סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • ספר הכוזרי ליהודה הלוי, תרגום

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מתרגם: יהודה אבן תיבון  |  שנה: שנת 1167
  • חיפוש
  • לעמוד הקודם לעמוד הקודם לעמוד הבא
מאמר ג, סימן יז | המסירה: Munich, Bayerische Staatsbibliothek, 264: 6
כמו שאתה אומ'. שהחיינו וקימנו. וכבר היית מזומן למות {והודית}: <ותודה01> על +ש<ה01>חיית ותראה זה {ה}ריוח. ויקל בעיניך החלי והמות כאשר יבא. מפני {שחשבת}: <שכבר חשבת01> עם נפשך וראית שרוחת עם בוראך. שאתה ראוי להעדר ממך כל טוב בטבעך כי עפר אתה. והטיב לך בחיים וההנאות. ותודה על כן. ובעת שיסירם ממך תודה ותעבוד +<ותאמר01> "יי'י נתן ויי'י לקח יהי שם יי'י מבורך". ותהיה נהנה כל ימיך.
*
ומי שאינו אוחז הדרך הזה. אל תחשוב כי הנאתו הנאה אנושית אך הנאה בהמית איננו מבינה. כאשר אמרנו +<בשכור01>. וכן יעלה החסיד אל לבו ענין כל ברכה ויבין הכונה ממנה ומה שהוא נתלה בה.
ויתן אל לבו ביוצר המאורות סדר העולם העליון וגדל האישים ההם. וגודל תועל{ו}תם. ושהם אצל בוראם כקטן שברמשים. ואם הם גדולים בעצמם לגדל תועלותינו בהם. והראיה שהם אצל בוראם כאשר אמרתי. שחכמתו והנהגתו ביצירת הנמלה והדבורה איננה מקצרת מחכמתו והנהגתו לשמש וגלגלה. אך סימני ההשגחה והחכמה יותר דקה ונפלאה בנמלה ובדבורה עם קטנותם.
יחשוב בזה. שלא <עמ' 159> יגדלו בעיניו המאורות ויסיתהו השטן בקצת דעות אנשי הרוחניות. ויעלה בלבו שהם מועילים ומזיקים בעצמם. ואיננו כן. אבל באיכותם {ב}<כ01>רוח וכאש. ויהיה כמו שאמ' "אם אראה אור כי יהל" "ויפת בסתר לבי +<ותשק ידי לפי01>".
וכן יתן אל לבו באהבת עולם הדבק {ב}<ה01>ענין האלהי בע{ו}דה היראה המוכנת לקבולו כהדבק האור במראה הזכה. ושהתורה ממנו התחלה. חפץ ממנו להראות מלכותו בארץ כהראותה בשמים. ולא נתנה החכמה שיברא מלאכים אבל אדם מזרע ודם מתגברין בהם הטבעים ומתנצחין בהם המדות. כפי התחלפות ההצלחה ורוע המזל. כאשר נתבאר בספר יצירה. וכאשר יזך מהם יחיד או קהל. יחול עליו האור האלהי וינהיגהו בנפלאות ונוראות יוצאות מסדר העולם הטבעי. ויקרא זה ממנו אהבה ושמחה.
ולא מצא הענין האלהי מקבל מסכית לדברו דבק בסדר אשר צוה בו אחרי המאורות והגלגלים אלא חסידי בני אדם. היו יחידים מאדם עד יעקב ואחר{י} כן שבו קהל. וחל עליהם הענין האלהי לאהבה "להיות להם לאלהים". וסדרם במדבר כסדר הגלגלים. ארבע{ת}<ה01> דגלים כארבעת רבעי הגלגל. ושנים-עשר שבט כשנים-עשר מזלות. ו"מחנה הלויים בתוך המחנות". +<ו01>כאשר <עמ' 160> אמ' בספר יצירה ''והיכל קדש מכוון באמצע והוא נושא את כולם'' #<ספר יצירה. סעיף 38>#.
וזה כולו מורה על האהבה. ויהיה משבח עליה. ויסמוך לזה קבולו התורה בקריאת שמע. ואחר כן במה שכולל אמת ויציב מהענינים {הנצחיים}: <הנוחצים02> לקבלת התורה. כאלו אחר שנתבאר לו כל אשר קדם והבין אותו והכירו. אסר על נפשו איסר והעיד עדים שקבלו כאשר קבלוהו האבות +<לפניו01> וכן יקבלוהו הבנים עד עולמי עד. כמו שהוא אומ'. על אבותינו ועלינו ועל בנינו ועל דורותינו דבר טוב וקיים חק ולא יעבור.
ואחר כן מסדר הקשרים אשר בהם ישלמו קשרי היהודית. והוא שיודה באלהותו ית' ובקדמותו ובהשגחתו על אבותנו. ושהתורה {ממנו}: <מעמו01> ובמופת על כל זה והוא הח{תו}<ות01>ם והוא יציאת מצרים. כמו {שאמ'}: <שאומר01>. אמת שאתה הוא יי'י אלהינו. אמת מעולם הוא שמך. ועזרת אבותינו. אמת ממצרים גאלתנו.
ומי שהשלים כל אלה <עמ' 161> בכונה גמורה הוא ישראל +אמת<י01>. וראוי לו שיקוה להדבק בענין האלהי הדבק בבני ישראל מבלעדי שאר האומות. ויקל עליו לעמוד לפני השכינה. ושישאל ויענה. והתחייב לסמוך גאולה לתפלה בתכלית החריצות והזריזות כאשר {ה}קדמנו. ויעמוד {ב}<ל01>תפלה {בתנאים}: <על התנאים01> אשר קדם זכרם בברכות הכוללות כל ישראל. כי הבקשה והתפלה במה שמתיחד בו +<היחיד01> אינם אלא מן הרשות. וכבר קבעו לזה +<מקום01> בשומע תפלה במי שהוא רוצה.
ויתן אל לבו מהברכה הראשונה הנקראת אבות מעלת האבות. ושברית האלהים קיים להם עד עולם לא ימוש. כמו שהוא אומ'. ומביא גואל לבני בניהם.
ומהברכה השניה הנקראת גבורות. כי לאלהים בעולם הזה ממשלה מתמדת. ואיננו כאשר חושבים הטבעיים שהוא על הטבעים אשר נסום. ויתן אל לבו שהוא מחיה המתים בעת שירצה עם רוחק זה מהקשת הטבעיים. וכן משיב הרוח וזולתו. +ובחפצי<י02>ם מתיר אסורים וזולתו. התברר זה {ב}<מ01>עניני <עמ' 162> בני ישראל.
ואחר שיאמין +<ב01>אבות וגבורות שהם מדמות שהוא ית' נתלה בעולם הזה הגופני. ירוממהו ויקדישהו ויגדלהו שישיגהו או יתלה בו דבר {מן ספורי}: <מספורי02> הגופניים בקדושת השם והוא. אתה קדוש. ויתן אל לבו מהברכה כל אשר ספרוהו בו הפילוסופים מהקדושה והרוממות אחר שיקיים אלהותו ומלכותו באבות וגבורות. כי בהם נתברר אצלנו שיש לנו מושל ומצוה. ולולי הם היינו מסתפקים בדברי הפילוסופים עם אנשי הקדמות. והתחייב להקדים אבות וגבורות על קדושת השם.
ולאחר שמקדשהו ומרוממהו בזה. יתחיל בבקשת צרכיו בכלל כל ישראל. כי התפלה הנענית אינה כי אם לקהל או בקהל. או לאחד שיהיה במקום קהל. {וזה}: <והוא01> נעדר בזמננו זה.
מאמר ג, סימן יח | המסירה: Munich, Bayerische Staatsbibliothek, 264: 6
אמר הכוזרי. ולמה זה. הלא שיתיחד האדם יותר טוב ותהיה נפשו זכה ומחשבתו פנויה יותר.
מאמר ג, סימן יט | המסירה: Munich, Bayerische Staatsbibliothek, 264: 6
אמר החבר. אבל היתרון לקהל מכמה פנים. מהם כי הקהל אינם מתפללין במה שיש בו הפסד ליחיד. והיחיד אפשר שיתפלל במה שיש בו הפסד ליחידים אחרים. ואפשר שיש ביחידים ההם מי שיתפלל <עמ' 163> במה שיש בו הפסדו. ומתנאי התפלה הנענית שתהיה במה שיועיל העולם ולא יזיקהו בשום פנים. ומהם שמעט הוא שתשלם {ליחיד תפלה}: <תפלה ליחיד01> מבלי שגגה ופשיעה.
וכן קבעו לנו שיתפלל היחיד תפלת +<ה01>צבור. ושתהיה תפלתו בצבור בעוד שיוכל לא פחות מעשרה. כדי שישלם בקצתם מה שיחסר בקצתם בשגגה או בפשיעה. ויסתדר מהכל תפלה שלמה בכונה זכה. ותחול הברכה על הכל. ויגיע כל אחד מהיחידים חלקו ממנה.
כי הענין האלהי הוא כמטר מרוה {הארצות}: <ארץ מהארצות01> כשתהיה הארץ כולה (משקה) ראויה +<לו01>. ואפשר שיכלול בה מי שאינו ראוי לו מהיחידים ויצל{י}חו בעבור הרוב. ובהפך זה. שימנע המטר מ{ה}ארץ מהארצות מפני שהארץ כלה אינה ראוייה לו. ואפשר שיכלול בה יחידים היו ראויין לו [ו]נמנע מהם בעבור הרוב. אלה דיניו ית' העולמיים. ואצלו ית' {ת}<ה01>גמול ליחידים ההם בעולם הבא. ועוד שבעולם הזה יתן להם תמורה טובה וייטיב להם בקצת טובה יהיו בה נכרים משכניהם. אך מעט הוא שינצלו מהעונש הכולל הצלה גמורה.
ומשל מי שהתפלל לצורך עצמו. כמשל מי שהשתדל לחזק את ביתו לבדו ולא רצה להכנס עם אנשי המדינה בהעזרם על חזוק חומותם. <עמ' 164> הוא מוציא הרבה ועומד על הסכנה. ואשר יכנס במה שנכנסין בו הצבור מוציא מעט ועומד בבטחה. כי מה שמקצר ממנו אחד משלימו אחר. ותקום המדינה בתכלית מה שיש ביכולת. ויהיו אנשיה כלם מגיעין אל ברכתה בהוצאה מועטת עם הדין וההסכמה.
ועל כן קורא אפלטון מה שיוציא בצד התורה. חלק הכל. ובעוד שיתעלם היחיד מחלק הכל והוא שיש בו תקנת צבורו. אשר הוא חלק ממנו. וחשב כי יותירנו לעצמו. הוא חוטא על הכל וחוטא על נפשו יותר. כי היחיד בצבור כאבר +<ה01>אחד בכלל הגוף. אלו היה מקפיד הזרוע על דמו כשהוצרך אל ההקזה. היה נפסד הגוף כלו ונפסד הזרוע בהפסדו. אך ראוי {ה}<ל01>יחיד לסבול הצער אף המות בצד תקנת הכל. {כמו שאמ' משה ע'ה. "אם תשא חטאתם" "ואם אין" וגו'}. והנחוץ ממה שיעיין עליו היחיד חלק הכל שיתננו ולא יתעלם ממנו.
ומפני שלא היה דבר שתשיגהו ההקשה. צוה {הבורא בו}: <בו הבורא01> במעשרות והמתנות והקרבנות וזולת זה. והוא חלק הכל מהממונות. אך מהמעשים. השבתות והמועדים והשמטה והיובלים וכיוצא בהם. ומהמאמרים. <עמ' 165> {הברכות והתפלות}: <התפלות והברכות01> והתושבחות. ומהמדות. האהבה והשמחה.

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות