סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.
  • ניקוי
  • חיפוש
חיפוש מילה בטקסטים שבמאגרים על פי הערך המילוני ועל פי צורת המילה. לאחר קבלת תוצאות הביניים לחצו על איקון הצגת המובאות בשורה המתאימה. באזור הסינון מימין אפשר לצמצם את קורפוס הטקסטים לפני החיפוש.
סגירה/פתיחה

מובאות שמורות

תוצאות החיפוש שמורות בלשונית הזאת.
לקבלת פרטים מלאים על מילה בטקסט העבירו עליה את הסמן.

תאריך עדכון אחרון: כ"ו בטבת תשפ"ה, 26 בינואר 2025

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • משנה

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מחבר לא ידוע   |  שנה: בין שנת 200 לשנת 250
  • חיפוש
  • לעמוד הקודם לעמוד הקודם לעמוד הבא
עדיות, פרק ז, משנה ט | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
העיד ר' יוחנן בן גו?ד?גדה על החרשת שהישיאה אביה שהיא יוצא בגט. ועל קטנה בת ישרא' שנישאת לכהן שהיא אוכלת בתרומה. ואם מיתה בעלה יורשה. ועל המריש הגזול שבנאו בבי()[רה] ש(נ)יתן את דמיו. ועל החטאת הגזולה שלא נודעה לרבים שהיא מכפרת מפני תיקון המזבח.
עדיות, פרק ח, משנה א | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
העיד ר' יהושע בן בתירא על דם נבלות שהוא טהו()[ר]. העיד ר' שמעון בן בתירה על אפר החטאת שנגע טמא במיקצתו שטימא את כולו. הוסיף ר' עקיבה. הסולת והקטורת הלבונה והגחלים שנגע טבול יום במיקצתן שפסל את כולם.
עדיות, פרק ח, משנה ב | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
העיד ר' יהודה בן אבא ור' יהודה הכהן על קטנה בת יש' שנישאת לכהן שהיא אוכלת בתרומה כיון שניכנסה לחופה אף-על-פי שלא ניבעלה. העיד ר' יוסף הכהן ור' זכריה בן הקצב על תינוקת שהור-חנה באשקלון וריחקוהא בני [ה]משפחה ועידיה מעידין אותה שלא ניסתר()[א] ושלא ניטמאה. אמרו להן חכמ'. אם מאמינים אתם שהור-חנה (חנה) האמינו שלא ניסתרה ושלא ניטמאה. ואם אין אתם מאמינין שלא ניסתרה ושלא ניטמאה אל תאמינו שהור-חנה.
עדיות, פרק ח, משנה ג | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
העיד ר' יהושע ור' יהושע בן בתירה על אלמנת עיסה שהיא כשירה לכהונה. העיסה כשירה לטמא ולטהר. לרחק ולקרב. אמ' רבן גמליא'. ק!ו!בלנו עדותכן. אבל מה נעשה וגזר רבן יוחנן בן זכיי שלא להושיב בית דין על כך. הכהנים שומעין לכם לרחק אבל לא לקרב.
עדיות, פרק ח, משנה ד | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
העיד ר' יוסה בן יועזר איש צרידה על אייל-קמיצייה #דכי#. ועל משקה בית מטבחייה #דכיין. ודי יקרב למיתה מסאב. וקרון ליה. יוסה שרייא#.
עדיות, פרק ח, משנה ה | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
העיד ר' עקיבה משם נחמיה איש בית-בדלי שמשיאין את האשה על פי עד אחד. העיד ר' יהושע על העצמות שנימצאו בדיר העצים. אמרו חכמ'. מלקט עצם עצם. הכל טהור.
עדיות, פרק ח, משנה ו | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
אמ' ר' אליעזר. שמעתי {שיהו}: <כשהיו01> בונים בהיכל עושין קלעים להיכל וקלעים לעזרות. אלא שבהיכל בונים מבחוץ ובעזרות בונים מבפנים. אמ' ר' יהושע. שמעתי שמקריבין אף-על-פי שאין בית. ואוכלין קדשי קדשין אף-על-פי שאין קלעים. קדשים קלים ומעשר שני אף-על-פי שאין חומה. שקדושה ראשונה קידשה לשעתה וקידשה לעתיד לבוא.
עדיות, פרק ח, משנה ז | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
אמ' ר' יהושע. מקובל אני מרבן יוחנן בן זכיי ששמע מרבו ורבו מרבו הלכה למשה מסיני. שאין אלייהו בא לטמא ולטהר לרחק ולקרב. אלא לרחק את המקורבין בזרוע ולקרב את המרוחקין בזרוע (ולקרב את המרוחקין בזרוע).
משפחת בית צריפה היתה בעבר הירדן וריחקה בין ציון בזרוע. וע(י)[ו]ד אחרת היתה שם וקרבה בין ציון בזרוע. כגון אלו אלייהו בא לטמא ולטהר. לרחק ולקרב. ר' יהודה אומ'. לקרב אבל לא לרחק. ר' שמעון אומ'. להשוות את המחלקות. וחכמ' אומ'. לא לרח(ו)ק ולא לקרב אלא לעשות שלום בעולם. שנ' "הנה אנכי שולח לכם את אלייה(ו) הנביא" וגו' "והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם".
עבודה זרה, פרק א, משנה א | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
לפני אידיהן של גוים שלשה ימים אסור מלשאת ומלתת עימהן. מלהשאילן ומלהשאיל עימהן. מלהלוותן ומללוות מהן. מלפורען ומלפרע מהן. ר' יהודה אומ'. נפרעין מהן מפני שהוא מצר. אמרו לו. אף-על-פי שהוא מצר ע()[כ]שיו שמח הוא לאחר זמן.
עבודה זרה, פרק א, משנה ב | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
ר' ישמעא' אומ'. שלשה לפניהן ושלשה לאחריהן אסור. וחכמ' אומ'. לפני אידיהן אסור. לאחר אידיהן מותר.
עבודה זרה, פרק א, משנה ג | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
*
אילו אידיהן שלגוים. קלנטס [ו]סטר-(ג)[נ]לייה [ו]קרטיסים ()[ויום] גניסיה של מלכים [ו]יום הלידה ויום המיתה. דברי ר' מאיר. וחכמ' או'. כל מיתה שיש בה שריפה יש בה עבודה-זרה. ושאין בה שריפה אין בה עבודה-זרה. יום תיגלחת זקנו ובלוריתו. יום שעלה בו מן הים. יום שיצא בו מבית האסורים. אינו אסור אלא אתו היום [ו]אותו האיש.
עבודה זרה, פרק א, משנה ד | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
עיר שיש בה עבודה-זרה. חוצה לה מותר. היה חוצה לה עבודה-זרה. תוכה מותר. מה הוא לילך לשם. בזמן שהדרך מיוחדת לאותו המקום אסור. אם יכול לילך בה ממקום אחר מותר. עיר שיש בה עבודה-[זרה] והיו בה חנ[ו]יות מעוטרות ושאינן מעוטרות. זה היה מעשה בבית-שאן. ואמרו חכמ'. מעוטרות אסורות ושאינן מעוטרות מותרות.
עבודה זרה, פרק א, משנה ה | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
אילו דברים אסורין למכור לגוים. ()[איצטרו]בילין ובנות שוח !בפ(ו)טרותיהן! ולב!י!נה ותרנגול לבן. ר' יהודה או'. מוכר לו תרנגול לבן בין התרנ(ו)גלים. בזמן שה(י)[ו]א בפני עצמו קוטע את אצבעו ומוכרו. שאין מקריבין חסר לעבודה-זרה. ושאר כל הדברים סתמן מותר ופירושן אסור. ר' מאיר אומ'. אף דקלטב וחצ?ד? ונקלבס אסור למכור לגוים.
עבודה זרה, פרק א, משנה ו | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
מקום שנהגו למכור בהמה דקה לגוים מוכרין. מקום שנהגו שלא למכור אין מוכרין. ואל ישנה אדם. מפני המחלקות. בכל מקום (ו)אין מוכרין להם בהמה גסה עגלים ו!ק!ייחין שלמים ושבורים. ר' יודה מתיר בשבורה. בין בתירה מתיר בסוס.
עבודה זרה, פרק א, משנה ז | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
אין מוכרין להן דובים ואריות ולא כל דבר שיש בו נזיקה לרבים. אין בונין עימהן בסילקי וגרדון אסטרייה ובימה אבל בונין עימהן דימוסיות ומרחציות. הגיעו לכיפה שמעמידין בה עבודה-זרה. אסור לבנותה.
עבודה זרה, פרק א, משנה ח | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
אין מוכרין במחובר לקרקע אבל מוכר() [הוא] משיקצץ. ר' יודה או'. מוכר לו על מנת לקוץ. אין משכירין להם בתים לארץ-יש'. ואין צורך לומ' שדות. ובסורייה משכירין בתים אבל לא שדות. ובחוץ ל()[א]רץ מוכרין בתים ומשכירין שדות. דב' ר' מאיר. ר' יוסה או'. אף בארץ-יש' משכירין להן בתים. ובס(י)[ו]?ר?יה מוכרין בתים ומשכירין שדות. ובחוץ לארץ מוכרין אלו ואלו.
עבודה זרה, פרק א, משנה ט | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
אף במקום שאמרו להשכיר. לא לבית דירה אמרו. מפני שהוא מכניס לתוכה עבודה-זרה. שנ' "לא תביא תועבה אל ביתך והיית חרם כמוהו שקץ תשקצנו ותעב תתעבנו כי חרם הוא". בכל מקום לא ישכיר לו את המרחץ. מפני שהיא נקראת על שמו.
עבודה זרה, פרק ב, משנה א | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
אין מעמידין בהמה בפונדק!ני!ת של גוים מפני שהן חשודין על הבהמה. לא תתיחד אשה עימהן מפני שהן חשודין על העריות. לא [י]תייחד אדם עמהן מפני שהן חשודין על שפיכות דמים. בת ישרא' לא תיילד את הנ(ו)כרית. אבל נ(ו)כרית מילדת את בת ישר'. בת יש' לא ת(י)נ[י]ק את בנה שלנכרית. אבל נ(ו)כרית מניקה את בנה שלבת יש' ברשותה.
עבודה זרה, פרק ב, משנה ב | המסירה: Budapest, Magyar Tudomanyos Akademia, MS. Kaufmann, A 50
מתרפין מהן ריפוי ממון אבל לא ריפוי נפשות. אין מסתפרין מהן בכל מקום. דברי ר' מאיר. וחכמ' אומ'. ברשות הרבים מותר אבל לא בינו לבינו.

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות