סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.
  • ניקוי
  • חיפוש
חיפוש מילה בטקסטים שבמאגרים על פי הערך המילוני ועל פי צורת המילה. לאחר קבלת תוצאות הביניים לחצו על איקון הצגת המובאות בשורה המתאימה. באזור הסינון מימין אפשר לצמצם את קורפוס הטקסטים לפני החיפוש.
סגירה/פתיחה

מובאות שמורות

תוצאות החיפוש שמורות בלשונית הזאת.
לקבלת פרטים מלאים על מילה בטקסט העבירו עליה את הסמן.

תאריך עדכון אחרון: כ"ו בטבת תשפ"ה, 26 בינואר 2025

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • המנוח לוינסקי

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מחבר: חיים נחמן ביאליק   |  שנה: שנת 1910
  • חיפוש
  • לעמוד הקודם לעמוד הקודם לעמוד הבא
עמ' 564
1
   "כלל ישראל" בודאי קודם ל"ר' ישראל", אבל אין בכלל אלא מה שבפרט.
אין לזלזל איפוא ב"ר' ישראל" וראוי לשקוד על תקנתו, כי בשלומו לנו שלום.
מן היושר, שיהא לב כל אחד מישראל טוב עליו תמיד ובטובו ייטב ממילא גם
לנו ולכל ישראל.
5
   "מהות היהדות" - יש בענין זה שבעה פנים לכאן ושבעה לכאן, אבל באמת,
אין "נפקא מינה" גדולה. אלו ואלו דברי אלהים חיים וכל הפנים שוים. העיקר
הוא - האויר היהודי. יש מקום לכל השיטות ולכל הפירושים - ובלבד שיהא הכל
מוקף אויר יהודי. ובכלל, לא ה"קרן הקימת" וטיבה הוא העיקר, אלא המחזור
החי, התנועה התמידית של אותה הקרן. יפים וטובים החיים לא בתכנם המוגבל,
10
לא ב"מסמרותיהם הנטועים", אלא בשטף מרוצתם התמידית, החיונית, הקלה.
השטף - הוא בעצמו הצורה העליונה של החיים והוא בעצמו יפה כחו לאַחֵד
נפרדים ולמשכם בעל- כרחם למקום אחד. העקר, שיהא הגלגל חוזר ואינו פוסק.
בינתים - יֵעָשו קולוניות בארץ- ישראל, יבאו אחד- העמים, הירצלים, אוסישקינים,
תתפשט הלאומיות והציוניות, יקראו קונגריסים, יתיסדו כרמל, מוריה, עבריה,
15
וכו' וכו' ובינתים - "ובא לציון גואל ונאמר אמן".
   ובינתים הנה הגיעו ימי עליה לציוניות ולעבודה לאומית.
   הקונגריס הרביעי, החמישי, הועד להלאמת הקהלה האודיסאית, חברת
החנוך, חדרים מתוקנים וכו' וכו'. העבודה הולכת ורותחת - וסוף סוף הותר הנדר!
דלתות ביתו של לווינסקי נפרצו אף הן, "בעל הבית" החביב "נכבש" במבצרו.
20
מועדה לציונות, לענין ספרותי, צבורי, חנוכי, לצרכי "יבנה" - לכו לבית לווינסקי.
אולי סעודה קטנה לכבוד "אורח הגון" - בודאי אצל לווינסקי. "יין כרמל" הרי
יש שם מן המוכן... ואולי סעודה גדולה לכבוד החג או לשם מאורע - פשיטא
אצל לווינסקי. וכדאי היה לראות את ה"נחת" ואת החבה ואת האור שזרחו
מעל פניו הרחבים והגלויים של לווינסקי, בשעה שהיה זה עומד ומשמש את
25
אורחיו ומוזג להם בעין יפה כוס אחר כוס...
   ובינתים נתיסדה עפ"י התחלת שני חברי רבניצקי וש. בן ציון ושלי גם
"מוריה". לווינסקי היה אחד מן המיסדים ושתוף העבודה קרבנו ביותר. אז למדתי
לדעת את לווינסקי כמו שהוא, עם מעלותיו ו"חולשותיו".
   מדה יתרה אחת היתה בלווינסקי, והיא ה"אב" לכל השאר, יסוד נפשו
30
ושרשה. לווינסקי, זה הגוף הכבד והמרושל קצת רשול חביב, היה בטבעו אחד
{מקלי- החיים}, מעין פיליטון חי ומהלך. ביהודים, וכל- שכן בסופריהם אין מדה זו
מצויה. היהודי, הסופר שלו, הוא בטבעו בחזקת "מאמר ראשי" לעולם. מתקשה הוא
בחייו וכבד בכל מעשיו. מבקש הוא חשבונות רבים לפני מעשה ולאחר מעשה, ואפילו
כשאין גוף המעשה בינתים. הרְאִיה היתרה של הנולד מביאה אמנם לידי חכמה יתרה,
35
אבל בינתים היא מסרסת את הרצון. יש חכמה אחרת, עורת קצת ונכשלת לפעמים,
אבל פוריה לעולם. ברם אין זו "חכמה" אלא מדה - מדת {"עין יפה" בחיים}.
בעל מדה זו הוא עשיר בדעת, רחב- לב וקל- חיים - מפני שמַעיָנו ברוך. הוא
אינו דק בפורתא - מפני שאין פרוטותיו מנויות. לא פנקס החשבונות, הדיביט
והקרדיט, הם ה"אורים ותומים" שלו, אלא עצת- לבו ונדבת- רוחו. זוהי מדתם
40
של אצילי- נפש גמורים, ולווינסקי, בן העניים בעירה קטנה ליטאית, היה אחד

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות