סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.
  • ניקוי

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • מאור עיניים

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מחבר: עזריה מן האדומים  |  שנה: שנת 1573
  • חיפוש
  • לעמוד הקודם לעמוד הקודם לעמוד הבא
דף קמט, עמ' ב
1
בענין הפתיל הזה ראיתי בפרשת פקודי שכת' וז"ל #<לתת על המצנפת> ע"י הפתילים היה מושיבו#
וכו' #פרשתיו בפרשת תצוה.# ע"ש. והנה לא נמצא לו שם על זה מאומה, והיה
לי לאות שכבר הריץ שמה קצת דברים על הפתיל לפרוש רשי". ואחר כך הוא כהחכם
הרגיש שאינם מתישבים היטב עם מאמר ראשית הגז הנז' והסירם עד ישתדל בישובם ומאשר
5
לא עלה בידו היה כמחריש. עם שיכול אתה גם כן לומר כי שגגה יצאה מלפניו ממש,
כי בפרשת תצוה על מה שכתב רש"י ז"ל #מצנפת כמין כיפת כובע שקורין כופיא# וכו' הוא מזרחי
כתב וז"ל. #פרוש כמין כיפה שהיא כובע כדתניא בשלהי ראשית הגז <כיפה של צמר היתה>
וכו' ופרש"י כובע.# ע"כ. ועליך להקשות על דבריו אלה דתלי תניא בדלא תניא כי
המצנפת היא של בד לא של צמר והיא שוה לכ"ג ולכהנים ההדיוטים. אבל זאת הכיפה
10
שזכרו בפ' ראשית הגז היא של תכלת ומיוחדת לכ"ג בלבד והיא לחז"ל פרוש הפתיל, ועוד
למפרשינו אלה האומרים שהיה פתיל שלישי עובר מאמצע המצח אל העורף נראה שיש
12
להקשות כי הלא יטריד מקום התפלין בין העינים. ומדפרכינן פ' הצלמים גבי <עטרת
מלכום> <!> על ראש דוד <והא קא בעי אנוחי תפלין> שמעת מינה כי החציצה מעכבת.
והמאור הגדול אלפסי ז"ל במסכת שבת פרק במה אשה אגב גררא דכיפה של צמר האמורה
15
בנשים לענין שבת כתב וז"ל. #ופרוש <כיפה של צמר> חוטי דעמרא דגדילן ועבידן כי הוצא.#
#פרוש שבכא וגדר קנים, ורחב שתי אצבעות שעור ציץ כדאמרינן כפה של צמר היתה
מונחת# וכו', וכן החכם בעל הערוך ז"ל ערך <כפה> בפרוש שני כתב כמוהו באמרו #כפה של
צמר דאשה היא חוטי דעמרא דגדילן מעשה עבות ברוחב שתי אצבעות שעור ציץ כדאמרי'
פ' ראשית הגז <כפה של צמר># וכו', #<וכיצד היה מונח># וכו', שהמובן מדברי שניהם כי הכפה
20
הזאת של כ"ג לא היתה כיפה של חצי כדור לכסות גם הקדקד. אבל היתה כפה היינו היקף
רחב שתי אצבעות כרוחב הציץ ומקפת גם כן מצד המצח שעל הצד ההוא היה טס הזהב
מחובר, אפס לפרוש ראשון של בעל הערוך שם משמע דסתם כפה היא חצי כדור המכסה
את הראש. ובכן אפשר להבין כי גם כפה של צמר האמורה בכ"ג היתה כמוה וישוה לו גם
פרוש רשי" דפ' ראשית הגז שזכרנו. וכבר נודע כי הצמר שאמרו הם ז"ל הוא התכלת
25
אשר בכל מקום יתפרש צמר צבוע בדם חלזון וצבעו ירוק כמו שכתב רש"י בפרוש התורה.
גם פ' ראשית הגז הנז' כתב וז"ל <תכלת עמרא הוא,> ע"כ. ותואר ציץ עם כי אפשר
היותו מענין <בציצית ראשי> והחכם דון יצחק וגם הרא"בע כתבו שהוא מענין <מציץ מן החרכים>
להיותו נתון על חלק המוח שבו הכח המדמה, הנה הדעת נוטה שהוא מענין #ציץ השדה#
#ופטורי ציצים,# ונזר אין ספק שיורה על כליל וכתר המקיף כל הראש. ובכן אחרי היות
30
הציץ טס של זהב כחצי עגול לבד יקשה מה טעם שני תאריו אלה אשר לו בתורה <ציץ הזהב>
<ונזר הקדש.> ואמנם הנמצא לרבותינו על תמונתו הוא המובא מאת הפוסקים
והמפרשי' ז"ל ובפרט להרמ"בם פ"ט מהלכות כלי המקדש וז"ל #כיצד מעשה הציץ עושה טס של
זהב רחב שתי אצבעות מקיף מאזן לאזן וכותב עליו שתי שטין קדש לה' קדש ל' מלמטה ה'
מלמעלה.# וכתב עליו הגאון קא"רו דבריו אלה #פ' במה אשה ופ"ק דסוכה.# גם על אודות
35
האפוד רשי" ז"ל בפרשת תצוה כתב #לא שמעתי ולא מצאתי בבריתא דמות תבניתו ולבי אומר
לי שהוא חגורה לו מאחוריו כמין סינר של נשים הרוכבות סוסים וחוגר אותו מאחריו כנגד
לבו רחבו כרוחב גבו של אדם ויורד ומגיע עד עקביו# וכו'. וכן סמ"ג הביא דברי רש"י ז"ל
האלה בשם רשי" עצמו. גם הרמ"בם נלוה עמם. וכמו כן בעל העקדה ז"ל שכתב #האפוד

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות