סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • מאור עיניים

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מחבר: עזריה מן האדומים  |  שנה: שנת 1573
  • חיפוש
  • לעמוד הקודם לעמוד הקודם לעמוד הבא
דף לה, עמ' א
1
מחיי משה (דף תק"סז) ובמתואר מאברהם (דף ש"יח) אשר אמר כי הרמז במראת שלשה
אנשי' נצבים הוא לשלשת שמותיו ית' היינו שם ההויה המורה מציאות אמתי שאין כמוהו.
ושם האלדות המורה על היותו ממציא הנבראות כלן, ושם האדונות המורה על השגחתו
בקיומם. באר מאד דבריו שע"כפ נאמין בו ית' אחדות גמורה בהרחקת כל צדי גשמות ככל
5
בני ישראל תמימי דרך. ובספרו המתואר דף ג' וד' ממלאכת העולם על פסוק <בראשית>
6
תמורת אמרם ז"ל בב"ר א' #האומן הזה בונה מתוך דפתראות ופנקסאות כך הק"בה הביט
בתורה וברא את העולם שנאמר <יי' קנני># וגו', הוא כתב כי לדמיון החרש החכם אשר יחקה
תחלה בנפשו ציור הבנין כלו ואחר כך יוציאנו אל היש בדמותו בצלמו חוץ לשכל. כן
בקדימה (ראש דף ה') לא זמניית שהיא מכלל הנבראות, אבל קדימת מספר האל ב"ה
10
האציל בעצם שכלו ולא חוץ ממנו את העולם השכלי (אשר לדעתי יקראוהו חכמי האמת
עולם האצילות והספירות) וממנו לעתו הושתת העולם המוחש. כלו חלק כחלק.
ושם. גם בספרו המתואר מעבודת האדמה דף קע"ב. ובמתואר מבלבול הלשונות דף רפ"ו
ובמתואר מהיות האלדים בלתי משתנה דף רנ"ט קרא את עולם האצילות השכלי הנזכ' הבן
הבכור לאלדים. או יכנהו אורו הנקי מכל גשם. והמוחש הנזכר קראו בנו הפשוט והמוגשם,
15
ובספרו השלישי מחיי משה דף תק"ע שכתב היות בגדי הכהן גדול מורי' על חלקי המציאות
כלו אמר שהוא נכנס בהם לפניו ית' כמזכיר אהבתו וחמלתו לעולם כלו אשר הוא בנו יחידו
ומבקש לבל ימיש מהטות אליו חסד. והנה לענין זה לא אחדל מהעיר אזנך קורא
נבון כי לפי מה שכת' החכם הגדול לנוצרי' בדורותינו {מרסיליאו פיקיינו} בהקדמתו להעתקת
ספר {פימנדרו} מן היוני לרומיי. אחרי אשר בדורו של משה נמצאו במצרי' {אטאלנטי} גדול
20
התוכנים {ופרומיטיאו} אחיו ראש הטבעיים. אשר בגלל חכמתם עם יתר החרטומים
המחוכמים יאמן שבחר האלדים להבחן שמה כור הברזל, ושנאמר <ותרב חכמת שלמה
מכל חכמת מצרים,> הנה בדור הרביעי לפרומיטיאו הנזכר זכה לשם חכם נפלא נקרא
בלשון יון {הירמיס} ולרומיים {מירקוריאו}. אשר כנוהו {טריסימיגיסטו} שפתרונו שלש
פעמים גדול. יען היה למצרים פלוסוף גדול. ובגלל זה כהן גדול. ובגלל זה מלך גדול.
25
וזה הירמיס גבה לבו לעבור מחכמת הטבעיות והכוכבים אל חכמת האלדות. ויחבר למצרים
בלשון מצרי וליונים בשפת יון שני ספרים פרטיים באלדיות, האחד הוא פימ"נדרו הנזכר
אשר נושאו מחכמת האלדים ויכלתו, והאחר נקרא {אסקליפיאו} המדבר על הרצון האלדי.
וכל רואיהם באמת יכירום שעם היותו מעם נכר יצא בם מאד בעקבי תורת משה, כי קרוב
הוא שידע את המסות הגדולות אשר עשה אלדינו במצרים. ושמע מתן תורתו מקרא קדש.
30
ויחרד להשכיל באמתה מפי ספרים וסופרי'. ועם היותו נכרי נטה בחבוריו אליה. אשר על כן
מתאותי אל הספרי' הקדמוני' שנמצאת בהם איזו הערה מתיחס' לשום דבר מתורתנו רחש לבי
כרצון שוכני סנה אם הוא אלדי חסדי יזכני לחיים אחרי ראותי אות לטובה בישראל מחבורי
זה לנסות לכבוד שמו ית' התעלה בידי העתקת שני ספרי הי"רמיס הנזכרים. עם ההקדמות
וההערות אשר תהיינה בעיני נאותות להבדיל בין הקדש ובין החול, באופן שכל משכיל
35
יהי בהם רחוק מהפסד וקרוב לריוח. ואמנה אשר ארצהו בספורי זה הוא שתדע כי
בפרק הראשון של פימ"אנדרו הנזכר אשר בו דבר על היצירה תמצאנו כותב ענין החושך
על פני תהום ורוח אלדים מרחפת על פני המים. ושם תראה כי גם הוא יחס לאור האצילות
הנזכר תאר בן אלדים כדבר ידידיה אשר זכרנו. רחוק עם כל זה מכל גשם והפעלות

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות