סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.
  • ניקוי
  • חיפוש
חיפוש מילה בטקסטים שבמאגרים על פי הערך המילוני ועל פי צורת המילה. לאחר קבלת תוצאות הביניים לחצו על איקון הצגת המובאות בשורה המתאימה. באזור הסינון מימין אפשר לצמצם את קורפוס הטקסטים לפני החיפוש.
סגירה/פתיחה

מובאות שמורות

תוצאות החיפוש שמורות בלשונית הזאת.
לקבלת פרטים מלאים על מילה בטקסט העבירו עליה את הסמן.

תאריך עדכון אחרון: כ"ו בטבת תשפ"ה, 26 בינואר 2025

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • תלמוד בבלי, שבת

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מחבר לא ידוע   |  שנה: בין שנת 400 לשנת 600
  • חיפוש
  • לעמוד הקודם לעמוד הקודם לעמוד הבא
פרק א, משנה א | המסירה: Oxford, Bodleian Library, 366
<דף ב, עמ' א> "יציאות השבת שתים שהן ארבע". #תנן התם#. ''שבועות שתים שהן ארבע. <דף ב, עמ' ב> ידיעות הטומאה שתים שהן ארבע. יציאות השבת שתים שהן ארבע. מראות נגעים שנים שהן ארבעה'' #<משנה. שבועות א,א>#. #מאי שנא הכא דקתני# ''שתים שהן ארבע בפנים ושתים שהן ארבע בחוץ'' #ומאי שנא התם דתאני# ''שתים שהן ארבע'' #<משנה. שבועות א,א># #ותו לא#.
#הכא# דעיקר שבת #הוא תאני# אבות ותולדות. #התם דלאו# עיקר שבת #הוא# אבות #תאני# תולדות #לא קתני#.
אבות #מאי נינהי#. יציאות. יציאות #תרתי הויין. וכי תימא#. מהן לחיוב ומהן לפטור. #והא דומיא# דמראות נ?ג?עים #קתני. מה התם כולהו לחיובא. הכא נמי כולהו לחיובא#.
#אלא אמ' רב פפא. הכא# דעיקר שבת #תאני חיובי ופטורי. התם דלאו# עיקר שבת #חיובי תאני. פטורי לא קתני#.
#חיובי מאי נינהי#. יציאות. יציאות #תרתי הויאן. וכי תימא#. שתים דהוצאה ושתים דהכנסה. #והא# יציאות #קתני#.
#אמ' רב אשי. תנא# הכנסה #נמי# הוצאה #קארי לה. ממאי. מדתנן#. המוציא מרשות לרשות חייב. #מי לא עסקינן דקא מעייל עיולי וקא קארי לה# הוצאה. #וטעמא מאי. כל# עקירת חפץ ממקומו #תנא# הוצאה #קארי לה#.
#אמ' רבינא. דיקא נמי דק(את)[תא]ני# ''יציאות'' #וקא מפרש# הכנסה #לאלתר. שמע מינה#.
#רבא אמ'#. רשויות #קתני#. רשויות שבת שתים שהן ארבע.
#אמ' ליה רב אדא בר מתנה לאביי. הני תמני הוייאן. הני תרתי-סרי הוייאן. ולטעמיך שית-סרי הויאן#.
#א'ל. הא לא קשיא. בשלמא <דף ג, עמ' א> בבא דריש(ה)[א]# דפטור ומותר #לא קשיא לי. +<אלא בבא דסיפא# דפטור אבל אסור #קשיא לי08>. ומי איכא בכולה# שבת פטור ומותר. #והא אמ' שמואל. כל פטורי# דשבת פטור אבל אסור. #לבר מהני תלת# דפטור ומותר. ואלו הן. צידת צבי וצידת נחש ומיפיס מורסא בשבת.
#אמ' ליה. כי אצטריך ליה לשמואל פטורי דקא עביד בהו# מעשה. #פטורי דלא קא עביד בהו# מעשה #איכא טובא#.
מכל מקום #תרתי-סרי הויאן. פטורי דאתי בהו# לידי חיוב חטאת #קא חשיב. פטורי דלא קא אתי בהו# לידי חיוב חטאת #לא קא חשיב#.
שניהם פטורין. #והא איתעבידא# מלאכה #מתרוי[י]הו. תניא. ר' אומ'#. "מעם הארץ בעשותה". העושה את כולה ולא העושה את מקצתה. יחיד ועשה אותה חייב. שנים ועשו אותה פטורי'.
#איתמר נמי. אמ' ר' חייא בר גמדא#. נזרקה מפי חבורה ואמרו. "בעשות'". יחיד שעשאה חייב. שנים שעשאוה פטורין.
#בעא מיניה רב מר'#. הטעינו חברו אוכלין ומשקין והוציאן לחוץ מהו. עקירת גופו כעקיר' חפץ ממקומו #דאמי ומיחייב. או דילמ' לא. אמ' ליה#. חייב. ואינו דומה לידו. #מאי טעמ'#. ידו #לא# נח. #גופיה# נח. ידו #מינד נייד. גופיה לא נייד#. יד #לבתר גופיה גרי!ד!א ובעיא# עקירה. וגופו #מינח נייח ולא בעי# עקירה.
<דף ג, עמ' ב> #א'ל ר' חייא לרב. בר פחתי. לא אמינא לך. כי קאי ר' בהאי מסכתא לא תשייליה במסכתא אחריתי. אי לאו דר' גברא רבה הוא כסיפתיה. השתא מיחת שפיר שאני לך. דתניא#. היה טעון אוכלין ומשקין מבעוד יום והוציאן לחוץ משחשכה חייב. לפי שאינו דומה לידו.
#אמ' אביי# ידו של אדם אינה לא כרשות היחיד ולא כרשות הרבים. כרשות היחיד #לא דמיא#. מידו דעני. כרשות הרבים #לא דמיא#. מידו דבעל הבית.
#בעי אביי#. ידו של אדם מהו שתעשה ככרמלית. #מי קנסוה רבנן לאהדורה לגביה או לא#.
#ת'ש. דתניא#. היתה ידו מלאה פירות והוציאן לחוץ. #תאני חדא#. אסור להחזירה. #ותניא אידך#. מותר להחזירה. #מאי. לאו בהא קא מיפלגי. דמר סבר#. ככרמלית #דמיא. ומר סבר. לאו# ככרמלית #דמיא#.
#לא. דכולי עלמא# ככרמלית #דמיא. ולא קשיא#. כאן למטה מעשרה כאן למעלה מעשרה.

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות