סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.
  • ניקוי

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • ספר הכוזרי ליהודה הלוי, תרגום

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מתרגם: יהודה אבן תיבון  |  שנה: שנת 1167
  • חיפוש
  • לעמוד הקודם לעמוד הקודם לעמוד הבא
מאמר ד, סימן כה | המסירה: Munich, Bayerische Staatsbibliothek, 264: 6
בשנה ניסן אייר סי' תמו' אב אלול תש' מר' כס' טב' שב' אדר.
''אחד על גבי שלשה. ושלשה על גבי שבעה. ושבעה על גבי שנים-עשר'' #<ספר יצירה. סעיף 48>#.
ובאברים האלה מקום השתתפות. כמו ''כליות יועצות'' #<בבלי. ברכות סא,א># ו''טחול שוחק'' ו''קיבה ישנה'' #<בבלי. ברכות סא,ב>#. ואיננו תמה שיה{א}<יה01> לכליות כח בהטבת העצה. כי {אנו}: <אנחנו01> רואין כמו זה בבצים. שאנחנו רואין הסריסים יותר חלושי שכל מהנשים. מפני שחסרו + הזקן והעצה הנכונה. ו''טחול שוחק''. בעבור שבכחו הטבעי מנקה הדם והמרה השחורה מהעכירות והעובי. ובהנקותם תהיה השמחה והשחוק. ו''כבד כועס'' #<בבלי. ברכות סא,ב>#. בעבור המרה האדומה הנעשה +<בו02>. ו''קיבה {וקיבה} ישֵנה''. כנוי לכלי המזון.
ולא זכר הלב. מפני שהוא המלך. ולא הקרום והריאה. מפני שהם שמשים מיוחדים <עמ' 260> לו. ואינם שמשים לשאר הגוף כי אם בדרך המקרה. לא בכונה ראשונה. והמוח נכנס בחלקי החושים הנולדים ממנו.
ועוד כי יש לאברים שהם למטה מהקרום החולק סוד. מפני שהם הטבע הראשון. והקרום חולק בין עולם הטבע {ל}<ו01>עולם החיים. כמו שהצואר חולק בין עולם החיים {ובין עולם}: <ועולם01> הדבר. כאשר זכר אפלטון בספר טימאוס. והמוצאים הראשנים הם מעולם הטבע. ושם שרש ההויה. {שמשם}: <שמשמה01> יצא הזרע ושם יברא העובר בין הארבעה טבעים.
ומשם (ברא): [בחר] הבורא הנתחים המוקרבים. החלב והדם ויותרת הכבד ושתי הכליות. ולא בחר בלב ולא במוח +<ולא בריאה01> ולא בקרום. והסוד עמוק למאד. והפירוש אסור. וכבר נאמ'. אין דורשין בספר יצירה אלא בתנאים. ומעט שהם מזדמנים.
ואחר כן אמ' ''שבע כפולות. שש צלעות לששה צדדין והיכל קדוש מכוון באמצע. ''ברוך <עמ' 261> כבודו ממקומו''. +<הוא01> מקומו של עולם ואין עולמו מקומו'' #<ספר יצירה. סעיף 38>#. רמז לענין האלהי המחבר בין ה!ס!פ!ר!ים. ודמהו בנקדה והמרכז מגוף בעל שש צלעות ושלשה מ{ו}שכים. ובעוד אשר לא תקבע התוך לא יקבעו הקצוות.
והעיר על הערך אשר בין אלה ובין הכח הסובל לכל. שבו יתחברו ההפכים בערך הנקבע ב''עולם'' +<ו02>''נפש'' ו''שנה''. כי שם לכל אחד מהם דבר כולל את חלקיו ומסדר אותו. ואמר ''תלי בעולם כמלך על כסאו. גלגל בשנה כמלך במדינה. לב בנפש כמלך במלחמה'' #<ספר יצירה. סעיף 59>#.
''תלי'' שם ה!עצם! רמז בו אל עולם השכל. כי ה!עצם! בו מכוון הדברים הנעלמים אשר לא יושגו בחוש. ורצונו ב''גלגל'' גלגל השמש הנוטה שבו יסתדרו חלקי השנה. ו''לב'' מסדר החיים ומושל בחלקיו. ור'ל {שהשלשה בחכמה}: <שהחכמה בשלשה01> אחת. והענין האלהי אחד. והחלוק ביניהם איננו כי אם בהתחלפות חמריהם.
ודמה הענין האלהי <עמ' 262> כשהוא מנהיג הרוחנים ''כמלך על כסאו''. אשר יעשו דבריו ברמז מעט אצל סגלתו ועבדיו המכירים אותו מבלי תנועה מהם וממנו. ודמהו כשהוא מנהיג את הגלגלים ''כמלך במדינה''. כי הוא צריך להראות בפנות המדינה להראות על כל חלק ממנה ממשלתו ומוראו ותועלותיו. ודמהו כשהוא מנהיג את החיים ''כמלך במלחמה''. שהוא בין הפכים. ישתדל להגביר אוהביו ולגבר על אויביו.
והחכמה אחת. כי אין החכמה בגלגלים גדולה מהחכמה בקטן שבח<יים01>. אך גדלת מעלתם בעבור שהם {מאמר}: <מחומר01> זך וקיים. לא יכלם כי אם בוראם. והחיים מחמר {ממעשה}: <מתעשה01> מתפעל. עושים בו ההפכי{י}ם הבאים עליו תמיד מקור וחום וזולתם. ומכלה אותם הזמן. לולי החכמה {שהתחכמה}: <אשר התחכמה01> להם בזכר ובנקבה להשאר המין בהאבד +הא<י02>שים.
וזה בסבוב הגלגל והזריחה והשקיעה. כאשר העי!ד! עליו הספר הזה. ואמ' שאין הפרש בין יצירת הזכר והנקבה אלא +<מה01> שיש בין הראות האיברים והסתרם. וכבר בארו זה בחתוך הנתחים. שאיברי הנקבה כאברי הזכר אלא שהם מהופכים אל פנים.
כמו שאמ' {אל} ''זכר באמ'ש ונקבה באש'ם'' #<ספר יצירה. סעיף 32>#. ''חזר הגלגל פנים ואחור. אין בטובה למעלה מענג ואין ברעה למטה מנגע'' #<ספר יצירה. סעיף 18>#. ר'ל שאותיות אמ'ש ואש'ם <עמ' 263> וענ{'}ג ונג{'}ע אחת הם. ואין ביניהם אלא ההקדמה והאיחור. כמו שהזריחה והשקיעה לגלגל אח{ד}<ת01> בצדו. ובצדנו אנחנו {פנים ואחור}: <ביאה והליכה01>.
ורמז באיברים שהם למטה {מהקדום}: <מהקרום01> על מוצאי הטבעים הארבע. כמו שאמ' ''שני לועזים ושני עליזים. +<שני יועצים ושני עליצים03>. עשאן כמן מריבה. ער?כ?ן כמן מלחמה. מקצת אלו מצטרפין עם אלו. אלו תמורת אלו. אלו כנגד אלו. אם אין אלו אין אלו. וכולן אדוקין זה בזה'' #<ספר יצירה. סעיף 48>#. והרמז מובן. ואם יקשה לבאר חלקיו מצרך בעלי חיים אל ההפכים. {ואין}: <ואיך01> גורמין הצלתו מהמלחמה הזאת. ולולי המלחמה הזאת +<לא היתה ההצלה01>.
כל זה אחר שסדר היצירות. וסדר הדבר החשוב. והוא ''רוח אלהים חיים''. אמר ''אחת רוח אלהים חיים. שתים רוח {ממרו?ם?}: <מרוח01>. שלש מים מרוח. ארבע אש ממים'' #<ספר יצירה. סעיף 11>#. ולא זכר הארץ. מפני שהיא הגוף והחומר להויות. כי כלם ארץ. אבל אומרי'. זה גוף אשי. וזה גוף אוירי{י}. וזה גוף מימי{י}. על כן הקדים ''שלש אמות אש ומים ורוח'' #<ספר יצירה. סעיף 25>#. והקדים ''רוח אלהים'' והיא רוח הקדש. ממנה נבראים המלאכים הרוחניים. ובה מתחברות הנפשות הרוחניות.
ואחריה האויר המושג. ואחריו המים אשר מעל לרקיע. לא השיגתם הקשת <עמ' 264> הפילוסו'. על כן לא הודו +ב<ה01>ם. ואפשר שיאמר בו +<אומר01> שהוא כדור הקרה {שקורין בערב #זמהרי!ד!#}. ומקום תכלית הגעת העבים. ואחריו מקום האש הטבעית שקורין אותו בלשון ערבי #אלאתיר#.
כאשר +אומר<ים01> על "ורוח אלהים מרחפת על פני המים". שרצונו ב''מים'' האלה החומר הראשון בלי איכות. אבל "תהו ובהו". עד שהתאיך בחפץ האלהים הסובב אותו. {ובנה}: <וכנה01> אותו ב"רוח אלהים".
*
ודמות החמר הטבעי במים דמיון נכון. כי מה שהוא יותר + עבה מהמים לא ישתוו +פעול<ו02>ת הטבע בכל חלקיו. מפני {שהן}: <שהם01> חזקים. כי אין הארצי ראוי {אלא}: <כי אם01> למלאכות. כי המלאכה +אינ<נ01>ה +כולל<ת01> כי אם שטחי החמר ולא כל חלקיו. והטבע הוא כולל {ל}כל חלקי הדבר.
ואין {הויה}: <הווה01> אלא שהיה כבר בתכונת המים זב נגר. ואם אינו כן לא יקרא הווה טבעי. אבל הוא מלאכי או מתרכב או מקרי. ואין הטבע פועל בו אלא בעודנו בתוכן המים יצירהו <עמ' 265> כחפצו. ואחר כן תקשה מה שהוצרך להתקשות.
ואמ' +<על01> הדומה +<לזה01> ''עשה מתהו ממש. ועשה את שאינו ישנו. וחצב עמודים גדולים מאויר שאינו נתפש'' #<ספר יצירה. סעיף 20>#. ועוד אמ' ''מים מרוח. חקק {וחצבתו}: <וחצב תוהו01> ובהו רפש וטיט. עשאן כמן ערוגה. חצבן כמן חומה. סככן כמן מעזבה. יצק מים עליהם ונעשו עפר'' #<ספר יצירה. סעיף 13>#. ואמ' עוד ''"תהו" זה קו ירוק שמקיף את כל העולם +<כלו01>. "בהו" אלו אבנים +<ה01>מפולמות +<ה01>משוקעות בתהום. {שמהם המים יוצאים}: <שמביניהם יוצאים מים01>'' #<ספר יצירה. סעיף 13>#.

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות