סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • מדרש "כונן"

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מחבר לא ידוע   |  שנה: לפני שנת 1050
פרק א | המסירה: Warsaw, Zydowski Instytut Historyczny, 240
<עמ' 23> כת' "וי'י בחכמה יסד ארץ". זו תור'. תור' זו אנה שמה ואנה הייתה. למה נקרא שמה תור'. מפני שירדה הוראה לעולם. ועוד נקרא שמה תור' שהיא בגימטר' ו' מאות י'א. וב' דברות "אנכי" ו"לא יהיה לך" ששמעו (מ?בו?ר) מפי הבורא. הרי תרי'ג. וכן כת' "תורה צוה לנו משה".
ד'א. תור'. בלשון יוון קורין למראה ודמות תוריאה. כלומ' שהיתה סתומ' ואחרכך ניראית ונית()[נ]ה לישר'. והיתה גנוזה בעליונים קודם שנבראו שמים וארץ.
ומה שמה היה. אמון. כת' "ואהיה אצלו אמון".
ושמא תאמר שהיתה כתובה על ספר. ועדיין לא נבראת בהמה וחיה לפשוט מנה עור לעשות גויל להיכתב עליו. ואם תאמר. על כסף וזהב או מיני מתכות. ועדיין לא נבראו לא ניזכרו ולא פיענחו בעולם. ואם תאמ'. על לוח עץ. ועדיין לא נבראו האילנות בעולם.
ועל מה היתה כתובה ו?ב?מה היתה כתובה. באש שחורה +<על גבי אש09> לבנה. ואש לבנה והיתה קשורה בזרועו של הקב'ה. שנ' "אש דת למו". ?ו?מה שמה. אמון שמה. שנ' "ואהיה אצלו אמון".
כיון שנסתכל הקב'ה הביט כאן וכ!יו!ן ואין נשמה בארץ ואין מלאך בשמים. ונתאוה לבראות עול' לעשות אדם להתעסק בתור'. שנ' "והוא באחד מי ישיבנו". ?(וניתייעץ עם)? ונתייעץ עם התור' שהיא חכמה לבראות עול'. שנ' "י'י בחכמ' יסד ארץ כונן שמי' בתבונה בדעתו תהומות נבקעו ושחקים ירעפו טל".
חכמ'ה בגימטר' ע'ג שמות. ח' שמונה כ' עשרים מ' ארבעים ה' חמשה. הרי ע'ג. והיו ע'ג שמות חקוקין על זרועו של הק'. באחד מהן נברא האור ובאחד אש ובאחד מים. הרי ג'. נשארו מהן ע' שמות. ועל כל שם ושם יכול <עמ' 24> לבראות בו עולם כזה. ובהן עתיד לבראות עולמות כמה וכמה להנחיל לצדיקים לעתיד לבוא להרחיב בהם ולמלא בהם אוצרותם. שנ' "להנחיל אוהביי ()[י]ש ואוצרותיהם אמלא".
מה עשה. נטל שם מן התור' ופתח אותה ונטל ממנה אחד שלא נמסר לכל ברייה. שנ' "זה שמי לעולם". "לעלם" חסר ו' כת'. לשון העלמ'. והציק והטיף ממנו ג' טיפות מן הים ונתמלא כולו מים. ורוח הקודש ושכינת הקודש הבורא מרחפת ומנשבת עליו. שנ' "ורוח אלהים מרחפת על פני המים".
פתח התורה ונטל ממנה שם שיני והוציא משם ג' טיפות של אורה. אחת לאור העול' הזה ואחת לאור העול' הבא ואחת לאור תור'. לאור העולם הזה. שנ' "ויאמר אלה'ים יהי אור ויהי אור". לאור העול' הב'. שנ' "קומי אורי כי בא אורך". אור תור'. שנ' "כי נר מצוה ותור' אור".
פתח התור' והוציא שם שלישי והוציא ממנה ג' טיפות של אש. והוסק ממנה כל העול' כולו מאותה האש חוץ מאש בני אדם. שנ' "מימינו אש דת למו". ונתמלא כל העול' כולו מים ואורה ואש.
כיון שראה הק' מימינו אש ומשמאלו אורה ומתחתיו מים. ונטלן ועירבבן שנים שנים. ונטל אש ומים ועשה מהן שמים ועירבבן אש ומים. נטל מים ואורה ועירבן זה עם זה ועשה מהן סו!פ!ה של חושך וענני כבוד. שנ' "ישת חושך ()[סי]תר[ו] סביבותיו סוכות" וגו'.
נטל אש ומים ועשה מהן חיות הקודש. ועשה שמים ואמ' להם. התמתחו כאהל. והיו נמתחין מעצמן. שנ' "הנוטה כדוק שמים וימתחם כאהל לשבת". עד שאמ' להם הק'. דיי.
התחיל הק' לעמוד באורה+ ו-שכינתו בעליונים וסגר בעד האופל וחתם ונעל {חלומותיו}: <חלונותיו01>.
אמ' הק'. אור זה נגלהו {לכן}: <לב'ו01> הוא הולך חושך זה להגניזו. אם אגלה שניהם כאחת נמצאו מלאכי השרת רואין ואינן נראין. ואם נתערב שניהם לזוגם אין אותם שוה כאחת. אלא אפריד ואנטיל האור מן החושך ויהי האור שרוי אצלו. שנ' "ונהורין עימיה שרי". והחושך ישכון למטה. שנ' "וחושך על פני תהום".
שנ' "וירא אלהים את האור כי טוב ויבדל אלהים בין האור ובין החושך". וכת' "ויקרא אלהים לאור יום ולחושך קרא לילה".
יום ראשון נטל גוש של שלג מתחת כסא הכבוד וזרק על פני המים במיצעו של עולם ונעשה ארץ. שנ' "כי לשלג ?[י]?אמר הוי ארץ". ולקח אבן שתייה וירה אותה במקום בית המקדש ונתייסד עליה העול'. שנ' "או מי ירה אבן פינתה". וקרא לארץ ועמדה במקומה כדי שלא תזוז לא ל?כ?ן ולא לכן כאנייה בפי-לגוס. שנ' "אלהים י'י דבר ויקרא ארץ".
וכיון שזרח אורו על ארץ-ישר' וזרח תחילה ומש(ו)ם האיר <עמ' 25> לכל העול' כולו. שנ' "מציון מכלל יופי י'י הופיע". כיצד האירו. לבש טליתו ונתעטף באורו והאיר לעול'. שנ' "עוטה אור כשלמה" כו'.
והיו המים כל אותו היום מכסין את הארץ והייתה מתמוגגת עד שלבש לבוש גיאות ונתרקנה כבודו. שנ' "י'י מלך גיאות לבש". וחגר מחגורת של עוז והעמידה בעוזו. שנ' "י'י עוז התאזר אף תיכון תבל בל תימוט".
יום ב' אמ' "יהי רקיע בתוך המים". אמ' למים. התפלגו לשני חצ?א?ים ותעלו חצייכם למעלה וחצייכם למטה. וזדו ועלו כולם למעלה. אמ' להם הק'. אני אמרתי לכם. עלו חצייכם למעלה. ואתם {עליכם}: <עליתם09> כולכם למעלה. אמרו המים. לא נרד. העיזו לפני הבורא. לכך נקראו מים עזים. שנ' "ובמים עזים נתיבה".
מה עשה הק'. הושיט אצבעו קטנה וקרעם לשני חלקים ונפלו חציים למטה בעל כרחם. #הה'ד# "ויאמר אלהים יהי רקיע". אל תיקרי "רקיע" אלא ''קריע''. וביקש הק' לש?ר?פן עד שעמדו והתחננו לפניו. אמ' להן. דעו שאני מבקש להעביר בניי בנעלים בתוככם. אם אני מבקש לעשותכם ים. ים. ואם יבשה. יבשה.

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות