סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.
  • ניקוי

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • ארבעה טורים, אורח חיים

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מחבר: יעקב בן אשר  |  שנה: סביב שנת 1340
  • חיפוש
  • לעמוד הקודם לעמוד הקודם לעמוד הבא
הלכות פסח, סימן תלג | המסירה: Paris, Bibliotheque Nationale, 425
מטה החולקת כל הבית מכותל לכותל. #קאמ' רשב'ג#. אם יש תחתיה עצים ואבנים. אין צריך לבדוק [אלא] צידה החיצון שכלפי החוץ. ואם אין תחתיה עצים ואבני'. אם היא גבוהה. בודק אף צידה הפנימי. שיכול לעבור תחתיה. ואם היא נמוכה. אין צריך לבדוק צידה הפנימי. שאין יכול לעבור תחתיה. וא'א הרא'ש ז'ל לא הביא זה בפסקיו. ולא רב אלפס. ואיפש' משום שהם דברי יחיד. דלרבנן לעולם אינו בודק אלא צד החיצון.
*
מרתף שמסדרין בו שורות של חביות זו אצל זו עד שמתמלא כלו וחוזרין ומסדרי' שורות אחרות על (העליונות) התחתונות עד הקורה. אין צריך לבדוק אלא שורה אחת העליונה. פי'. שורת חבית אחת על פני רוחב המרתף ולא על כל שטח המרתף אלא העליונה הרואה את הקורה ואת הפתח ואחרת למטה ממנה. ויש פוסקי' העליונ?ה? #כדפרשית# ואחרת לפנים ממנה. וא'א הרא'ש ז'ל פסק כסברא ראשונה.
ירושלמי. בתי כנסיות ובתי מדרשות צריכין בדיקה. שמכניסין בהן חמץ בעבוריות ובר'ח. פי'. בסעודה שעושי' בעיבור השנה ובעיבור ר'ח. הילכך שלנו #נמי# צריכי' בדיקה. לפי שהתינוקות (צריכי') מכניסין בהן חמץ. כת' רבי'-אב'ן. בני אדם המכבדין בחדריהן בי'ג בניסן ומכוונין לבדוק החמץ ולבערו ונזהרין שלא להכניס שם עוד חמץ. אעפ'כ צריכי' בדיקה בליל י'ד.
הלכות פסח, סימן תלד | המסירה: Paris, Bibliotheque Nationale, 425
ואחר הבדיקה יהא נזהר בחמץ שמשייר להצניעו שלא יצטרך בדיקה אחרת. כגון אם יטלנו עכבר בפניו. או אם יחסר לחמו. כגון שהניח י' ככרות ומצא ט'. דאז צריך לבדוק כל הבית פעם אחרת. אבל בסתם שאינו יודע אם חסר ממנו. אין חוששי' שמא גררה חולדה ממנו להצריכן בדיקה.
ואם כפה עליו כלי ולא מצאו. אין צריך בדיקה אחרת. כיון שאיאיפש' לחולדה ולעכבר ליטלו אנו תולין ודאי אדם נטלו. אבל אם לא כפה עליו כלי ולא מצאו. צריך בדיקה אחרת. לכך טוב לתלותו באויר או ליתנו בתיבה. מקום שאין עכבר יכול לבוא שם.
[ואחר הבדיקה מיד בליל<ה יבטלנו01> ויאמר כך. #כל חמיר<א דאיתיה01> ברשותי דלא חזיתיה ול<א> ביערתיה ליב?ט?יל וליהוי כ<עפרא01>. דהש?ת?א# ?אפי?' נשאר בבית ח<מץ01> שלא מצא ?אינ?ו עובר <עליו01>. דהוי הפקר #ולא דיליה <הוא#01>. ולא {יפט?ר?}: <יפרט01> לומ'. #כל חמ<ירא01> דאיתא בהדין ביתא#. כ<די01> לכלול אף החמץ שיש <לו01> במקומו' אחרות].
[וא'א <הרא'ש02> היה נוהג לבטל פ?ע?<ם01> אח-רת ביום י'ד בסו?ף? <שעה> ה'. לפי שרגילין לקנות <פת01> ביום י'ד וגם בפת שש<ייר01> בלילה למאכלו לא נ<תכון02> לבטלו. ויש לחוש שמא <ישאר01> ממנו בב?י?ת ועו?בר? על<יו. לכך02> טוב לחזור ולבטלו ק<ודם01> שיגיע שעה שישית. שאז נאסר ואינו בידו לבטלו].
[ומ'מ לא יסמוך על ביטול של היום שלא לבטל בלילה. (?ב?) כי ביטול הלילה העקר בשעה ידועה מיד אחר הבדיקה #וליכא למיחש# שמא ישכחנו. והרב ר' פרץ ז'ל כת' דבביטול הלילה יאמ'. #כל חמירא ד<איתיה01> ברשותי דלא חמיתיה ולא ביערתיה#. ובביטול היום () יאמ'. #דחמיתיה ולא חמיתיה דביערתיה ולא ביערתיה#. ושלוחו יכול לבט<ל01>].
הלכות פסח, סימן תלה | המסירה: Paris, Bibliotheque Nationale, 425
[{לא בדק}] לא בדק בליל י'ד. יבדוק ביום י'ד באי-זו שעה שיזכור מהיום. לא בדק ביום י'ד. יבדוק בתוך הפסח. לא בדק בתוך הפסח. יבדוק אחר הפסח. שלא יכשל בחמץ שעבר עליו הפסח. שהוא אסור בהנאה. ועל בדיקה שלאחר הפסח לא יברך.
הלכות פסח, סימן תלו | המסירה: Paris, Bibliotheque Nationale, 425
המפרש מיבשה לים או יוצא בשיירא ואינו מניח בביתו מי שיבדוק ואין דעתו לחזור בתוך הפסח. אם הוא קודם ל' יום לפני הפסח. אין צריך לבער. וכשיגיע הפסח יבטלנו בלבו. ואם הוא תוך ל' יום. צריך לבער. שכבר חל עליו חובת ביעור כיון שדורשין בהלכות הפסח. ואם דעתו לחזור. אפי' מראש השנה צריך לבער. ואם שכח ולא בדק. יבטל כשיגיע הפסח.
ולענין הברכה. כת' בעל המנהיג. אם יודע שיש לו חמץ. יברך. על ביטול חמץ. ואם לאו. לא יברך. ונראה שאפי' יודע שיש לו. אין צריך לברך. כיון שעיקר הביטול בלב. ואם מחשב לבטלו בלבו #סגי#. שלא מצינו ברכה על המחשבה שבלב. אע'ג שנוהגין לומ' #כל חמירא# וכו'. לא מצינו שתקנו חכמי' לשון זה אלא שנהגו כן.
והרמב'ם כת'. אם דעתו לחזור אפי' קודם הפסח. צריך לבער. שמא תתאחר ביאתו עד תוך הפסח או בין השמשות. וכן כת' הרי'ץ גיאת. וכן הדין בעושה ביתו אוצר ואין דעתו לפנותו. קודם ל' יום. אין צריך לבער אלא מבטלו בלבו כשיגיע הפסח. תוך ל' יום צריך לבער. ואם דעתו לפנותו. אפי' מראש השנה צריך לבער.
כת' אב'י-העזרי. ישראל היוצא מבית גוי תוך ל' יום צריך לבער. אע'פ שהגוי יתן בו חמץ. שהמצוה מוטלת על הישראל לבער כשיוצא ממנו. #וה'מ# במפרש ויוצא בשיירא. אבל אם נכנס הישראל בבית אח(ת)[ר] בעיר הזאת או אפי' הלך לעיר אחרת. בודק שמה ואין צריך לבדוק כאן. ונראה לי שאין צריך לבדוק. כיון שהגוי נכנס בביתו אף אם נשאר לישראל חמץ שם ודאי מתיאש ממנו. ואין לך הפקר גדול מזה.
הלכות פסח, סימן תלז | המסירה: Paris, Bibliotheque Nationale, 425
המשכיר בית לחבירו ביום י'ד. מי שהוא המפתח בידו בתחלת ליל י'ד. שהוא התחלת זמן חיוב הבדיקה. עליו מוטל לבדוק. אם נשאר ביד המשכיר. עליו מוטל לבדוק. ואם בא ליד השוכר. הוא חייב לבדוק. השוכר בית מחבירו בי'ד ואינו יודע אם הוא בדוק אם לאו. אם הוא בעיר. שואל(?י?ן)[ו] אם בדקו אם לאו. ואם אינו בעיר. תולין להקל לומ' שבדקו. ומבטל ודיו.
השוכר בית מחבירו בחזקת בדוק ומצאו שאינו בדוק. אינו יכול לחזור בו ולטעון. הטעיתני. אפי' במקום שנוהגין ליתן שכר על הבדיקה. הכל נאמנין על בדיקת חמץ להעיד על הבית שהוא בדוק. אפי' נשים ועבדים וקטנים. ואפי' ידענו שלא בדק בעל הבית והם אומרי'. בדקנוהו. נאמנין. וכת' הרמב'ם. והוא שיהיה קטן שיש בו דעת לבדוק.
הלכות פסח, סימן תלח | המסירה: Paris, Bibliotheque Nationale, 425
עכבר שנכנס לבית בדוק וככר בפיו. ונכנס אחריו ומצא פירורין אפי' כדי כל הככר. צריך לבדוק כל הבית. שאין דרכו של עכבר לפרר. #והני# פירורין #מעלמא אתו#. וצריך לבדוק אחר הככר שהכניס. ותינוק שנכנס וככר בפיו. ונכנס אחריו ומצא פירורין כדי כל הככר. אין צריך לבדוק. שדרכו של תינוק לפרר ואנו תולין הפירורין בככר שהכניס התינוק. אבל אם אין בפירורין כדי כל הככר. צריך לבדוק.
ואם עכבר נכנס וככר בפיו [ועכבר יוצא וככר ב?פ?יו]. או עכבר לבן נכנס וככר בפיו ושחור יוצא וככר בפיו. או עכבר נכנס וככר בפיו וחולדה יוצאה וככר בפיה. או שחולדה יוצאה והעכבר וגם הככר בפיה. #מבעיא בכולהו# אם צריך לבדוק אם לאו. ורבו בהן הדעות. והמחוור שבכלם. אם לא ביטל. צריך לחזור ולבדוק דהוי ספיקא דאורית'. ואם ביטל. הוי ספיקא דרבנן ואין צריך לבדוק.
#ותו מבעיא#. ככר למעלה על הקורה אם צריך סולם להורידו. ואם הוא בבור אם צריך סולם להעלותו. ואם הוא בפי נחש אם צריך חבר להוציא. #ולא איפשיטו#. וגם באלו רבו הדעות. #ודינא דהנך כדינא דקמייתא#. שאם ביטל. אין צריך. ואם לא ביטל. צריך.
אבל הראב'ד כתב #דהנך בעיין לאו# לכתחלה #בעי# אם צריך להוציאו אם לאו. דודאי צריך. שאל'כ #הוה ליה# כמטמין בבורות. #אלא# כשבדק וביטל #מיירי# ולאחר איסורו מצאו. #ומבעיא# אם צריך להוציאו אם לאו. ואין דבריו נראין. שאין כאן הטמנה. דכיון שביטלו אינו שלו. #והא דאמרי'# שלא יטמין בבורות #היינו# כשלא ביטלו. וכן כת' הרמב'ם על ההיא דככר בבור שמבטלו ודיו. וכת' עליו הראב'ד שטעה. ונ'ל שלא טעה.
הלכות פסח, סימן תלט | המסירה: Paris, Bibliotheque Nationale, 425
תשעה ציבורין של מצה ואחד של חמץ #ואתא# עכבר #ושקל ולא ידעי' מהי מניהו#. ונכנס לצד בית בדוק. אם נטלתו ממקום קביעותו אז הוי דינא הכי. אם ביטל. או אפי' לא ביטל והככר אינו גדול שאיפש' שתאכלנו העכבר כלו. אין צריך בדיקה. דהוי ספק ספיקא. ספק [מצה וספק חמץ. ?ואם תמצא? לומ' חמץ. ?שמא? אכלו כלו]. (אם נכנס ואפי' אם נכנס ספק אם אכלו כלו). ואם הוא גדול ש()[א]י איפש' שתא-כלנו כלו. ולא ביטל. צריך לבדוק. אבל אם ביטל. בכל ענין אין צריך לבדוק. ואם פירש הככר ממקום קביעותו ונטלו העכבר משם. בכל ענין אין צריך לבדוק.

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות