סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.
  • ניקוי

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • מאור עיניים

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מחבר: עזריה מן האדומים  |  שנה: שנת 1573
  • חיפוש
  • לעמוד הקודם לעמוד הקודם לעמוד הבא
דף פו, עמ' ב
1
וכי גדול עזרא ורב כח להוסיף או לגרוע במכתב האלדים כל מאומה, חלילה לו ולנו.
אבל בהכרח אם לא תיחס הסבה לאיזה תלמיד שכת' המאמר שלא מדעת רבו כדבר הכוזרי
אשר זכרתי למעלה צריך אתה לומר כדבר רבינו {האי גאון} ז"ל האמור בפ"טו כי המדרשים
והאגדות שלא הוקבעו בגמרא לא נשית אליהם לבנו. או יהי כדבר הרב המורה שזכרנו
5
למעלה מאמר יחיד על צורה אחת. כלומר שאיננו כפשוטו, רק לאיזו סבה מדומה כאילו
תאמר שרצה החכם ההוא במליצתו זאת להורות שהפסוקים ההם בבחינת עצמם יש להם
פנים להכתב ולבלתי הכתב, אך עם היות כונתו רצויה הנה מעשהו ואופן דבריו היה אפשר
לו להיות יותר נאות אצל השכל, וכלל זה נקח בידנו שאם יכול אתה לקיים את הנמצא
כתוב במדרשים ואגדות כאלה עם כבוד התורה והנביאים בכל המתיחס אליהם כן תעשה
10
ותכריעם לזכות כי על טוב יזכר שמך. אך על כל דבר פשע ומראה דמות הפסד שיולד
11
מהם בכתבי הקדש חלילה, לך אמור לאומן שהדפיסם טמנם בעפר יחד עמך כי חק
לישראל זה ומשפט לאלדינו, והרי הגאון רב האי והר"אש הנזכרים מזה אחד ומזה
אחד יתמכו בידיך גם רמ"בן ז"ל יחזק במעוזך כפי מה שזכרנו דברי כלם בפרק הט"ו עיין שמה.
   ודע גם כן כי עיניך יראו זרות כאלה לא בלבד במדרשים הנזכרים ככל האמור, אבל
15
בספרי המקובלים גם כן ובמיוחסים לקדוש רש"בי, כי מי שיש לו חיך יטעם לו במקומות מה
לשונות שלא מטעם וסגנון המחבר, ונפלאתי כי במדרש הנעלם המובא אצל זוהר תולדות
יצחק (דף ק"לט) פסוק <ויזד יעקב> נמצא רב נחמן ורבה ורב יוסף דאמרי תרויהו. אם כן
אפוא איננו קדמון כסברתנו. וכמו כן בספרי הדינים והפוסקים שלנו איננו רק טוב להיות
נזהר בדבריהם. והלכה זו ראיתי כיום למעשה. כי במדרש הישיבה הנכבדת אשר הקימו
20
עם יי' אלה הספרדים פה פיר"רה והנועדים שמה יקראו נשיא אחד ליום בחזרת חלילה.
ה"רר אבטליון איש מוד"ינה אשר עלתה לו בגורל הלכת שלש על שלש הידועה פ"ב דשבת
בכלל דבריו אשר בחכמה ובתבונה העמיק הרחיב בפרושה הראה בעדות נאמנה של אלפסים
כתובים בעט סופר איך נוסח האלפסי בדפוס בהלכה ההיא נוספו בו דברים הרבה על מה
שכתב בעל הספר. ולענין אשר עוד תדענו באחד מפרקי אלה ישר גם כן בעיני להעיר
25
אזנך בנושא הזה כי כאשר ידומה אצלנו שבקצת המקומות נזדייף היוסיפון לרומיים, כן
פקחו קצת החכמים את עיניהם על היוסיפון העברי מאיזה דפוס שנמצא והבינו היותו מזוייף
מתוכו, היינו כי רבים דור אחר דור נועזו לשלוח בו את ידם אם להרחיב באור או להוסיף
ספורים מצאום לזולתו וכן לא יעשה, ובפרט התבוננו החכמים הנזכרים כי שמות העמים
הנמצאים בו פרק ראשון פרא"נקי גוט"י לומב"ארדי ובולגא"רי הוא זיוף בהכרח. כי בימי
30
היוסיפון עדין לא יצאו היחסים ההמה על פני חוץ. וכל הספור ההוא איננו בנוסח היוסיפון
הנדפס באשכנז. וכן מעסק נקתניבור וכשופיו אין בו כל מאומה. הן תמצאנו בספר
תולדות אלכסדרו <!> לחרטומי מצרים אשר ראיתיו וגם הנה באמתחתי נעתק ללשון הקדש.
ונגע בו גם כן הסופר {יוסטי"נו} בדברי הימים שלו למלכי נכר הארץ ספר י"א. ואותו הספור
של נקתניבור הוא בספר החרטומים הנז' מלה במלה כפי הנוסח אשר ביוסיפון הנמצא לבני
35
עמנו. האמנה כמו שכתב {קורציאו} בספרו הרביעי הכהן של האליל אמון הרבה אשמה
להחניף אל המלך אלכסנדרו בקראו אותו בן האליל ההוא שהיה על שם כוכב צדק,
ומכהני הבמה ההיא יצאה החנופה של המצאת כל הספור ההוא. אבל איננו מן היוסיפון
עצמו בשום אופן. כי איזה בעל דברים למשוך את לבות הקוראי' שם לו בו אותו התערובת.

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות