סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.
  • ניקוי
  • חיפוש
חיפוש מילה בטקסטים שבמאגרים על פי הערך המילוני ועל פי צורת המילה. לאחר קבלת תוצאות הביניים לחצו על איקון הצגת המובאות בשורה המתאימה. באזור הסינון מימין אפשר לצמצם את קורפוס הטקסטים לפני החיפוש.
סגירה/פתיחה

מובאות שמורות

תוצאות החיפוש שמורות בלשונית הזאת.
לקבלת פרטים מלאים על מילה בטקסט העבירו עליה את הסמן.

תאריך עדכון אחרון: כ"ו בטבת תשפ"ה, 26 בינואר 2025

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • לכינוסה של האגדה

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מחבר: חיים נחמן ביאליק   |  מחבר: יהושע חנא רבניצקי  |  שנה: שנת 1908
  • חיפוש
  • לעמוד הקודם לעמוד הקודם לעמוד הבא
עמ' 22
1
   קושי זה, שבא מחמת פזור, גרם לכך, שאף האגדה, המעולה ושאינה מעולה,
כמעט שנדונה לגניזה על ידי החיים, וככל מקצוע, שנתישן ונגנז, יצאה אף היא
מרשות הספרות העממית, החיה, ועברה לרשות אנשי- המַּדָע <במקור ספק: המַּרָע> וסופרים "מְעַבְּדִים".
והללו, כידוע, רואים אותה לא כעולם קים וכגוף חי, אלא כעולם בטל וגוף מת,
5
שצריכים להעשות מדרס לחקירה וכמין {חמר} ל"עבוד". במקום {גופי} הענינים
והמקורות של האגדה באו, איפוא, הספרים {על אודות} אותם הענינים והמקורות;
ובמקום {עצם} היצירות של האגדה, כצורתן וכלשונן, באו מיני "עבודים" שונים
בשנוי צורה ולשון, - "יצירות" מחודשות, כביכול, {מעין} אותן האגדות. והיוצא
מזה - שהאגדה {כהויתה} הולכת ונעשית כמין "אור הגנוז" ליחידי- סגולה בלבד,
10
והעם בכללו אינו זוכה אלא לשבריריה המועטים, שמגיעים אליו על ידי צנורות
עקלקלים שונים.
   אמנם, גם בדורות האחרונים ובימינו נתחברו בלעז ובעברית כמה ספרים -
ומהם חשובים - שכונתם לעזור לאלו שרוצים להכיר את האגדה; אבל עם כל
14
חשיבותם של אלו לצורך מטרות שונות - מדעיות, שמושיות, חנוכיות ופדגוגיות, -
15
סוף סוף אין בכולם עד היום ספר אחד של "כנוס" בשביל כל העם, ספר, שיהא
כולל ומקיף את {כל המקצועות החשובים} של האגדה המעולה כצורתם
וכלשונם, ועם זה יהא מסודר בסדר הראוי לספר עממי בזמננו, באופן שיקום לעיני
המעיין כל ארמון- האגדה בנוי בנין שלם כפי האפשר, ערוך ונצב במלא קומתו
ותכניתו, בפרטותיו ובכללותיו, מן המסד ועד הטפחות.
20
   "ספר אגדה לכל העם" - הוי אומר, זה שנותן את היכולת לכל אדם
יודע- ספר מישראל "לילך אצל אגדה" {בדרך ישרה ומתוקנת}, כלומר,
דרך שיש בה הכרת עיקר הענין על בוריו מצדי- צדדיו החשובים, בכללותיו
ופרטותיו, {ומתוכו גופו}, מכלי ראשון, ועם זה לא יהא בה אבוד- זמן
ויגיעה לבטלה.
25
   הקורא והמעיין היהודי צריך למצוא בספר זה את כל ה"אגדות
{המשובחות} הנשמעות באזני {כל} אדם" מכל אוצרות האגדה באשר הם - מן
התלמודים, הברייתות והמדרשים, - אבל בלא אותו ה"יתר כנטול", שברובו אינו
מעלה אלא מוריד.
   כל המשובח והמעולה שבאגדה, כל מה שיש בו גרעין של מחשבה ורגש
30
מצד התוכן או קורטוב של נוי מצד הצורה והסגנון או שאר שמץ חשיבות מצד
שהוא (כגון פרסום באומה) - אותו צריך המלקט לאסוף לתוך ספר זה.
   והאגדות שבספר זה צריכות לבוא {כמו שהן}, כצורתן וכלשונן, בלא
"עבוד" צורה, שיש עמו גם {אִבוד} צורה וזיופה, ובלא הוספת פוך של שוה פרוטה
מצד המסדרים. מלבד תקוני הנוסחאות והלשון על פי גופי המקורות ולפי השערה
35
מתונה - תקונים {מוכרחים} למטרת הספר וסדורו ולתועלת גוף הענין -, אין המסדרים
רשאים לשנות כלום מן המטבע, שטבע רוח העם לאגדותיו. האגדה המעולה,
ככל יצירה עממית קלסית, שהגיעה במבחר דוגמאותיה לידי שלמותה האפשרית,
אינה זקוקה לשום מיני פרכוס "משלנו". פרכוס כזה לעולם שבחו ספק ופגמו
ודאי. נאה האגדה ויעלת- חן כמו שהיא דוקא וטבעיותה ומקוריותה - זה כל שבחה
40
וכחה. אדרבה, ה"אמנים והיוצרים" שבדורנו הרבה יש להם ללמוד ב"סוד היצירה"

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות