סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.
  • ניקוי

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • ספר הכוזרי ליהודה הלוי, תרגום

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מתרגם: יהודה אבן תיבון  |  שנה: שנת 1167
  • חיפוש
  • לעמוד הקודם לעמוד הקודם לעמוד הבא
מאמר א, סימן צה | המסירה: Munich, Bayerische Staatsbibliothek, 264: 6
<עמ' 46> אמר החבר. הרפה לי מעט עד {שאברר}: <שאבאר01> לך גדולת העם. ודי לי לעד שהבורא בחרם לעם ולאומה מבין אומות העולם וחול הענין האלהי על המונם עד שהגיעו כולם אל מעלת הדבור. ועבר הענין {האלהי} על נשיהם והיו מהם נביאות אחר שלא היה חל הענין האלהי כי אם +ביחידי<ם מ01>בני אדם אחר אדם הראשון.
כי אדם הוא היה השלם מבלי תנאי. כי אין טענה בשלמות מעשה מעושה חכם יכול מחומר בחרו לצורה אשר חפץ בה. ולא מנע מונע ממזג זרע אב ולא מדם אם ולא ממזונות והנהגה בשני הגדול (והנ?ז?) והינקות והתחלפות האויר והמים והארץ.
כי יצרו כמגיע לתכלית ימי הבחרות. השלם ביצירותיו ובמדותיו. והוא אשר קבל הנפש על תמה והשכל {בתכלית היכולת}: <על תכלית מה שביכלת01> האנושית והכח האלהי אחר השכל. ר'ל המעלה אשר בה ידבק באלהים וברוחניים וידע האמתות <עמ' 47> מבלי למוד אבל במחשבה +<קלה01>. {וכן}: <וכבר01> נקרא אצלנו בן אלהים. וכל הדומה לו מזרעו בני האלהים.
והוליד בנים רבים. ולא היה מהם ראוי להיות +<במקום אדם01> אלא הבל. כי ?ה?וא היה דומה לו. וכאשר הרגו קין אחיו מפני קנאתו בו על המעלה הזאת נתן לו תחתיו שת. והיה דומה לאדם. והיה סגלה ולב וזולתו כקלפה. וסגלת שת אנוש.
וכן הגיע הענין עד נח ביחידים היו {כולם}: <כלב01> דומים לאדם ונקראים (כלם) בני אלהים. שלמים בבריאתם +ובמד<ו01>תם ובאריכות הימים וחכמות ויכולת. ובימיהם אנו מונין מאדם ועד נח וכן מנח ועד אברהם. ואפשר שהיה מהם מי שלא דבק בו הענין האלהי כתרח. אבל אברהם בנו היה תלמיד לאבי אביו עבר. ועוד כי השיג נח בעצמו.
והיה הענין האלהי דבק בהם מאבות אבותם אל בני בנים. {והיה אברהם}: <ואברהם היה01> סגלת עבר ותלמידו. ועל כן נקרא עברי. ועבר היה סגלת שם. ושם סגלת נח. מפני שהוא יורש הפלכים השוים אשר אמצעיתם וחמדתם ארץ כנען אדמת הנבואה. ויצא יפת אל הצפון וחם אל הדרום.
וסגלת <עמ' 48> אברהם מבניו יצחק. והרחיק כל בניו מן הארץ הזאת הסגלה כדי שתהיה מיוחדת ליצחק. וסגלת יצחק יעקב. ונדחה עשו אחיו מפני שזכה יעקב בארץ ההיא. ובני יעקב כולם סגלה. היו כלם ראויים לענין האלהי. והיה להם המקום [ההוא] המיוחד בענין האלהי.
וזה הוא תחלת חול הענין האלהי על קהל. אחרי אשר לא היה נמצא כי אם ביחידים. וישמרם האלהים ויפרם ויגדלם במצרים. כאשר יגדל האילן אשר שרשו טוב עד שהוציא פרי שלם דומה לפרי הראשון אשר ממנו נטע. ר'ל אברהם יצחק ויעקב ויוסף ואחיו. והיה מן הפרי משה ואהרן ומרים. וכמו בצלאל ואהליאב וכמו ראשי המטות ושבעים הזקנים אשר היו ראויים לנבואה מתמדת. וכיהושע בן נון וכלב בן יפונה וחור וזולתם רבים.
ואז היו ראויים להראות האור עליהם וההשגחה הרבונית ואם היו ביניהם ממרים {היו} +<ו01>נגעלים. אך הם בלי ספק סגולה. באשר הם בתולדתם וטבעם מן הסגלה ויולידו מי שיהיה סגלה. <עמ' 49> ונזהרין באב הממרה בעבור מה שמתערב בו מן הסגלה אשר תראה בבנו או בבן בנו כפי אשר תזדכך הטפה.
כמו שאמרנו בתרח + ממי שלא דבק בו הענין האלהי. אך בשרש תולדתו שיוליד סגלה. מה שלא היה כן בתולדת כל הנולד מחם ויפת. ונראה כזה בענין הטבעי. כי כמה יש מבני אדם שאינו דומה לאביו כלל אך הוא דומה לאבי אביו. ואין ספק כי הטבע ההוא והדמיון ההוא היה צפון באב ואע'פ שלא {היה} נראה להרגשה. כאשר היה צפון טבע עבר בבניו עד שנראה באברהם.
מאמר א, סימן צו | המסירה: Munich, Bayerische Staatsbibliothek, 264: 6
אמר הכוזרי. זאת באמת היא הגדולה הנמשכת מאדם. ואדם היה הגדול שבבריאות הארץ. ונתחייבה לכם הגדולה על כל הנמצאים בארץ. אבל איה הגדולה הזאת מן {החטא הזה}: <החטאת הזאת01>.
מאמר א, סימן צז | המסירה: Munich, Bayerische Staatsbibliothek, 264: 6
אמר החבר. כי האומות כולם בזמן ההוא היו עובדי' צורות. ואלו היו הפילוסו' מביאין ראיות על היחוד ועל האלהות. לא היו עומדין מבלי צורה שמכונים אליה. ואומרין להמונם כי הצורה הזאת <עמ' 50> ידבק בה ענין אלהי וכי היא מיוחדת בדבר מופלא נכרי.
*
ומהם מי שהיה מייחס זה אל האלהים. כאשר עושים היום במקומות המכובד{ים}<ות01> אצלנו עד {שאנחנו}: <שאנו01> מתברכים בעפרם ובאבניהם. ומהם מה שמייחס +<אותו01> אל רוחניות כוכב מן הכוכבים או חיל מן החיילים או מערכת מזל וזולת זה.
ולא היו מסכי^מים ההמון על תורה אחת אלא בצורה שמכונין אליה. והיו בני ישראל מצפים למה שיעד {להם}: <אותם01> משה. שיוריד להם ענין מאת האלהים שיראו אותו ויקבלוהו כאשר היו מקבילים עמוד הענן ועמוד האש בצאתם ממצרים. אשר היו מביטים אליו ומקבילים ומגדלים אותו ומשתחוים נכחו לאלהים. +.
וכאשר שמעו העם +<את דברי01> עשרת הדברים ועלה משה אל ההר להוריד להם הלוחות כתובים ולעשות להם ארון להיות להם דבר נראה שיכונו נגדו שבו הברית האלהי והבריאה הרבונית. ר'ל הלוחות. זולת מה שדבק בארון מהענן והכבוד ומה שנראה בעבורו {מן המופתים}: <מהמופתים01>.
ונשארו העם מצפים לרדת משה. והם על ענינם. לא שנו תארם ועדים ובגדיהם אשר עמדו בהם <עמ' 51> יום מעמד הר סיני. אך נשארו בתכונתם ממתינים למשה לעתים. ובושש מהם ארבעים יום והוא לא לקח צידה ולא נפרד מהם אלא על מנת שישוב ליומו.
גברה המחשבה הרעה על קצת ההמון ההוא הגדול והתחילו קצת העם להחלק מחלוקות ומרבים {הערות}: <העצות01> והמחשבות. עד שנצטרכו מהם אנשים לבקש נעבד מורגש יכונו נגדו כשאר האומות. מבלי שיכחשו באלהות מוציאם ממצרים. אבל שיהיה מונח להם להקביל אליו כשיספרו נפלאות אלהיהם. כאשר עשו הפלשתים בארון שאמרו כי האלהים שם. וכאשר אנחנו עושים בשמים ובכל דבר שאנו יודעין שתנועתו היא בחפץ האלהים מבלי מקרה ולא רצון אדם ולא טבע.
וחטאתם היתה בציו?ר? אשר נאסר עליהם ושיחסו עני?ן? אלהי אל מה שעשו בידם וברצונם מבלי מצות האלהים. ויש להם אמתלא במה שקדם מן המחלוקת ביניהם. ולא הגיעו עובדיו אל שלשת אלפי איש משש מאות אלף שהיו. אבל אמתלת הגדולים שסייעו בעשותו היתה בעבור [שיראה] הממ?(רים)[רה]? מהמאמין כדי <עמ' 52> להרוג הממרה העובד אותו. ונחשב להם לעון מפני שהוציאו המרי מן הכח אל הפועל והמצפון אל המעשה.
ולא היה הענין ההוא יציאה מכל עבודת מוציאם ממצרים. אך היה מרי לקצת מצותיו. כי הוא ית' הזהיר מן הצורות. והם עשו צורה. והיה להם להמתין שלא יקבעו לעצמם דבר שיקבילוהו וימשכו אחריו ומזבח וקרבנות. וזה היה מעצת מי שהיה ביניהם מן החוזים והאצטגנ!ו!נים. חשבו שיהיו פעולותם הסבריות קרובות {מהמעשים}: <מן המעשים01> האמתיים.
והיה ענינם בזה כענין הכסיל אשר זכרנו. שנכנס בחנות הרופא והמית אנשים אשר היו מועילים ברפואות ההם קודם לכן. עם שלא היתה כונת העם לצאת מעבודת האלהים. אך היו חושבים שהם משתדלים בעבודה. ועל כן באו אל אהרן. + לגלות מצפונם. ועל כן סייע בעשותו. ונאשם על הוצאתו מרים מן הכח אל המעשה.

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות