סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.
  • ניקוי

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • מאור עיניים

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מחבר: עזריה מן האדומים  |  שנה: שנת 1573
  • חיפוש
  • לעמוד הקודם לעמוד הקודם לעמוד הבא
דף פז, עמ' א
1
ותראה ביוספון לרומיים שלא נזכר ממנו מאומה. כי אליבא דכל אנשי אמת הוא אלכסנדר
היה בן המלך פיליפו. וכן ספור העתק תורתנו הנמצא ביוסיפון העברי ספר ג' פי"ז הנו ודאי
מזוייף ומשונה מן הנסחאות האחרות שראיתי לו וממה שהוא עצמו כתב שם לעברים פי"ד
ולרומיים ספר י"ב פ"ב כפי מה שיכיר המעריך דבר לדבר בשום שכל. גם על הספור הנמצא
5
שם בספר הששי מאופן התקסר אספסיינוש <!> ברומ"י לעיני היוסיפון לא תמצאנו אלא בדפוס
תוגרמה אשר ממנו נעתק דפוס ויני"ציאה, כי בדפוס אשכנז הנז' וכן בב' הדפוסים הראשונים
של אברהם כונ"ת אין בו שמץ מנהו, וכבר שאלתי עליו את כמה חכמים נוצרים היודעים
בטיב ספורי רומ"י ואמרו לי כי הכל הבל. גם נוספות זולת אלה נמצאו בו ובפרט לענין
הכהן הגדול אשר אליו השתחוה אלכסנדרו כפי מה שנזכור עוד בע"ה לפנינו. ובכן בשגם
10
הוא ספר בלתי עקרי הנפש היפה תכסוף לדעת כל דבר לאמתו. ובכל אשר אמרתי אליך
בפרק הזה תשמר ונשמרת גם אתה מכל דבר רע כי מלאכיו יצוה לך אלדינו. יהי שמו
מבורך כי כתבי הקדש תורתו ונביאיו אליבא דכולי עלמא לעולם נשמרו במסורת סיג לכלם
כמו שזכרתי בפרק השמיני ודי בנושא הזה עד הנה,
   תרוץ על קושי נגלה בדבריהם זל על מספר הכהנים הגדולים שהיו בבית שני. ודחיית
15
דברי רת" ורי" על מספר אותם שהיו בבית ראשון,
   פרק כ בין דרכיהם ז"ל בלמודים אשר ידיעתם תסיר מסוה ספקות רבים מעל
פנינו יש לנו כמו כן להתבונן בזאת שגם הכוזרי והרי"אז בדבריהם הנז'
נגעו בה. והיא שחכמינו בהרבה מאמרותם הטהורות נהגו ההפלגה והגוזמא, כלשון בני
אדם אשר ירבו ידברו גבוהות אם בענינים אם בסכומי חשבונות לא לאמת בעצמו ולא קרוב
20
הימנו אבל להורות על דבר מה שהוא גדול מאשר נאמינהו. וזה כפי הערתם פ' גיד הנשה
<דברו חכמים בלשון הבאי.> ובכמה מקומות אמרו <גוזמא קתני.> הלא על אודות המנינים
תראה מאמריהם שזכרנו פי"ג על מספר היהודים שהיו באלכסנדריא של מצרים וביתר ת'
רבוא על ת' רבוא. ואמרי לה שמונים אלף רבוא. ופ' הממונה אלף עירות היו לו לר' אלעזר
24
בן חרסום וכנגדם בים ספינות, ופ' אלו טרפות #תליסר גוילי# (או גמלי כגרסת רש"י) #ספקי
25
טרפתא.# ופ תמיד נשחט <בין אצל לאצל טעין ת' גמלי דרשא.> ובהדיא פ"ק דערובין נראה כי
ממאה ומעלה לאו דוקא באמרם #בשלמא לבר קפרא מאה גוזמא. אלא לרב יהודה מנלן.#
ובפרט סך שמונים ושמונים אלף תמצאנו הרבה לגוזמא בירו' דתענית פ' בג' פרקים. וכן מספר
שתין מרובה בגמרא הבבלית כי לבד מחמשה אחד בששים דפ' הרואה וכמוהם פ' מי שהיה
ואחד דפ' אין בין ודכותיהו. תראה בפ' השוכר לענין יסורי ר' אלעזר <שתין משיכלי.> <שתין
30
מיני לפדא> והרבה שם. ופ' החובל <שתין רהוטי רהוט.> אשר עליו כתבו התוספות בהדיא
וז"ל #ארחא דגמרא בהכי כמו באלו טרפות שתין מיני <!> דפרזלא# וכו' גם שם על #שתין תכלי מטו#
כתב רש"י וז"ל <מלתא בעלמא היא דאמרי אנשי ולא דוקא> ויתר מכל הסכים הנז' תמצא
מספר השלש מאות נהוג אצלם ז"ל כפי מה שנזכור עוד בזה הפרק. וכן בענינים המכוונים
כשירצו דרך משל להרחיק את האדם בכל כח מן העברה הפליגו בזכרון נזקיה. כאמרם פ'
35
יש בערכין #המספר לשון הרע מגדיל עונות כנגד השלש# אשר עליהן אמרו <יהרג ואל יעבור.>
ובנדרים #א"ר עקיבא כל שאינו מבקר את החולה הרי זה כשופך דמים.# ופ' האורג #הקורע

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות