סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.
  • ניקוי

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • משנה

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מחבר לא ידוע   |  שנה: בין שנת 200 לשנת 250
  • חיפוש
  • לעמוד הקודם לעמוד הקודם לעמוד הבא
נזיר, פרק ט, משנה ג | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
המוציא מת כתחילה ומושכב כדרכו. נוטלו ואת ת(ב)[פ]וסתו. מצא שנים. נוטלן ואת תבוסתן. מצא שלושה. אם יש בין זה לזה מארבע אמות ועד שמונה כמלוא מיטה וקובריה הרי זו שכונת קברות. בודק ממנו ולהלן עשרים אמה. מצא אחד בסוף עשרים בודק ממנו ולהלן עשרים אמה. שרגליים לדבר. שאילו מתחילה מצאו היה נוטלו ואת תבוסתו.
נזיר, פרק ט, משנה ד | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
כל ספק נגעים כתחילה טהור עד שלא ניזקק לטומאה. משניזקק לטומאה ספיקו טמא. בשבע דרכים בודקים את הזב עד שלא ניזקק ()[לטומאה]. במאכל במשתה במשא ביקפיצא בחולי ובמראה ובהירהור. משניזקק ()[לטומאה] אין בודקים אותו. אונסו וספיקו ושכבת זרעו טמאים. שרגלים לדבר.
המכה את חבירו ועמדוהו למיתה. הקל מימה שהיה. לאח!ד! מיכן היכביד ומת. חייב. ר' נחמייה פוטר. שרגלים לדבר.
נזיר, פרק ט, משנה ה | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
נזיר היה שמואל. כדברי ר' נהוריי. שנ' "ומורה לא יעלה על ראשו". נאמר בשמשון "מורה" ונאמ' בשמוא' "מורה". מה "מורה" אמורה בשמשון נזיר אף "מורה" אמורה בשמוא' נזיר. אמ' ר' יוסה. והלא אין "מורה" אלא שלבשר ודם. אמ' לו ר' נהוריי. והלא כבר נאמ' "ויאמר שמואל איך אלך ושמע שאול והרגני". שכבר היה עליו מורא של בשר ודם.
סוטה, פרק א, משנה א | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
המקנא לאשתו. ר' אליעזר אומ'. מקנה על פי שנים ומשקה על פי עד אחד או על פי עצמו. ר' יהושע אומ'. מקנא על פי שנים ומשקה על פי שנים.
סוטה, פרק א, משנה ב | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
כיצד הוא מקנא לה. או' לה בפני שנים. אל תדברי עם איש פלוני. ודברה עמו. אדין ה!ו!א מותרת לביתה ומותרת לאכל בתרומה. ניכנסה עימו לבית הסתר ושהת כדי טומאה. אסורה לביתה. אסורה לאכל בתרומה. ואם מת חולצת ולא מתיבמת.
סוטה, פרק א, משנה ג | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
אילו אסורות מלאוכל בתרומה. האומרת. טמאה אני לך. ושבאו לה עידים שהיא טמאה. [ו]האומרת. איני שותה. ושבעלה אינו רוצה להשקותה. ושבע(')[לה בא עליה] בדרך. כיצד הוא עושה לה. מוליכה לבית דין שבאותו המקום ומוסרין לו שני תלמידי חכמים שמא יבוא עליה בדרך. ר' יהודה אומ'. בעלה נאמן עליה.
סוטה, פרק א, משנה ד | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
היו מעלין אותה לבית דין הגדול שבירושלם. ומאיימים עליה כדרך שהן מאיימים על עידי נפשות ואומ' לה. ביתי. הרבה יין עושה. הרבה שחוק עושה. הרבה ילדות עושה. הרבה שכנים הרעים עושים. אל תעשי לשמו הגדול שניכתב בקדושה שימחה על המים. ואומרין לפניה דברין שאינה כדיי לשומען היא וכל משפחת בית אביה.
סוטה, פרק א, משנה ה | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
*
אם אמרה. טמאה אני. שוברת כתובתה ויוצא. ואם אמרה. טהורה אני. מעלין אותה לשערי מזרח לשערי ניקנור ששם משקים את הסוטות ומטהרין את היולדות ומטהרין את המצורעים. וכהן אוחז בבגדיה. אם ניקרעו ניקרעו ואם ניפרמו ניפרמו. עד שהוא מגלה את ליבה וסותר את סערה. ר' יהודה או'. אם היה ליבה נאה לא היה מגלי!ח!ו. ואם היה סערה נאה לא היה סותרו.
סוטה, פרק א, משנה ו | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
היתה מכוסה בלבנים מכסה בשחורים. היו עליה כלי זהב קטליות נזמים וטבעות מעבירים ממנה כדי לנוולה. ואחר כך מביא חבל מצרי וקושרו למעלה מדדיה. וכל הרוצה לראות ב()[א] וראה חוץ מעבדיה ושפחות[י]ה מפני שליבה ג?ס? בהן. ושאר כל הנשים מותרות לראותה. שנ' "ונ!י!סרו כל הנשים ולא תעשינה כזימתכנה".
סוטה, פרק א, משנה ז | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
במידה שאדם מודד בה מודדין לו. ה!ו!א קישטה את עצמה לעבירה והמקום ניוולה. היא גילתה את עצמה והמקום גילה עליה. ירך התחילה בעבירה תחילה ואחר כך הבטן. לפיכך תילקה הירך תחילה ואחר כך הבטן. ושאר כל הגוף לא פליט.
סוטה, פרק א, משנה ח | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
שמשון הלך אחרי עיניו לפיכך ניקרו פלשתים את עיניו. אבשלום ניתנווה בשערו לפיכך ניתלה בשערו. [ו]לפי שבא על עשר פילגשי אביו לפיכך ניתנו בו עשר לונכייות. שנ' "ויסובו עשרה נערים נשאי כלי יוא()[ב]" וגו'. ולפי שגנב שלוש גניבות. לב אביו ולב(ן) בית דין ולב אנשי ישרא'. לפיכך ניתקעו בו שלשה שבטים. שנ' "ויקח(ו) שלושה שבטים בכפו ויתקעם בלב אבש'" וג'.
סוטה, פרק א, משנה ט | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
וכן לעיניין הטובה. מרים המתינה למשה שעה אחת. שנ' "ותתצב אחתו מרחוק" וגו'. לפיכך נתעכבו לה ישרא' שבעת ימים במדבר. שנ' "והעם לא נסע עד האסף מרים". יוסף זכה לקבור את אביו ואין באחיו גדול ממנו. שנ' "ויעל יוסף לקבור את אביו ויעל'" וגו' "ויעל עמו ג' ר' ג' פרש' ויה' המ' כב' מאד".
מי לנו גדול !(מיוסף): [ממשה]!. שלא ניתעסק בו אלא משה. ומשה זכה בעצמות יוסף ואין ביש' גדול ממנו. שנ' "ויקח משה את עצמ' יוסף עמו". ומי לנו גדול ממשה. שלא נתעסק בו אלא המקום ברוך הוא. שנ' "ויקבר אתו בגיא" וגו'. ולא על משה בלבד אמרו אלא בכל הצדיקים. שנ' "והלך לפניך צדקך {ו}כבוד ייי יאספך".
סוטה, פרק ב, משנה א | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
היה מביא את מנחתה ב()[ק]פ(ו)[י]פא מצרית ונותנה על ידיה כדי לייגעה.
כל המנחות תחילתן וסופן בכלי שרת. וזו תחילת(ן)[ה] בקפיפא מצרית וסופה בכלי שרת. כל המנחות טעונות שמן ולבונה. וזו אינה טעונה לא שמן ולא לבונה. כל המנחות באות מן החיטים. וזו אינה באה אלא מן השעורים. מנחת העומר אף-על-פי שהיא באה מן השעורים והיא היתה באה גר(ס)[?ש?] וזו היתה באה קמח. רבן גמליא' אומ'. כשם שמעשיה מעשי בהמה כך ק(ו)רבנה מאכל בהמה.
סוטה, פרק ב, משנה ב | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
היה מביא פיילי של חרס חדשה ונותן לתוכה חצי לוג מים מן הכיור. ר' יהודה או'. רביעית. כשם שהוא ממעט בכתב כך הוא ממעט במים. ניכנס להיכל ופנה לימינו. ומקום היה שם אמה על אמה וטבלה של שייש וטבעת היתה קבועה בה. כשהוא מגביהה נוטל עפר מתחתיה ונותן כדי שיראה על פני המים. שנ' "ומן העפר אשר יהיה" וגו'.
סוטה, פרק ב, משנה ג | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
בא לו לכתוב את המגילה. מאי-זה מקום הוא כותב. "אם לא שכב איש אותך" וג' "ואת כי שטית תחת אישך" וגו'. ואינו כותב "והשביע הכהן את האשה בשבועת האלה ואמ' הכהן לאשה". [וכותב] "יתן ייי אותך לאלה ולשבועה" וג' "ובאו המים המאר' האלה במעיך לצבות בטן ולנפיל ירך". ואינו כותב "ואמרה האשה אמן אמן".
ר' יוסה או'. לא היה מפסיק. ר' יהודה או'. כל עצמו אינו כותב אלא "יתן ייי אתך לאלה ולשבועה בתוך עמך בתת ייי" וגו' "ובאו המים המא'" וגומ'. ואינו כותב "ואמ' האשה אמן אמן".
סוטה, פרק ב, משנה ד | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
ואינו כותב לא על הלוח ולא על הנייר [ו]לא על הדיפתרא אלא במגילה. שנ' "בספר". ואינו כותב לא בקומוס ולא בקלקנתוס ולא בכל דבר שהוא רושם אלא בדיו. שנ' "ומחה". כתב שהוא יכול להימחות.

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות