם אינן מכירין אותו משלחין עמו אח(ד)[ר] להעידו. בראשונה היו מקבלים עדות החודש מכל אדם. משקילקלו המינים התקינו שלא יהו מקבלים אלא מן המכירים.
ראש השנה, פרק ב, משנה ב | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
בראשונה היו משיאים משואות. משקילקלו הכותים התקינו שיהו שלוחים יוצאין.
ראש השנה, פרק ב, משנה ג | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
כיצד משיאים משואות. מביאין כלונסות של ארז ארוכים וקנים ועצי שמן ונעורת של פשתן וכור()[ך] במשיחה. ועולה לראש ההר ומצית בהן את האור ומוליך ומביא ומעלה ומוריד עד שהוא רואה את חבירו שהוא עושה כן בראש ההר השיני. וכן בראש ההר השלישי.
ראש השנה, פרק ב, משנה ד | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
מנין היו משיאים. מהר-המשחה לסרטבא ומיסרטבא לגר(י)[ו]פונ(י)א ומגר(י)[ו]פונ(י)א לח()[וור]ן ומח()[וור]ן לבית-בלתין. ומבית-בילתין לא זזו אלא מוליך ומביא ומעלה ומוריד עד שהוא רואה כל הגולה לפניו כמדורת האש.
ראש השנה, פרק ב, משנה ה | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
חצר גדולה היתה בירושלם ובית-יעזק היתה נקראת. ולשם כל העדים מיתכנסין ובית דין בודקין אותן שם. וסעודות גדולות עושין להם בשביל שיהו רגילים לבוא. בראשונה לא היו זזים משם כל היום. היתקין רבן גמליא' הזקן שיהו מהלכים אלפים אמה לכל רוח. ולא זו בלבד אלא אף חכמה הבאה לילד. הבא להציל מיד הגייס ומיד הנהר מיד הדליקה מיד המפלות. הרי אלו כאנשי העיר ויש להם אלפים אמה לכל רוח.
ראש השנה, פרק ב, משנה ו | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
כיצד בודקין את העדים. זוג שבא ראשון בודקין אותו ראשון. מכניסים את הגדול שבהם ואומרין לו. אמור כיצד ראי(ה)[ת]ה את הלבנה. לפני החמה או לאחר החמה. לצפ?ו?נה או (ו)לדרומה. כמה היה גבוה(ה) ולאין היה נוטה. וכמה היה רחב. ואם אמ'. לפני החמה. לא אמר כלום.
היו מכניסין את השיני ובודקין אותו. נמצאו דבריהם מכוונים (ו)עידותן מקויימ(ו)ת. ושאר כל הזוגות שואלין אותן ראשי דברים. לא שהן צריכים להן אלא שלא יצאו בפחי נפש בשביל שיהו רגילים לבוא.
ראש השנה, פרק ב, משנה ז | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
ראש בית דין אומ'. מקודש. וכל העם עונים אח()[ר]יו. מקודש מקודש. בין שנראה בזמנו ובין שלא נראה בזמנו מקדשים אותו. ר' לעזר ברבי צדוק או'. אם לא נראה בזמנו אין מקדשים אותו שכבר קידשוהו שמים.
ראש השנה, פרק ב, משנה ח | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
*
דמות צורות לבנות הי(ה)[ו] לו לרבן גמליא' בעליתו בטבלה וב(?ב?)[כ]ותל שבהן מראה את ההדיטות ואומ'. הכזה ראיתה או כזה. מעשה שבאו שנים ואמרו. ראינוהו שחרית במזרח וערבית במערב. אמר רב' יוחנן בן נורי. עידי שקר הם. וכשבאו ליוונה קיבלן רב' גמליא'.
ועוד באו שנים ואמרו. ראינוהו בזמנו. ובלילה בעיבורו לא נראה. וקיבלן רבן גמליא'. אמ' ר' דוסא בן ארכינס. עידי שקר הם. (ו)היאך מעידין על האשה שילדה ולמחר (ב)[כ]ריסה בן שיניה. אמ' לו ר' יהושע. רואה אני את דבריך.
ראש השנה, פרק ב, משנה ט | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
שלח לו רב' גמליא'. גוזר אני עליך שתבוא אצלי במקלך ובמעותך ביום שחל (להיו(ם)[ת]) יום הכיפורים להיות בחשבונך. הלך ומצא(?ן?)[ו] ר' עקיבה מיציר. אמ' לו. יש לי ללמוד שכל מה שעשה רב' גמליא' עשוי. שנ' "אלה מועדי ייי מקראי קודש אשר תקראו אותם". בין בזמנן בין שלא בזמנן אין לי מועדות אלא אלו.
()[ב]א לו אצל ר' דוסא בן ארכינס. אמ' לו. אם באים אנו לדין אחר [בית דינו שלרבן גמליאל צריכין אנו לדין אחר] כל בית דין ודין שעמד מימות משה ועד עכשיו. שנ' "ויעל משה ואהרן נדב ואביהוא ושבעים (איש) מזקני ישרא'". ולמה לא נתפרשו שמותן של זקנים. אלא ללמדך שכל שלושה ושלושה שעמדו בית דין על ישרא' הרי הן (ב)[כ]בית דינו של ()[מ]שה.
נטל מקלו ומעותיו בידו והלך ליוונה אצל רבן גמליא' ביום שחל יום הכיפורים להיות (כ)[?ב?]חשבונו. עמד רבן גמליא' ונשקו בראשו ואמ' לו. בוא בשלום. רבי ותלמידי. ר' בחכמה. ותלמידי שקיבלתה עליך את דבריי.
ראש השנה, פרק ג, משנה א | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
ראוהו בית דין וכל ישרא'. נחקרו העדים. לא הספיקו לומ' מקודש עד שחשיכה. הרי זה מעובר. ראוהו בית דין בלבד. יעמדו שנים ויעידו לפניהם ויאמרו. מקודש מקודש. ראוהו שלושה והן בית דין. יעמדו שנים ויושיבו מחביריהם אצל היחיד ויעידו לפניהם ויאמרו. מקודש מקודש. שאין היחיד נאמן על ידי עצמו.
ראש השנה, פרק ג, משנה ב | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
כל השופרות כשירים חוץ משלפרה מפני שהיא קרן. אמ' ר' יוסה. והלא כל השופרות נקראו קרן. שנ' "והיה במשוך בקרן היובל כשומעכם את קול השופר".
ראש השנה, פרק ג, משנה ג | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
שופר של ראש השנה שליעל (?י?)פשוט [ו]פיו מצופה זהב ושתי חצוצרות ביצדדים. שופר מאריך וחצוצרות מקצרות. ש(ב)מצוות היום בשופר.

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות