סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.
  • ניקוי

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • ספר הכוזרי ליהודה הלוי, תרגום

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מתרגם: יהודה אבן תיבון  |  שנה: שנת 1167
  • חיפוש
  • לעמוד הקודם לעמוד הקודם לעמוד הבא
מאמר א, סימן צז | המסירה: Munich, Bayerische Staatsbibliothek, 264: 6
והדבר הזה הוא גדול מאד בעינינו. מפני שאין בזמן הזה צורות נעבדות ברוב האומות. והיה קל בזמן ההוא. מפני שהיו כל {העם}: <האומות01> עושין צורות לעבוד. ואלו הי{ת}ה חטאתם שעשו בית ברצונם לעבודה לכוין אליו ולהקריב בו הקרבנות ולכבדו. לא היה הדבר גדול בעינינו. מפני מה שאנחנו נוהגים בו היום מעשות בתים ובחירתנו אותם וגדלנו להם והתברכנו בהם. ואפשר <עמ' 53> שנאמר שהשכינה חלה בהם והמלא^כים חונים +סביבות<יה01>ם.
ולולי הצורך להתחברות קהלנו היה זה דבר נכרי. כאשר היה בימי המלכות שהיו מוחין באנשים משתדלים שהיו עושים בתים לעבודה היו נקראים במות. והיו חסידי המלכים הורסים אותם. כדי שלא יגדלו זולתי הבית אשר בחר בו האלהים והתכונה אשר צוה בה. ולא היה לדבר נכרי בה הצורות אשר צוה הוא בהם מהכרובים.
ועם כל זה ענשו {ענשו} האנשים אשר עבדו העגל +<מיומם01> והרגום. והיה מספר כולם ג' אלפי איש מו' מאות אלף {איש}. ולא פסק המן לרדת למזונם והענן לסוכך עליהם ועמוד אש ל?[ה]?נחותם. והנבואה מתמדת ונוספת ביניהם. ולא נעדר מהם +<דבר02> מכל אשר נתן להם. זולת שני הלוחות אשר שברם משה והתפלל להשיבם והושבו להם. וכופר להם העון ההוא.
מאמר א, סימן צח | המסירה: Munich, Bayerische Staatsbibliothek, 264: 6
אמר הכוזרי. כבר עזרת עצתי במה שעלה בדעתי ובמה שראיתי בחלומי. כי אין האדם מגיע אל הענין האלהי אלא בדבר אלהי. ר'ל במעשים שיצוה בהם האלהים. ואם לא שהוא כן. רב בני אדם הם <עמ' 54> משתדלים. אפי' החוזה והקוסם ועובד האש {והשמש}: <ועובד השמש01> והמשנים וזולתם.
מאמר א, סימן צט | המסירה: Munich, Bayerische Staatsbibliothek, 264: 6
אמר החבר. כן הוא. וכן הם כל תורותינו כלם כתובות בתורה מדבור האלהים עם משה. וממה שכתב משה ונתן להמון הגדול ההוא בקבוצם במדבר. לא נצטרכו בם לקבלה ולא להוראה פרשה פרשה ומצוה מצוה. תכונת הקרבנות ואיך מקריבים אותם ובאי-זה מקום ובאי-זה צד ואיך +נשחט<י02>ם ואיך עושים בדמם ונתחיהם ממלאכות חלוקות. כלם בביאור מאת האלהים שלא יחסר מהם דבר קטן {ויפסל}: <ויפסד02> הכל.
כמו ההויות הטבעיות אשר הם מתחברות ממערכות דקות לא תשיגם המחשבה לדקותם. אשר אם יארע מכשול מעט במערכות ההם היתה נפסדת ההויה ההיא ולא היה הצמח ההוא או החי ההוא +<או האבר ההוא01> אלא מופסד או נעדר. וכן זכר איך תנתח הבהמה המוקרבת. ומה יעשה באבר אבר. ומה שיש לאכילה ומה שיש לשרפה. ומי יאכל ומי ישרוף ומי יקריב מכתות מצווה בהם.
ואיך תהיה תכונת <עמ' 55> המקריבים. שלא יהיה פגם בהם {עם}: <עד02> +תכשיט<י01>הם +<ומלבושיהם01> וכל שכן מלבושי כהן גדול אשר נתן לו רשות לבא אל מקום הענין האלהי. מקום השכינה והארון והתורה. ומה {שנפלה}: <שנתלה02> בזה מן הקדושה והטהרה ומדרגות הטהרות והקדושות והתפלות +<דבר01> שיארך ספורו. אך סומכין +<בו01> על קריאת התורה ומה שהעתיקו רבותי'. והכל מדברי האלהים אל משה.
וכן תכונת המשכן כלה הראתה למשה {בסיני}: <בהר סיני01>. המשכן והאהל והשלחן והמנורה והארון וחצר המשכן {ואדניו} ועמודיו {ומספיו}: <ומסכיו01> וכל מלאכותיו הראו לו רוחניות וצורותם גשמיות כאשר {הראו}: <התנו01> לו.
וכן הבית הגדול אשר בנה שלמה הראה לדוד צורתו רוחנית. והבית העולמי הקדוש אשר יעדנו בו הראה לנביא שמו יחזקאל צורתו ותכונתו. ואין בעבודת האלהים סברא {או הקשא}: <ולא הקשה01> ולא התחכמות. ואלו היה כן היו הפילוסופים מגיעים ברוב חכמתם ושכלם +לכפל<י01> מה שהגיעו בני ישראל.
מאמר א, סימן ק | המסירה: Munich, Bayerische Staatsbibliothek, 264: 6
אמר הכוזרי. +ב<כ02>דבר הזה תנוח הנפש לקבל התורה מבלי ספק ולא פקפוק. שיבא נביא לעבדים משועבדים לחוצים. ויעד אותם שיצאו מעבודתם בעת ההיא מבלי אחור על התכונה ההיא. ושיכניסם אל ארץ כנען והיא ביד שבע אומות כל אחת מהם חזקה מהם. והודיע לכל <עמ' 56> שבט חלקו מהארץ קודם שיגיעו אליה. והתקיים הכל בזמן מועט במופתים +נ<ו01>ראים. זה מאמת גדולת השולח וכבוד השלוח וגודל {ה}מעל{ה}<ת02> אשר להם לבדם שולח.
ואלו היה אומ' כי אני שלוח לישר +<כל02> אנשי העולם +<כולו02> ולא היה דברו מגיע עד חציו. היה פ{ו}גם בשליחותו. מפני שלא נשלמה כונת הבורא בשליחותו. והיה מונע השלמתה היות ספר תורתו עברי. והיה מצוה {+[$נ'$. מעמס וטורח ולאות רב על שבא]} שבא והודו וכוזר להבינו ולעשות מה שכתוב בו. אלא אחרי מאות מן השנים שיקרה להם להשתנות אליהם בעבור נצחון או שכונה. ?ל?א בראית הנביא בעצמו. או נביא אחר שמזהיר ומעי!ר! על תורתו.
מאמר א, סימן קא | המסירה: Munich, Bayerische Staatsbibliothek, 264: 6
אמר החבר. לא קרא משה לתורתו זולתי עמו ואנשי לשונו. ויעד אותם הבורא להזהיר על תורתו כל הימים על ידי הנביאים. ועשה כן כל ימי הרצון וזמן שהיתה השכינה ביניהם.
מאמר א, סימן קב | המסירה: Munich, Bayerische Staatsbibliothek, 264: 6
אמר הכוזרי. והלא היה {טוב יותר}: <יותר טוב01> שיישר הכל והיה זה יותר נכון וראוי בחכמה.
מאמר א, סימן קג | המסירה: Munich, Bayerische Staatsbibliothek, 264: 6
אמר החבר. והלא היה יותר טוב שיהיו כל החיים <עמ' 57> כלם מדברים. אם כן כבר שכחת מה שקדם בהמשך זרע אדם. והיאך חל הענין האלהי באיש שהיה לב האחים וסגלת האב מקבל לאור ההוא. וזולתו כקלפה איננו מקבל אותו. עד שבאו בני יעקב כלם סגלה ולב. נבדלים מבני אדם בענינים +<מיוחדים01> אלהיים. שמים אותם כאלו הם מין אח!ד! ועצם מלאכותי. מבקשים כלם מעלת הנבואה ורובם מגיעין אליה. בעבור שהיו קרובים אליה במעשים הנרצים והקדושה והטהרה בפגיעת הבורא ופגיעת הנביאי'.
*
ודע כי כל אשר יפגע נביא. בעת פגעו אותו +ושמע<ו02> דבריו האלהיים מתחדשת לו רוחני{ו}ת ונפרד ממינו בזכות הנפש {וכספה}: <וכלותה01> אל המדרגות ההם והדבקו בענוה ובטהרה. וזאת היתה אצלם ה!גדולה! הנראית והאו!ר! הבהיר בגמול העולם הבא. כי המבוקש ממנו איננו אלא שתשוב נפש האדם אלהית. תפרד מחושיו ותראה העולם ההוא העליון ותהנה בראיית האור +<המלאכותי02> ושמע הדבור האלהי. כי הנפש תהיה בטוחה מן המות כשיכלו כליה הגופיים.
וכאשר תמצא תורה שמגיעים בחכמותיה {ומדרגתה}: <ובמעשיה01> אל המדרגה הזאת במקום אשר צותה ועם הענינים אשר צותה בהם. {הוא}: <היא01> מבלי ספק התורה שמובטח בה להשאיר הנפשות אחרי כלות הגופות.
מאמר א, סימן קד | המסירה: Munich, Bayerische Staatsbibliothek, 264: 6
<עמ' 58> אמר הכוזרי. אני רואה {שיעוד}: <שיעדי02> זולתכם {יותר} שמנים ודשנים +<יותר01> {מיעודכם}: <מיעדיכם02>.
מאמר א, סימן קה | המסירה: Munich, Bayerische Staatsbibliothek, 264: 6
אמר החבר. אבל הם כולם אחרי המות. ואין בחיים מהם מאומה ולא דבר שיורה עליהם.
מאמר א, סימן קו | המסירה: Munich, Bayerische Staatsbibliothek, 264: 6
אמר הכוזרי. ולא ראיתי [אדם] אחד מן המאמינים ביע{ו}דים ההם שהוא מתאוה למהירותם. אבל אם היה ביכלתו לאחרם אלף שנים וישאר במסורת החיים ובעול העולם ועצבוניו. היה בוחר בזה.
מאמר א, סימן קז | המסירה: Munich, Bayerische Staatsbibliothek, 264: 6
אמר החבר. ומה תאמר במי שהוא רואה אלה המעמדים הגדולים המלאכותיים.

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות