סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.
  • ניקוי
  • חיפוש
חיפוש מילה בטקסטים שבמאגרים על פי הערך המילוני ועל פי צורת המילה. לאחר קבלת תוצאות הביניים לחצו על איקון הצגת המובאות בשורה המתאימה. באזור הסינון מימין אפשר לצמצם את קורפוס הטקסטים לפני החיפוש.
סגירה/פתיחה

מובאות שמורות

תוצאות החיפוש שמורות בלשונית הזאת.
לקבלת פרטים מלאים על מילה בטקסט העבירו עליה את הסמן.

תאריך עדכון אחרון: כ"ו בטבת תשפ"ה, 26 בינואר 2025

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • ספרא

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מחבר לא ידוע   |  שנה: לפני שנת 300
  • חיפוש
  • לעמוד הקודם לעמוד הקודם לעמוד הבא
מילואים, פרשה א, פרק א | המסירה: Vatican, Biblioteca Apostolica ebr., 66
"ויתן את הכל על כפי אהרן ועל כפי בניו". וכי כל הקורבנות כולן ניתנין על ידי הבעלים. אילא ללמדך. היאך משקין את הסטות. ומטהרין את הילדות. ומטהרין את המצורעין.
"וינף אותם תנופה". הוא הדין ללמדך לתנופת הקרבנות. "ויקח משה אתם מעל כפיהם". ללמדך. היאך כהן נוטל את המנחה מעל ידי סוטה ומניפה. "מלואים הם לריח ניחוח". והרי דברים קול וחומר. מלך בשר ודם קנא לו אוהב ועשה יום טוב. המקום. ברוך הוא. שהיעמיד לו כהן גדול. על אחת כמה וכמה.
"ויקח משה את החזה ויניפהו תנופה לפני יי". מלמד. שאין המקום מקפיח שכר כל בריה. כן הוא או'. "מי גם בכם ויסגר דלתים ולא תאירו מזבחי חינם". "מאיל המלואים למשה היה למנה". והרי דברים קול וחומר. ואם מי ששימש בכהונה שעה אחת. נטל לו חילק בכהונה. המשמשין בכהונה לעולם. על אחת כמה וכמה.
*
"ויקח משה משמן המשחה ומן הדם אשר על המזבח". שלשה דמים אמורים בפרשה. ואינן דומין זה לזה. הראשון טעון שש מתנות. ()זריקה. ומתן סביב. והזאה. וחיטוי. יציקה. וכפרא. [ו]השני שתים. זריקה. ומתן סביב. השלישי שלש-עשרה. טעון שש מתן {בהמת}: <בהונות01>. שלש באהרן [ושלש בבניו. ויש אומ'. תשע]. שלש באהרן ושש בבניו. ויש אומרין. חמש-עשרה. <דף מב, טור ג> שלש באהרן. ושתים-עשרה [ב]ארבעת בניו. שנ'. "{ו}אלה שמות בני אהרן הכהנים המ' א' מ' י' ל'".
וטעון זריקה על גבי המזבח. [ו]טעון שש הזא[ו]ת. שלוש באהרן ושלש בבניו. ויש או'. תשע. שלש באהרן ושש בבניו. ויש אומ'. חמש-עשרה. שלש באהרן. ושתים-עשרה בארבעת בניו.
"ויז על אהרן {ו}על בגדיו ועל בניו ועל בגדי בניו אתו ויקדש את אהרן את בגדיו ואת בניו וא' ב' בנ' א'". הא למדתה. שלא שלם (ב)קידוש אהרן [ובניו אי]לא בהזאת הדם.
"ויאמר משה אל אהרן ואל <דף מב, טור ד> בניו בשלו את הבשר פתח" וג'. כמה שנ' להלן. "ואכל אהרן ובניו את בשר ה'" וג'. "והנותר בבשר ובלחם ב' ת'". מלמד. שהמלואים מותרן בשריפה.
"ומפתח אהל מועד לא תצ' ש' י' עד י' מ' י' מ'". מיכן אמרו. בעשרים ושלשה באדר קרבו המל[ו]אים. (ב)עשרים ושלשה ושבעה. הרי שלושים. באחד בניסן שלמו המלואים. שכל שבעת ימי המלואים היה משה מעמיד <דף מג, טור א> את המשכן בכל בוקר ובוקר. ומקריב קורבנותיו עליו. ומפרקו. לשמיני העמידו ולא פרקו.
ר' יוסי בר ר' יהודה או'. אף בשמיני העמידו ופרקו [שנא'].
"כאשר עשה ביום הזה". מיכן אמרו. ''שבעת ימים קודם ליום הכפורים מפרישין כהן גדול מביתו ללשכת פלהדרין'' #<משנה. יומא א,א>#. וכשם שמפרישין כהן גדול מביתו. כך מפרישין הכהן השרף את הפרה מביתו. ולמה מפרישין אותו שבעה. שאם תמצא אשתו ספיק נידה. ()ידחה שבעת ימים. "(כ) צוה יי לעשות לכפר על'". אמר להם. כפרה זו <דף מג, טור ב> תכפר עליכם עד שיחיו המתים.
"ופתח אהל מועד תשבו יומם ולילה ש' י' ו'" וג'. והרי דברים קול וחומר. [ומה] ()אם [מי שהו] מקים דברי בשר ודם. קונה לו אוהב. והמלך מקבלו. ()[המקיים] דבריו שלמקום. על אחת כמה וכמה.
"ויעש אהרן ובניו את כל הדברים". מלמד. שהיו אהרן ובניו ששין ושמחין כששמעין. לקבל דברים מפי משה כמפי הקודש-ברוך-הוא. שכך נא'. "ויעש אהרן ובניו את כל הדברים אשר צוה יי ביד משה". כדאי ()!ל!שליח למשליח. וכדי המצוא למי שניצטוה.
מילואים, פרשה א, פרק ב | המסירה: Vatican, Biblioteca Apostolica ebr., 66
<דף מג, טור ג> "ויהי ביום השמיני". זה אחד מן הכתובין [הצריכים] לדרש. כן אמר. "ויהי ביום השמיני". ולהלן נא'. "ויהי ביום השלישי". איני יודע אם שלישי למינין. אם שלישי לשבת. אם שלישי לראש חודש. כישהוא או'. "כי ביום השלישי ירד יי לעיני כל העם על הר סיני". "ויהי ביום ()[ה]שלישי". הוה. שלישי לרביעי. לשום ששה בחדש.
כן נא'. "ויהי ביום השמיני". איני יודע אם שמיני למינין. אם ראש חודש. כשהוא או'. "כי שבעת ימים ימלא את ידכם". "ויהי ביום השמיני". הווה שמיני [למנין ולא שמיני] לראש חודש.
אותו היום נטל עשר עטרות. ראשון למעשה בראשית. ראשון לנשאים. [רא' לירידת האש. רא' להקמת המש'] ראשון לכהונה. ראשון לעבודה. ראשון לאסור הבמות. ראשון לשכון בישראל. ראשון לברך את ישראל. ראשון לראשי חדשים.
"קרא משה לאהרן ולבניו". לפי שכבדו המקום לאהרן תחילה. ואף משה כבדו בסוף. ומנ' שכיבדו המקום לאהרן תחילה. שנ'. "ועלית אתה ואהרן עמך". ואף משה כבדו בסוף ()[ש]קרא משה לאהרן ולבניו. ואחר כך לזקני ישראל.
"ויאמר אל אהרן קח לך עגל" וג'. מלמד שאמר לו משה לאהרן. אהרן אחי. אף-על-פי שניתרצה המקום לכפר על עונותיך. צריך אתה לתן לתוך פיו שלסטן. לשלח דרון לפניך. עד שלא תיכנס למקדש. שמה יסטנך בביאתך למקדש.
שמה תאמר. אינו צריך כפרה אילא אני והוא. אף ישראל צריכין כפרה. שנ'. "ואל בני ישראל תדבר לאמר" וג'. וכי מה ראו ישראל להביא יתיר מאהרן. אילא אמר להן. יש בידכם כתחילה. יש בידכם בסוף. יש בידכם כתחילה. שנא'. "וישחטו שעיר עזים ויטבלו" וג'. יש בידכם בסוף. שנ'. "{ו}עשו להם עגל מסכה". יבוא שעיר ויכפר על מעשה שעיר. יבא עגל ויכפר על מעשה עגל.
"ושור ואיל לשלמים לזבח לפני יי". לפי שנידמת עבירה לשני מינין. לפיכך הביאו לשני מינין. ומ(י)נין שנידמת עבירה לשני מינין. שנ'. "{ו}(ש)[ע]שו להם עגל מסכה". ולהלן הוא אומר. "וימירו את כבודם בתבנית שור אכל עשב". יבוא השור ויכפר על מעשה השור. יבוא העגל ויכפר על מעשה העגל.
תדע שניתרצה המקום <דף מג, טור ד> לכפר על עונותיכם. עבירה שאתם מתיראין הימנ(ו)[ה]. כבר נזבחת לפני המקום. שנ'. "לזבח לפני יי". אמרו ישראל למשה. וכי היאך מקלסת +<מדינה09> את המלך. ואינה רואה את המלך. אמר להן. על מנת כן. "כי היום יי נראה אליכם".

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות