סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.
  • ניקוי

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • גיא חיזיון

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מחבר: אברהם בן חנניה יגל  |  שנה: לא ידוע. תאריך פטירת המחבר: שנת 1624
  • חיפוש
  • לעמוד הקודם לעמוד הקודם לעמוד הבא
הלילה השני, פרק עז | המסירה: London, British Library, Add. 26963
וכן ילך הדבר בסבוב עד שלא יהיה ?()[לה]? סוף לעולם כי אם ברצון מי שאמר והיה עולם ולו אמר די. וכשירצה יו?כ?ל לומר לגלגל ולתנועה די ואז יחזור תהו ובהו. וזה הדעת תהיה רצויה לדברי אפלטון #וכל מ'ד# שאין לעולם תכלית. וכמו שכתוב "והארץ לעולם עומדת". וברוך היודע האמת. ואנו אין לנו אלא דברי חז'ל המקובלים. כי סוד ה' אתם #וכל רז לא אניס להון#. דבר קטן (א)ו-דבר גדול.
הלילה השני, פרק עח | המסירה: London, British Library, Add. 26963
והמרכז שבאמצ?ע? העגולה באה לרמוז הארץ שהיא באמצע הכדור. וא'עפי שנודע בחכמת הככבים שיש לגלגלים יוצאי מרכז ואין מרכזם מרכז הארץ. אשר אליהם רומזים אותם הקוים היוצאים ממנה ועושים מרכז א'. אשר על זה נחלקו הטבעיים שמפאת חכמתם אי אפשר להמצא שום גלגול יוצא מרכז.
אמנם הדבר הזה הוא מוסכם לתכוניים ושמו את הדבר לראש פנת חכמתם ולשרש אמתי כדי לאמת ולמצוא סבת שוני המראות מגודל וקוטן וגובה ועומק אשר לשמש ולכוכבים כפי חלוף הזמני'. ואפי' הם יודו כי כשנחשוב ונצייר את כלם יחד שהם זה בזה כגילדי בצלים יהיה מרכזם מרכז הארץ.
הלילה השני, פרק עט | המסירה: London, British Library, Add. 26963
<עמ' 202> והאשה השלישית אשר שבט המושל בידה היא החכמה האלקית. התור' אשר נתן אלקי' לעם סגולתו. אשר עליה נאמר "ואהיה אצלו אמון" "?מ?שחקת לפנ[י]ו בכל עת". ובה נתעסק הקב'ה וברא את עולמו. כי לולא בריתו זאת ח()[ק]ות שמים וארץ לא שם. וביופי מראיתה ובגדיה ?ת?ראה שנרמז קצת ממ(ש)[ע]לותיה על כל שאר הדברים והחכמות אשר ברא אלקים בעולם. יען כי שאר החכמות יש להם גבול כפי הנושא שלהם ולא יעברוהו.
הלילה השני, פרק פ | המסירה: London, British Library, Add. 26963
כמו שלא יעבור הי?(ים)[ם]? את גבולו מהחול אשר סביבו. אמנם בתורה +<נאמר01> "רחבה מצותך מאד". ד'מ הטבעי לא יהיו חקירותיו ודבריו כי אם על הארץ ולדרים עליה. וכן התכוני לא יעבור בדרושיו כי אם על השמים וצאציאהם.
הלילה השני, פרק פא | המסירה: London, British Library, Add. 26963
אמנם +<החכם01> התורני ישב בסוד אלוק ממעל לדעת את אשר בשמים ובארץ ואשר למעלה להם עד הבורא את כלם. וממנו יתחיל לדעת וישים ה' לנגדו תמיד. והכל אח'כ ידע מלמעלה למטה כאיש אשר ישב על ()[ר]אש המגדל אשר יחזה מלפניו ומלאחריו בהבטת עין ובנקלה.
מה שלא יוכל לעשות היושב בתחת(תי)[ית]ה. אשר בהביטו מה למעלה ממנו יחלש כח ראותו ויעלה חרס בידו. כמו שעלה חרס ביד כל הפילוסופי' והתכוניים אשר בקשו לעלות דרך הסולם שמעלותיו שבע ולא נפטרו מעולמם וחצי תאותם בידם. ואפי' המעט ההוא אש' בקושי השיגו עדיין #הין ולאו רפיא# בידם. וזה אומר ככה וזה אומר ככה.
לא כן החכם האלקי התורני. כי את הכל ידע ויבין מלמעלה למטה מתוך שמותיו ית'. וזהו שרמז הציץ שעל מצחה שארבע אותיות של שם חקוקים בו. כי א?ר?בע אותיות אלו יאירו את עיניו כפנס דלוק במקום חשך ואפילה.
*
וזהו סוד האותיות והצירופים והגימט?י?ראות המחולפי' אשר ביד המקובלים אשר בהם יפעלו אותות [ב]שמים ובארץ. ויאמרו לטבע ולשמש ולככבים. דמו ועשו רצונ?נ?ו. והם ישמעו לקלם כמו שיקשיב העבד לקול אדוניו. כִ()[?י?] בה(ש)[ז]כרתם כראוי ידעון לכוון הרמז שירמזון ולעורר השפע והרוחניות מן המקור ולהלביש מהרוחניות ההוא באותם האותיות ולפעול ולעשות נפלאות. כמו שכתוב "רצון יראיו יעשה" וכו'. כמו שהחפץ לראות דרוש נחמד ונעים איך היא חכמת הצירוף והתמורה והגמטריאות {יחסה}: <יחזה01> בספר הפרדס שער שלשים. כי בו המחבר הגדיל המזימה וחן חן לו.
הלילה השני, פרק פב | המסירה: London, British Library, Add. 26963
ושבט המושל אשר ביד ימינה בא לרמוז כי לה יאתה הממשלה ושיהיה שבט המושל בידה ועטרת זהב גדולה. הכל מזהב טוב בלי סיגים יען כי כל דבריה הם קב ונקי. והזהב זהב פרווי' המוצי' פירות {ל}<ב01>עולם הזה והקרן קיי?מ?ת לו לעה'ב לעולם שכלו ארוך. כמ'ש <עמ' 203> "אורך ימים בימינה". (ב) והכיס אשר ביד שמאלה הוא כמאמ' הכתו' "בשמאלה ע[ו]שר וכבוד".
הלילה השני, פרק פג | המסירה: London, British Library, Add. 26963
ואען ואומר אל א'א. יאמר נא אדו' אם מצאתי חן בעיניו אם הנשים (?א?)[ה]ללו באו דרך משל. כמו שכיוצא בזה הרבו המליצה קדמוני חכמי האומות בשיריהם בשומם הַרֵ[י]אִי לכל דבר. ויהיו אלה כיוצא בהם ולהורות באו ולקח הנרמז ושלא +<לשים על לב01> לרמוז. וחכם לב יקח מצותם ודבריהם ואויל שפתים ילב(?ד?)[ט] בהאמינו שהם כדמותם בצלמם כמו שעיני ראו ולא זר הלילה הזאת ובא החלום ברוב עניין.
או כי אמת כי לשלש החכמות שהם השרות והגבירות לכל החכמות והידיעות נברא איזה כח ואיזה רוחניות כדמיון צורת הנשים הללו. וכמו שיתראו המלכים אל בני אדם כך יתראו הנשים הללו המשחקות לפנינו. הבינני ואחיה.
הלילה השני, פרק פד | המסירה: London, British Library, Add. 26963
ויען א'א ויאמר. הקשית לשאול ?()[ו]?קשה הדבר עלי לאמרו. ולולי כי (חכמינו ז'ל) חז'ל פתחו זה השער לא הייתי מדבר בזה קטנה או גדולה אמנם מעמידך החזקתך באיזה חזקה שתהיה עד ש?[ו]?ב גופך אל האדמה. ואור שכלך ורוחך יראה במראות הצובאות הדברים הנסתרים והנעלמים מנגד עיניך. ועתה כתר לי ז(י)ער ואחוך ואאלפך חכמה.
דע כי עלה בדעת קצת חכמים שכמו שלכל דבר אשר למטה יש לו מזל ברקיע המכה אותו ואומר לו גדל. כאז'ל על "הידעת חקת (הארץ) שמים" וכו'. כן לכל החכמות ולכל המלאכות יש נברא נבדל רוחני א' המ?()[שפיע]? ומניק לכל איש אשר יתאו לאכל פת-בג החכמ' ההיא. והר[ו]חניות ההוא נברא מהככבים ומתחדש ומתהוה באויר הרקיע כעין הצל אל הגוף. והוא על דרך שכתב ן'-עזרא ז'ל בספר-העצמים בענין הוית הרוחות והשדים והורדת השפע מלמעלה למטה.
ואלו הם המגידים והמלמדים החכמות והמלאכות אשר נמצא אל החרטומים. אשר יש <עמ' 204> מהם אשר ישביע ויסגיר בחדר אחד רוח אחד {ומלבושיו}: <ומלבישו01> צורה כעין מלמד היושב בקטדרא. והוא מלמד לאיש או לשנים איזה חכמה או ()[עי]ון בימים מעטים. ואני שמעתי ?מ?י שראה ושמע את דבריו.
ועל הדבר הזה טרם אשר נסרחה חכמתם ואבדה חכמ!ת! מבנים היה נמצא לקדמונים זה הסדר והמנהג שכל איש הבא למלא את ידו באיזה חכמה יטהר את עצמו וילבש לבוש נכרי וימלא את ידו ויכין את עצמו לקבל הרוחניות ההוא הבא והנשפע מהכוכב אשר בשמים הממונה על אותה החכמה. ויבקש מלפניו יופיע לו שפע ברכה ותהלה ויצליח בלמודים אשר יעשה בה.
וכדוגמא #דאתברי רוחא +<מסטרא01> דשמאלא כגוונא דאמירנא כן אתברי רוחא מסטרא דקודשא מימינא מאינון ניצוציא דניהרו. ורוחא דא אתיא לעטרא גברא דקודשא ולהשפע' עליה רוח ממרומא#. כי הבא ליטהר מסייעין אותו.
הלילה השני, פרק פה | המסירה: London, British Library, Add. 26963
ואל הדבר הזה רמזו ז'ל על פסוק "ששים המה מלכות ושמונים פלגשי'" וכו'. אמרו כי: ששים המה [ה]מסכתות ולהם מלכות ולכל א' מהמה מלכ' אחת [ה]ממונה על אותה המסכתא.
הלילה השני, פרק פו | המסירה: London, British Library, Add. 26963
כמו שנודע לנו במה שכתב התנחומא. מעשה באותו חסיד אשר: מימיו: לא למד כי אם מס' חגיגה. ובעת מותו באה אליו כעין אשה בוכה ומקוננת עליו לאמר. אי חסיד אי עניו. עד כי יאספון אליה להספד החסיד ההוא אנשים ונשים וכבו' עשו לו במותו וכו'.
"ושמנים פלגשים". אמרו שהם שמנים כחות הטומאה והם מעולם דעשייה ולכל א' מהם כח על איזה חכמה. "ועלמות אין מספר". לשאר המלאכות שלתועלת הישוב המדיני נבראו. לכלם יש מזל וממונה בשמים ואין מספר להם כמו שאין מספר לכל חלוף המלאכות המעשיות. וכלם הל'ט אבות מלאכות ששנו ז'ל בפ' כלל-גדול יכללם. והכל נשפע מהשערים מהבינה אשר ידע משה. כמו שאמרו ז'ל על פ' "ותחסרהו מעט מאלקים" וכו'.

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות