סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • פירוש לתורה

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מחבר: שלמה בן יצחק (רש"י)  |  שנה: לא ידוע. תאריך פטירת המחבר: שנת 1105
  • חיפוש
  • לעמוד הקודם לעמוד הקודם לעמוד הבא
במדבר, פרק כג, פסוק כד | המסירה: Leipzig, Universitaetsbibliothek, UBL B.H. 1
*
"הן עם כלביא יקום" וגומ'. כשהן עומדין משנתם שחרית. הם מתגברים כלביא וכארי לחטוף את המצות. ללבוש צצית ל(ל)[ק]רות את שמע להניח תפילין. "לא ישכב". בלילה על מטתו עד שהוא אוכל ומחבל כל מזיק הבא לטורפו. כיצד. קורא קרית שמע על מטתו ומפקיד רוחו ביד המקום. בא מחנה וגייס להזיקם. הק' שומרם ונלחם מלחמתם ומפילם חללים. דב'-אח'. "הן עם כלביא יקום". כולו כתרגומ'.
"ודם חללים ישתה". נתנבא שאין משה מת עד שיפיל מלכי מדין חללים ויהרג הוא עמהם. שנ' "ואת בלע' בן בעור הקוסם הרגו בני ישר' בחר' על חלליהם".
במדבר, פרק כג, פסוק כה | המסירה: Leipzig, Universitaetsbibliothek, UBL B.H. 1
"גם (ג)קב לא תקבנו". "גם" ראשון מוסף על "גם" שיני. ו"גם" שני על "גם" ראשון. וכן "גם לי גם לך לא יהיה". וכן "גם בחור גם בתולה".
במדבר, פרק כג, פסוק כז | המסירה: Leipzig, Universitaetsbibliothek, UBL B.H. 1
"וקבת?ו? לי". אין זה לשון ציווי כמות "וקבנו". אלא לשון עתיד. אולי יישר בעיניו ותקבנו לי משם. #מַלְדּירַש לוּיְ#.
במדבר, פרק כג, פסוק כח | המסירה: Leipzig, Universitaetsbibliothek, UBL B.H. 1
"ראש הפעור". קוסם גדול היה בלק ורוא()[ה] שהם עתי(?ת?)[ד]ים ללקות על ידי פעור ולא היה יודע במה. אמ'. שמא הקללה תחול עליהם משם. כן כל חוזים בכוכבים רואים ואין יודעים מה.
במדבר, פרק כד, פסוק א | המסירה: Leipzig, Universitaetsbibliothek, UBL B.H. 1
"וירא בלעם כי טוב בעיני" וגו'. איני צריך לבדוק עוד בהק' כי לא יחפץ לקללם. "ולא הלך כפעם בפעם". כאשר עשה שני פעמים. "לקראת נחשים". לנחש אולי יקרה לקראתו כרצונו. אמ'. רוצה ולא רוצה. אקללם. אזכיר עבירותיהם. והקללה על הזכרת העבירה ותחול. "וישת אל המדבר". כתרגומו.
במדבר, פרק כד, פסוק ב | המסירה: Leipzig, Universitaetsbibliothek, UBL B.H. 1
"וישא" "את עיניו". בקש להכניס בהן עין רעה. והרי לך שלש מדותיו. עין רעה ורוח גבוהה ונפש רחבה האמורים למעלה. "שוכן לשבטיו". ראה כל שבט ושבט שוכן בעצמו ואינן מעורבבין. ראה שאין פתחיהן מכוונין זה כנגד זה. שלא יציץ לתוך אהל חברו. "ותהי עליו רוח אלקים". {על זה}: <עלה01> בלבו שלא יקללם.
במדבר, פרק כד, פסוק ג | המסירה: Leipzig, Universitaetsbibliothek, UBL B.H. 1
"בנו בעור". כמו "למעיינו מים". ומדרש אגדה. שניהם היו גדולים מאבותיהם. בלק "בנו צפור". אביו בנו הוא במלכות. ובלעם גדול מאביו בנביאות. מנה בן פרס היו.
"שתום העין". עינו נקובה ומוצאת לחוץ וחור שלה נראה פתוח. ולשון משנה הוא. ''כדי שישתום ויסתום ויגב'' #<משנה. עבודה-זרה ה,ד>#. ורבותינו אמרו. לפי שאמ'. "מספר את רובע ישראל". שהק' יושב ומונה רביעיותיהם. מתי תבא טיפה שנולד הצדיק ממנה. אמ' בלבו. מי שהוא קדוש ומשרתיו קדושים יסתכל בדברים הללו. ועל דבר זה נסמת עינו של בלעם.
יש מפרשים "שתום העין". פתוח עין. כמו שתירגם אונקל<ו02>ס. ועל שאמ' "שתום העין". ולא ?אמ'? ''שתום [ה]?ע?יניים''. למדנו שסומא באחת מעיניו היה.
במדבר, פרק כד, פסוק ד | המסירה: Leipzig, Universitaetsbibliothek, UBL B.H. 1
"נופל וגלוי עינים". פשוטו כתרגומו. שאין נראה עליו אלא בלילה כשהוא שוכב. ומדרשו. כשהיה נגלה עליו לא היה בו כח לעמד על רגליו ונופל על פניו. לפי שהיה ערל ומאוס להיות נגלה בקומה זקופה לפניו.
במדבר, פרק כד, פסוק ה | המסירה: Leipzig, Universitaetsbibliothek, UBL B.H. 1
"מה טובו אהליך". על שראה פתחיהם שאין מכוונין זה מול זה. ו"משכנותיך". חניותיך. כתרג'. ד'א. "מה טובו אהליך". מה טובו אהל שילה ובית עולמים ביישובן שמקריבין בהן קרבנות לכפר עליהם. ו"משכנותיך". אף כשהן חריבי(ם)[ן]. לפי שהן משכון עליכם. וחורבנן כפר על הנפשות. שנ' "כלה ייי את חמתו" במה כלה. "ויצת אש בציון".
במדבר, פרק כד, פסוק ו | המסירה: Leipzig, Universitaetsbibliothek, UBL B.H. 1
"כנחלים נטיו". שנארכו ונמשכו לנטות למרחוק. אמרו רבותינו. מברכותיו של אותו רשע אנו למדין מה היה בלבו לקלל כשאמ' להשית אל המדבר פניו. וכשהפך המקום את פיו בירכ?ן? מעין אותן קללות. בקש לומ'. כולו #כדאיתה# בחלק. "כאהלים". כתרגומו. לשון "מר ואהלות". "נטע ייי". בגן עדן. לשו' אח'. "כאהלים נטע ייי". כשמים המתוחים כאהל. "נטע ייי". לשו' נטיעה מצינו באהלים. "ויטע אהלי אפדנו". $לשון זה אינו. שאם כן היה לינקד ''כְּאֹהָלים''$.
במדבר, פרק כד, פסוק ז | המסירה: Leipzig, Universitaetsbibliothek, UBL B.H. 1
"מדליו". מבארותיו. ופירו' כתרגו'. "וזרעו במים רבים". לשון הצלחה הוא זה. כזרוע הזרוע על מים. "וירם מאגג מלכו". מלך ראשון שלהם יכבוש את אגג+ מלך עמלק. "ותנשא מלכותו" של יעקב יותר ויותר. שיבא אחריו דוד ושלמה.
במדבר, פרק כד, פסוק ח | המסירה: Leipzig, Universitaetsbibliothek, UBL B.H. 1
"אל מוציאם ממצרים". מי גורם להם הגדולה הזאת. אל המוציאם ממצרים. כתוקף ורום שלו יאכל את הגוים שהם צריו.
"ועצמותיהם". של צרים. "יגרם". מנחם פ()[ת]ר בו לשון שבירה. וכן "לא גרמו לבקר". וכן "ואת חרסיה תגרמי". וא?(מ)[ני]? או' לשון עצם הוא. שמגרר בשיניו הבשר מסביב והמוח שמבפנים. ומעמיד העצם על ערמומיתו. "וחציו ימחץ". אונקלוס תירגם "חציו". של צרים. חלוקה שלהם. כמו "בעלי חצים". #מרי פלוגתא#. לשון חלוקה וחצייה. וכן "ימחץ". לשון "מחצה וחלפה רקתו" שיחצו את ארצם.
ויש לפתור לשון חצים ממש. חציו של הקב'ה ימחץ בדמם של צרים. יטבול ויצבע בדמם. כמו "למען תמחץ רגלך". ואינו זז מלשון מכה. כמו "מחצתי". שהצבוע בדם נראֵה כאילו מחוץ ונגוע.
במדבר, פרק כד, פסוק ט | המסירה: Leipzig, Universitaetsbibliothek, UBL B.H. 1
"כרע שכב". רבץ שכב כארי. כתרג'. יתיישבו בארצם בכח וב?ג?בורה.
במדבר, פרק כד, פסוק י | המסירה: Leipzig, Universitaetsbibliothek, UBL B.H. 1
"ויספק". מכה זו על זו.
במדבר, פרק כד, פסוק יג | המסירה: Leipzig, Universitaetsbibliothek, UBL B.H. 1
"לעבר את פי ייי". כאן לא נאמ' "אלקי" !(כ)!בראש[ו]נה. לפי שידע שנבאש בהק' (נ) ונטרד.

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות