סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • ספרי דברים

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מחבר לא ידוע   |  שנה: לפני שנת 300
  • חיפוש
  • לעמוד הקודם לעמוד הקודם לעמוד הבא
פסקה מו | המסירה: Vatican, Biblioteca Apostolica ebr., 32: 2 (3rd hand)
"ולמדתם את' א' בני' לדב' בם". "את בניכם". ולא את בנתיכם. דב' ר' יוסי בן עקי'.
מיכן אמ'. כשהתינוק מתחיל לדבר אביו מדבר עמו בלשון הקו'() ומלמדו תורה. אם אין מדבר עמו בלשון הקוד' ומלמדו תורה ראוי לו כאילו קוברו. שנ' "ולמדתם את' בני'". אם "למדתם אתם את בניכם" "למען ירבו ימיכם וימי בניכם". ואם לאו ''למען יתקצרו ימי' וימי בני'''. שכך דברי תורה נדרשין. מכלל הין ללאו מכלל לאו להין.
פסקה מז | המסירה: Vatican, Biblioteca Apostolica ebr., 32: 2 (3rd hand)
"למען יר' ימ'". בעולם הזה. "וימי בני'". לימות המשיח. "כימי הש' על הא'". ל()[ע]ולם הבא. ''אש' נשב' ייי לאבותי' לת' לכ''' אין כתי' כן אלא "לת' להם". נמצינו למדים תחיית המתים מן התור'.
"כימי הש' על הא'". שיהו פניהן שלצדיקים דומין כיום. כ' ה' א' <עמ' 105> "ואוהביו כצ' הש' בג'". ר' שמ' בן יוחי אומ'. לשבע שמחות פניהן שלצדיקין עתידין להקביל פני שכינה לעו' הבא. ואלו הן. "ואהביו כצ' הש' בג'". "יפה כלבנה ברה כחמה". "המשכילים יזה'" וג'. "וכברקים ירוצצו". "למנצח על שושנים". "ויהי כזית הודו" וגו'.
"שיר למעלות". למי שעתיד לעשות מעלות לעבדיו צדיקים לעו' הבא. ר' עקיבה או'. שיר + למעלה מזו. רבי אומ'. ''שיר למעלה'' אין כת' כן אלא "שיר למע'". !ט'! מעלות זו למעלה מזו. או לפי שיש מעלות זו למעלה מזו שומ' אני שביניהן איבה שנאה קנאה ותחרות. תל'-לומ' "ומצדיקי הרב' ככו' לעו'". מה כוכבים אין ביניהן איבה שנ' קנ' ותח' כך צדיק'. מה כוכב' אין אורן שלזה כאורן שלזה כך צדיקין.
<עמ' 106> "ומצדיקי הרבים". אילו גבאי צדקה. ר' שמע' בן מנסיא או'. אילו זקנים. כענ' הא' "ואוהביו כצ' הש' בגב'". מי גדול. האוהבין או המאוהבין. הוי אומ'. המא?ח?יבין את האוהבים "ואוה' כצא' הש'". קל וחו' המאהיבים.
מה כוכב' רמין ומנוטלין על כל באי העו' כך הן צדיקין. מה כוכב' רודה את שורו מסוף [ה]עולם ועד סופו כך צדי'. מה כוכב' פעמים נכנסין פעמים ניגלין כך צדי'. מה כוכ' כיתות כית' שאין להן מניין כך צדי'.
או בין עושין רצונו של מקו' ובין שאין עוש' רצו'. תל'-לומ' "והיה זרעך כעפ' הא'". אם עושין רצון מק' הרי הן ככוכבין. ואם לאו הרי הן כעפ' הא'. כ' ה' א' "כי אבדם מלך !אשור! וישימם כעפר לדוש".
ד'-א'. "כימי הש' על הא'". שיהו קיימין לעול' ולעולמי עול'. כ' ה' א' "כי כאש' הש' החדש'" וגו'. ודב' <עמ' 107> קל וחו' לצדיקים שבעבורן נברא העול'.
ר' שמע' בן יוחי אומ'. הרי הוא אומ' "כי כימי העץ ימי עמי". ואין "עץ" אלא תורה. שנ' "עץ חיים הי' למחזי' בה". וד' קל וחו'. ומה תורה שלא נבראת אלא לכבודו שליש' חיין קיימין לעול' ולעולמי עול'. קל וחומ' לצדיק' שבעבורן נברא העו'.
ר' י()[הו]ש' בן קרחה אומ'. הרי ה' או' "דור הולך ודו' בא". אל תקרי כן אלא ''ארץ הולכת וארץ באת ודור לעולם עומד''. ולפי ששינו מעשיהן שינה המקו'ם ע()[ל]יהן סידורו שלעולם.
כ' ה' א' "והיה מספר בני יש' כחול הים אש' לא ימד ול' יספר מר'". כשיש' עוש' רצון המקום "כחול הים אש' לא ימ' ול' יס'". ואם לאו "והיה מספר". ואו' "עד אם נותרתם כתו'". ואו' "כי כה אמ' ייי העיר היוצ' אלף תש'" וגו'. "והיה מספר בני יש'" זה מספר שמים. "כחול הים אש' לא ימ' ול' יס'" זה ספר האדם.
פסקה מח | המסירה: Vatican, Biblioteca Apostolica ebr., 32: 2 (3rd hand)
"כי אם שמור תשמרון את כל המצוה הזאת". למ' נ'. לפי שנ' <עמ' 108> +. "כי אם ש' תשמר'". מגיד הכת' שכשם שאדם צריך להיזהר בסילעו שלא תאבד כך יהא אדם צ' להיזהר בתלמודו שלא יאבד.
כ' ה' א' "אם תבקשנה ככסף". מה כסף קשה לקנותו כך דב' תור' קשין לקנותן. או מה כסף קשה לאבדו כך דבר' תו' קשין לאבדן. תל'-לומ' "לא יערכנה זהב וזכוכית". קשין לקנותן כזהב ונחין לאבדן ככלי זכוכית "ותמורתה כלי פז".
היה ר' שמע' או'. "רק השמר לך ושמר נפשך מאד". משל למלך שצד צפור ונתנו ביד עבדו. אמ' לו. הוי זהיר בציפור זה לבני. אם איבדתה לא תהא סבור ציפור באיסר איבדתה אלא כאילו נפשך איבדת. כ' ה' א' "כ' לא דבר רק הוא מכם" וגו'. דבר שאתם אומ'. ריק הוא. "הוא חייכם".
ר' שמע' בן יו' אמ'. משל לשני אחין שהיו מסגלין אחר אביהן. אחד מצרף דינר ואוכלו ואחד מצ' דינר ומניחו. זה שהיה מצרף דינר ואוכלו נמצ' אין בידו כלום. וזה {שמנ'}: <שמצרף03> דינר ומני' נמצא עשיר לאחר זמן.
כך תלמ' חכמ'. למד שנים ג' דברים ביום. ב' ג' פרקים בשבת. שתים ג' פרשיות בחודש. נמצא עשיר לאחר זמן. ועליו נא' "וקובץ על יד ירבה". זה שאמר. היום אני למיד. למחר אני למד. היום אני שונה. למחר אני שונה. נמצא אין בידו כלום. ועליו הוא אומ' "אוגר בקיץ" <עמ' 109> וגו'. ואו' "מחרף עצל לא יחרש וש' בקצ' וא'". "שומר רוח לא יזרע" וג'.
"על שדה איש עצל עברתי" וגו' "והנה עלה כולו קמשנים" וגו'. "על שדה איש עצל עב'" זה שקנה שדה כבר. "ועל כרם חסר לב" זה שקנה כרם כבר. הואיל וקנה שדה וקנה כרם ולא עמל בהן מנ' שסופו נקרא עצל. +. ולמ' נקרא חסר לב. שקנה שדה וכרם ולא עמל בהן. מנ' שסופו להנח שנים ג' דבר בפרשה. שנ' "והנה עלה כלו קמשו'".
מנ' שמבקש פתחה שלפרשה ואינו מוצא. שנ' "כסו פניו חרולים". ועליו הוא אומ' "וגדר אבניו נהרסה". מתוך שראה שלא עמדה בידו הוא יושב מטמי את הטהור ומטהר את הטמא. {של חכמין} ופורץ גדירן של !חכמה!. לסוף מה עונשו. בא שלמה ופירש עליו בקבלה "ופורץ גדר ישכנו נחש". הא ''כל הפורץ גדירן שלחכמ' לסוף שפורעניות באות עליו'' #<תוספתא. חולין ב,כג>#.
*
ר' שמ' בן מנס' א'. הרי הו' או' "נפש שבעה" וג'. תלמיד לא למד מתחילתו כל דבר. "נפש רעבה כל מר מתוק". לא היה אלא מה שלמד. "נפש שב' ת' <עמ' 110> נ'". מה נופת זו מֻצ(ו)[י]אה קמח בפני עצמו. סובין בפ' עצ'. קיבר בפנ' עצ'. כך יושב ומברר דב' תו' ומשקלן. איש פל' אוסר. א' פ' מתיר. איש פ' מטמי. איש פל' מטהר.

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות