סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.
  • ניקוי

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • ספר הרקמה ליונה אבן ג'נאח, תרגום [מחקר זה (מס' 2433/20) נעשה בתמיכת הקרן הלאומית למדע]

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מתרגם: יהודה אבן תיבון  |  שנה: שנת 1171
  • חיפוש
  • לעמוד הקודם לעמוד הקודם לעמוד הבא
כה | המסירה: Paris, Bibliotheque Nationale, 1216
וכמהו "לצבות בטן ולנפיל ירך". עקרם להצבות ולהנפיל. והעתיד ממנו "ינחני במעגלי צדק". "יראני בשוררי". "ויעבירום !אתם! אל המלון". "לשונם יחליקון". "יביא את קרבנו". "אשר ימרה את פיך". "אל השערה ולא יחטיא". בחסרון ההאין גם ?כ?ן. ועקרם #יהנחני. יהראני. יהעבירו{ן}<ם02>. יהחליקון. יהביא. יהמרה. יהחטיא#. וחסרו ההאין והעתקו תנועותם אל היודין.
ואפשר שתתקימנה ההאין בכמו זה. כאמרו "כי לא בחרב ובחנית יהושיע ייי". "יהודה לתפלה". וזה מבואר בספר אותות-הרפיון.
ויש שמחסרים ההאין עוד ממקורי הנפעל ומעתיקים תנועתם אל מה שיש לפניה עוד. כאשר נאמר "בבא כל ישראל לראות". העקר בו. להראות. כמו "וביום הראות בו בשר חי". וכמהו "לענות מפני". עקרו להענות. "ובכשלו אל יגל לבך". עקרו ובהכשלו. כמו "ובהכשלם יעזרו עזר מעט". ועקר "יעזרו" #יהעזרו#. "בעטף עולל +<ויונק02>". עקרו בהעטף. ואם ינהגו המקורים האלה מנהג "נשאול נשאל דוד" ומנהג "ונחבה ולא יוכל". לא תהיינה מחֻסרי ההאין.
וכבר חסרו הא +הפע<י02>ל מאמרם "בינותי בספרים". "מדוע אליו ריבות". משפטם. הבינותי. הריבות. וכבר חסרו ההא הזאת עוד !כ!דברי ר' יהודה ממקורי הפעלים האלה העלולי העין. באמרם "בין תבין את אשר לפניך". "ריב +<יריב02> את ריבם". והדומה להם.
וחסרוה גם כן לפי דבריו מן הצווי. כאמרו "כי אם שישו וגילו". והדומה להם. וזולתו אומר כי היוד בשני המינין האלה תמורת ואו ושהם מפעלים קלים. וחסרו ההא עוד מאמרם "כיום ההוא". "ביום ההוא". "ליום אשר אני {בו}: <עושה02>". "לגר ולתושב". "בדרך אשר {ה}<ת02>לכו בה". "ולעם הזה היה". ומרבים כמוהם מן ההודעות. והעקר בהם. כהיום ההוא. בהיום ההוא. להגר ולהתושב. ולהעם הזה.
ואפשר שיביאוה על העקר. כאשר נאמר "ויהי כהיום הזה". "ויבדילם אמציהו להגדוד אשר בא אליו מאפרים". "לכם ולהגרים הגרים בתוככם". "מי כהחכם". "ייי בהשמים חסדך". "ולהקרדמים". "אם תהיה לטוב להעם הזה". "מעל להחומה". "כהחלונות האלה". "להנחותם בהדרך". <עמ' 280> "ויאמר חזקיהו להעלות העולה להמזבח".
ואמרו "וחמור והאריה עומדים אצל הנבלה". במקום והחמור. וחסרו ההא. ועוד "הדק לעפר ושרף אשרה". במקום האשרה. ועוד "ויבא אל ארמון בית המלך וישרוף עליו את בית מלך". רוצה לומר. את בית המלך.
*
"ואצעדה אשר על זרועו". במקום והאצעדה. "לעשיר היה צאן ובקר הרבה מאד". במקום להעשיר או לֵעשיר בצרי תחת הלמד ובחסרון ההא. כי הוא כבר אמר תחלה "אחד עשיר ואחד ראש". והיה ראוי להיות השני ידיעה. כי הדבר יהיה בתחלה סתם ואחר {כך}: <כן01> יודיעוהו לדעת שהוא אשר החלו בו.
ונאמר "בקדש ובכליו". ומשפטו. בקדש בפתחות הבית (ודגוש): [ודגשות] הקוף. והעקר על ההשלמה. בהקדש. כמו "בהדרך". וכמהו "את עמוד הענן לא סר מעליהם ביומם להנחותם בהדרך ואת עמוד האש בלילה להאיר להם". והמשפט. ביום ובלילה בפתח תחת השתי ביתים ודגשות היוד והלמד. "להשתחות למלך ייי צבאות". המשפט להיות תחת הלמד פתח גדול.
וחסרו ההא אשר לנקבה מן פחה. באמרם "להיות פחם". עקרו להיות פחתם. כאשר נאמר "הקריבהו נא לפחתך". וחסרו ממנו הא פחה.
וחסרו גם כן ההא מן מלָּה ושָנָה. באמרם. מלים ושנים. ומן "מכה טריה". באמרם "מן המכים אשר יכוהו ארמים". קבצו המלות האלה על חסרון ההא מן האחת. ומן פנה. באמרו "עובר בשוק אצל פנה". עקרו פנתה. כמו "או מי ירה אבן פנתה". וכבר {בארתי}: <זכרתי02> זה בשער כרה מספר ההשגה.
ומחסרים פעמים רבות ואו הסדור. באמר{ו}<ם02> "אדם שת אנוש. קינן מהללאל ירד" ושאר השמות. ועוד "שמש ירח עמד זבולה". "והקרוב אליו כרשנא שתר אדמתא תרשיש מרס מרסנא ממוכן". "ויקח לו רחבעם אשה את מחלת בת ירֵמות + אביחיל בת אליאב בן ישי". "עקב ענוה יראת ייי". משפטו. ויראת ייי בואו העטף.
ולולי מה שאמרו רבותינו +<ז'ל02> ב"ועד כרם זית". היה ראוי לכנסו אל השער הזה. כאשר אמר בו התרגום. #ועד כרמא ועד זיתא#.
וכבר חסרה יוד "וצי אדיר" <עמ' 281> מקבוצו. נאמר "יצאו מלאכים מלפני בַּצִים". עקרו בציים. כמו איים. אשר האחד ממנו "ישב האי הזה". וחסרו יוד היחש מן פלשתים ועברים ו"הגבלים" וזולתם הרבה. ואלה היודין הם לקבוץ. והעקר. פלשתי[י]ם עבריים וכושיים {בשת}: <בשתי02> יודין. האחת מהן ליחש והאחרת לקבוץ. וכבר הביאו אותם על עקרם. באמרם "ופלשתיים מכפתור". "אלהי העבריים". "הלא כבני כושיים אתם לי".
וכבר חסרו [מם] {מן} הקבוץ להקל מאמרו "ותפלטני מריבי עמי". "הרודד עמי תחתי". "הייתי שחוק לכל עמי". משפטם. עמים. וכן כתבם בעל המסורת. וכמוהם "תחכמוני ראש השלישי". המשפט. ראש השלישים. כאשר בא בדברי-הימים. וכמהו "כחוט השני שפתותיך". ר'ל. השנים. כמו "אם יהיו חטאיכם כשנים". ושנים זה מן הקבוץ אשר אין לו אחד.
ומן השער הזה "מעסיס רמוני". משפטו. רמונים. ואפשר שיהיה יוד "רמוני" ליחש ויהיה "רמוני" תאר ל''עסיס''. אך הוא על הדרך הזה ממה שנצטרף מן המתואר אל התאר. ואפשר שיהיה בלתי סמוך. על דמיון גביר והדומה לו. אע'פ שנאמר "וכעסיס דמם ישכרון". {אך}: <אין02> רחוק שיתקבץ במלה אחת שני דמיונים. כאשר נאמר "אביר הרועים" בדגשות. ו"אביר ישראל" בקלות.
ומן השער הזה אמרו "משכימי בבקר". "מאחרי בנשף". לא חסרו המם בעבור הסמיכה. כי הבית פוסקת הסמיכה. אבל הוא ממה שחסרוהו להקל. ועל הדרך הזה נאמר "גמולי מחלב עתיקי משדים". ועוד "ואמרת לנביאי מלבם". "האלוהי מקרוב אני נאם ייי ולא אלהי מרחוק".
וכבר חסרו יוד הפעיל מעתידו. רוצה לומר. מן "יעשרנו המלך עשר גדול". ומן "וידבקו גם {הם}: <המה02>". ומן "וידרכו את לשונם {דבר שקר}". ומן "מחצרים בחצצרות". וכבר חסרו יוד הפעיל באמרם "כי החבאתה את המלאכים". היה משפטו. החביאה. וחסרו היוד להקל ונשאר #החבאה#. והפכו ההא תאו. כאשר עשו +ב"ה<י02>א נפלאת בעינינו". ואחר כן הוסיפו הא שנית לנקבה. כאשר עשו ב"נפלאתה אהבתך לי" וב"ישועתה לי'י" וזולתם.
ויש שמחסרים מן הדבור מן. כאשר עשו באמרם "ושמן על ראשך אל יחסר". הטעם. מן על ראשך. "וכעסיס דמם ישכרון". עקרו. מן דמם. "ולא סרו מצות המלך על הכהנים והלוים". יתכן שהוא {רוצה}: <ר'ל02>. מן מצות המלך. כלומ'. לא סרו מן מצות המלך. וחסר מן. ויתכן שיהיה ענינו. ולא מרו מצות המלך. מאמרו "וסרת טעם". ולא <עמ' 282> יהיה בו על הענין הזה חסרון.
"הוא דמשק אליעזר". יתכן שירצה בו. מן דמשק אליעזר. כאשר נאמר "!אלעזר! בן דודו בית-לחם". כלומ'. מבית-לחם. "עד יקם גוי אויביו". {רוצה בו}: <ר'ל02>. מן אויביו. "ויגידו לדוד וירד הסלע". ר'ל. מן הסלע. "השמרו לכם עלות בהר ונגע בקצהו". שעורו. מן עלות בהר ומן נגע בקצהו.

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות