סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.
  • ניקוי

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • בימים ההם, ספר שני

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מחבר: שלום יעקב אברמוביץ (מנדלי מוכר ספרים)   |  שנה: שנת 1917
  • חיפוש
  • לעמוד הקודם לעמוד הקודם לעמוד הבא
גיליון 12, עמ' 8, טור א
1
היה שלמה'לי בעיניו, לא טוב ולא נאה לעסקיו. בפני שלמה'לי
היה מרגיש עצמו כמסמר נטוע בכותל, שמשתמט ויוצא בעל כרחו
משם מעט מעט מכח אבן- שואבת כנגדו, שמושכתו ממקומו.
   כך היו הדברים בין שלמה'לי ובין חבריו בתחלה, אבל
5
הזמן עושה את שלו ומשנה את הכל בעולם. התשוקה לאחוה
וריעות מצד שלמה'לי והשנאה מצד הבחורים, שהיתה הולכת
ומתמעטת, קרבו רחוקים ברוב הימים.
   כבצה עמוקה זו מכוסה בירוקה של מים על פניה בלעה
הישיבה מעט מעט לתוכה את שלמה'לי עד בלבול דעתו ובטול
10
תשוקתו לתלמוד תורה. משנכנס לברית שלום עם בני החבורה
נמשך לבו אחריהם והיה מבטל רצונו מפני רצונם ומבלה עמהם
זמנו בשיחה בטלה ובמעשה תעתועים. אדם - דר במעי אמו מין
בריה הוא בפני עצמו. כיון שבא לעולם ונצרך לבריות נעשה
פלגאה - אחד הוא לעצמו ואחד לגבי החברה. לעצמו הריהו
15
כטבע ברייתו, ובחברה הוא כמטבע, שנפסלה צורתו, ואי אתה
יודע מה טיבו. החברת <!> שוללת ממנו את עצמותו, מעבירתו על
דעתו וישרת לבבו, נוטלת ממנו הבחירה במעשיו, משעבדת פיו
ולשונו לומר דבר כרצון מפלגתו מגדלתו לצביעות ולחנופה,
לשקר ותרמית, לרכילות ושנאת חנם, עד שמאבד עצמו, לבו
20
ונפשו, לדעת, ונעשה בהמה יודעת קוניה, וחמור נשבע לבעליו,
בעלי החבורה, בשעלי שעורים, שמדמה למצוא באבוסם. כאן
יארוב יצר הרע לבני אדם למשכם ברשתו, יפתה וגם יוכל וימצא
שלל רב! גם חכמים ילכוד בערמתו, מכניס בהם רוח שטות
ומרגיזם על יצר הטוב, המזמין להם סמי חיים ושיקוי ממעיני
25
הישועה - מספרי רפואה של רופאי נפשות עתיקים, לצנן את דמם
ולהחלימם.
   אמת, רע רע יצר לב האדם מנעוריו, מלידה ומבטן, וחכמת
המסכן - זהו יצרו הטוב, בזויה בעיניו, אבל הוא יבנה משניהם
כאחד. שניהם דוחקים את האדם לפעלו וגורמים לכל מעשיו. באין
30
יצר הרע, אבי תאוות עולם והחמדה, האדם ספינה שאבד קברניטה,
מקהה את חושיו וחי בלא חמדה, נבלה טובה הימנו, יצרו הרע
של אדם סוכן בו, מעורר חשקו ומדליקו, ויצרו הטוב ממזגו
ומעמיד חמימותו על שיעור מדתו הראויה.
   לא מלאך ולא בהמה האדם, אלא מעלת האדם וגדלו הוא
35
ביצרו ובכבישת יצרו, בתאוות נפשו ובקברות התאוה!
   אבל במה דברים אמורים באדם מגודל, שמלחמת- החיים
למדתו טכסיס, לעמוד כגבור מלומד מלחמה בפני רפתקאות <!>
ומשלחת מאורעות ופגעים קשים. ודבר זה לשלמה'לי מנין? מנין
לו, לנער מתרגש ומרתיח בטובו, שהוא ככל הנערים כגילו עדיין
40
עומד בפרוזדור מבחוץ לטרקלין החיים - להיות גבור כובש את
יצרו לחיי שעה והבלי העולם, המושכים את לבו ולא יפנה דעתו
אלא לתלמוד תורה וחיי עולם? חבה יתירה הרי נודעת לשלמה'לי
מחבריו בהמשך הזמן, שהכניסוהו לתוך חברתם בכבוד והיו
מקלסים אותו בפניו ושלא בפניו ואומרים עליו היינו דאמרי
45
אינשי: "מי מנוחות הוא במאד מאד ומעמיק וחותר עד היסוד!"
ואהבת- רעים הרי היא אחד מקניני נפשו של שלמה'לי ועל כל
פשעים תכסה אהבה!
   שלמה'לי נתגדל כל כך עד שגדלותו עלתה למעלה -
לארנקי שבצדקה, היינו להחזרה על הפתחים עם רבו בחמישי
50
ובששי בשבת בשביל גיבוי הנדבות לארנקי להחזקת הישיבה, ולא
בחנם, חס ושלום, אלא בשכר ח"י פרוטות - סכום רב אצל בני
הישיבה! גם מינוהו לראש המדברים במתיבתא של תנור בוערה
בערבי ימות- הגשמים, להתחמם כנגד אורה וכנגד נזיד גריסין
ובולבסין מבושלים וצלויים שם באפרה. וחביריו מבני החבורה
55
היו יושבים סביביו ודורשים בדברי אכילה - במעשה קדירה, בלפתן
ובקוגיל, שלהוטים אחריהם; ובבעלות- הבית, בטבחות ושפחות;
ברבותיהם, במשגיחים ומשולחים - קיצור הדברים, שלמה'לי נבלע
בתוך החבריא ונעשה {פטרון} - היינו, פטור מדברי דרך ארץ

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות