סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • מדרש עשרת הדיברות

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מחבר לא ידוע   |  שנה: לפני שנת 1050
המסירה: Paris, Bibliotheque Nationale, 716
<עמ' 62> $דרש עשרת-הדברות$. כתי' "מי ימלל גבורות י'י ישמיע כל תהלתו". וכי יש לאדם להגיד גבורותיו של הב'ה. ואפי' מלאכים אין יכולין להגיד שבחו של הב'ה. אלא מקצת יש לנו לפרש במה שעשה ובמה שעתיד לעשות למען יתרומם שמו של הב'ה מסוף העולם ועד סופו.
יתברך וישתבח שמו של מלך מלכי המלכים הב'ה שברא התורה שהיא נחמדת מזהב ומתוקה מדבש. שנא' "הנחמדים מזהב ומפז רב ומתוקים מדבש ונופת צופים". וכשחפץ הב'ה לבראות עולמות יעץ בה. שנאמ' "לי עצה ותושיה". ואמ'. בתי. אבראה העולם ובריות. שאם אין בעולם מה שוה יפייך. ואם אין בריות מה יהא גבורתי.
כששמע התורה כך ענתה ואמרה לפני רבון העולמים. אתה יודע מה היה בראש כל נסתרות גלויות לפניך. עשה מה שאתה חפץ. וכשמע התורה (כך) הקב'ה ישרה בעיניו ולקחה והניחה לפניו.
ואיה היתה התורה טרם שנברא העולם. עורות של קלף לא היו מצויין. במה כתב. שהבהמות וכל דבר שבעולם עדין לא נוצרו. אבל אמרו חכמים. במה נכתבה. באש שחורה על גבי לבנה והיתה מונחת בזרוע של הב'ה. וכששמעו האותיות שבא במחשבתו לברא[ו]ת עולמו נכנסה קטטה בינותם. זאת אומרת. בי יתחיל לבראת {לבראות} עולמו. והאחרת אומ'. לא יעשה אלא בי.
נכנסו כלם למפרע. נכנסה תחלה תי'ו אמ' לפניו. יהי רצונך שתבריא בי העולם שבי אתה עתיד ליתן תורה לישראל. שנא' "תורה צוה לנו [משה מרשה קהל<ת> {יעקב}] יעקב". אמ' לפניו. לא אעשה מפני שאתה עתידה להכתב במצחות האנשים הרשעים לאבדם. שנא' "והתוית (תי)[ת]ו על מצחות האנשים" הרשעים לאבדם. ואות של פורענות אינה ראויה שתברא בה העולם. מיד יצתה מלפניו בפחי נפש.
ואחר כך נכנסה שי'ן אמ' לפניו. יהא רצונך שתברא בי העולם. אמ' לה הב'ה. כל אות שיהא נזכרת לפורענות לא אברא בו העולם. שכלם נזכרתם לפורענות. שי'ן שקר. ר' רשע. ק' קללה. צ' צרות. ולפיכך לא אברא בכם העולם.
<~> אחר כך נכנסה כף. בשעה שנכנסה כף רעשו הכתר וכסא הכבוד ואמרו לפניו. רבונו של עולם. מפני מה ירד כף מעלינו ונכנס לפניך. כל כבודנו אינו אלא בכף. כסאך. אינו (אל)[בל]א כף. כבודך. אינו בלא כף. כתרך. אינו בלא כף.
מיד קראו הב'ה לפניו. אמ' לו. כף. מפני מה אתה מבקשה. אמ' לפניו. רבונו של עולם. יהא רצונך שיברא העולם בי. מיד השיב הב'ה ואמ' לה. בתי. אל ירע לך שלא אברא בך העולם לפי שאני עתיד להכות כף אל כף בשביל צער בני. מיד יצתה מלפניו בפחי נפש.
<עמ' 62> ולבסוף נכנסה ב' לפניו ואמ' לפניו. רבונו של עולם. יהא רצונך שתברא בי העולם. <עמ' 63> משיב הב'ה ואמ' לו. הן. בך אברא העולם שבך עתידים בני לברך שמי. שנא' "ברוך י'י אלהי ישראל". ואומר "ברוך י'י אלהי ישראל". ו"ברוך הבא בשם י'י". ובך נאה לבראות העולם. וברא הב'ה בב'. #דכתי'# "בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ".
כשראה שהב'ה רצה לבראות העולם בב' עמד אלף לצד אחד ושתק עד שקראו הב'ה ואמ' לו. אל'ף. למה תשתוק ולא תאמר כלום ?כ?חבירך.
השיב אמ' לפניו. רבונו של עולם. על כן אני שתקתי שאין לי לספר לפניך כלום כחבירי. שכל האותיות חשובין בחשבון גדול ואני בחשבון מועט. א' אחד. ב' שנים. ג' שלשה. ד' ארבעה. וכן כלם עולות לחשבון גדול ואני בחשבון מועט א' אחד. איני !ת!שובה בחשבון כי אם אחד.
אמ' לה הב'ה. הואיל ואת מיעטת עצמך לפני. אני אגדלך ואכין מושבך בראש כל האותיות שתמצא ואשגבך בחשבון יותר מכלם הרי אלף. ללמדך שכל המשפיל עצמו הב'ה מגביהו. ועוד אכבדך במה שתמצא נחמה. (כשאתן) כשאתן תורה לישראל בך אפתח ואתחיל תחלה. ולפיכך פתח הקב'ה בתתו התורה לישראל באלף. שנאמ' "אנכי י'י אלהיך".
<~> יתברך שמו של הב'ה שלא בחר באדם ליתן תורה על ידו אלא על יד משה. שהרי מצינו נח שהיה צדיק ואברהם ויצחק ויעקב היו צדיקים ואעפ'כ לא זכו שניתן התורה על ידם <עמ' 66> אלא משה שניתנה תורה על ידו.
"בחדש השלישי". מפני מה בחדש השלישי ולא בשעה שהוציאם ממצרים. <עמ' 67> משל למה הדבר דומה. לבן מלך שחלה. אמרה אומנתו. ילך בני ללמוד. כך ישראל בשעה שיצאו ממצרים היו ראוין לקבל תורה אלא שהיה בהם בעלי מומין משעבוד מצרים. אמ' הב'ה. לא בא זיום של בני משעבודם היאך יקבלו את התורה. אלא יתעדנו בני שנים או שלשה חדשים במן ובשלו ואחר כך יקבלו את התורה.
וכך עשה הקב'ה. העדינם עד החדש השלישי. כך נתן להם התורה משלשת על [<ידי01>] משלש. התורה משלשת תורה ונביאים וכתובים. משה משלש באותיות של משה שהן שלשה. ומשולש באחוה משה ואהרן ומרים. ומשלש בשבטו ראובן שמעון לוי. לוי משלש באותיות שהן שלשה. והם משולשים. כהנים לויים וישראלים. וישראל בני שלשה אבות ראשים אברהם יצחק ויעקב. והחדש שניתנה בו התורה הוא משולש. שנאמ' "בחדש השלישי".
<~> והקב'ה נגלה לישראל בהר סיני ואמר להם. תרצו לקבל תורתי שיש בו שש מאות ושלש-עשרה מצות. ענו כלם ואמרו בפה אחד "כל אשר דבר י'י נעשה ונשמע". מיד ירדו מאה ועשרים רבוא מלאכי השרת וקשרו לכל אחד ואחד שני קשרים. אחד כנגד ''נעשה'' ואחד כנגד ''נשמע''. והב'ה אמ' להם. על שאמרתם דבר זה אני אעשה אתכם מלכים. שנאמ' "ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש" וכו'.
ומיד כשראה משה הקב'ה בים נדמה לו (לו) לאיש מלחמה. וכשראה אותו בסיני נדמה לו כחתן יפאר פאר. והיה משה תמה בעצמו. מיד אמ' לו הב'ה למשה. אל תתמה. שאני אל אחד ומבלעדי אין אלים. אני הוא שקרעתי הים לי'ב קרעים ואני הוא בסיני. מיד פתח משה ואמ' "שמע ישראל י'י אלינו י'י אחד".
ובשעה שעלה משה להוריד תורה לישראל באתה הענן ורבצה כנגדו. ולא היה [יודע] משה אם ירכוב עליה אם יאחז בה. מיד פתח הענן את פיו ונכנס משה לתוכו ונשאו הענן. שנאמ' "ויבא משה בתוך הענן ויעל אל ההר". והיה מהלך משה ברקיע כאדם (המלך): [המהלך] בארץ.
ופגעו קמואל המלאך שהוא ממונה על שנים-עשר אלף מלאכי חבלה על שערי רקיע. אמ' למשה. משה. ממקום טמא אתה בא. מה+ לך במקום טהור. ילוד אשה אין מהלך במקום קדוש. אמ' לו. משה בן עמרם אני שבאתי לקבל תורה לישראל. כיון שראה שמתקוטט עמו הכהו ואבדו מן העולם.
ועדין משה מהלך ברקיע כאדם שהוא מהלך בארץ עד שהגיע למקום הדרניאל המלאך. אמרו עליו שהוא גבוה מחבריו ששים רבוא פרסאות וכל דבור ודבור שיוצאים מפיו יוצאים ממנו שנים-עשר אלף ברקים של אש לבנה. וכיון שראה הדרניאל המלאך אתו גער בו. אמ' לו. מה: לך במקום טהור. כיון ששמע את קולו נבהל ונחפז וזלגו עיניו דמעות ובקש להפיל עצמו מן הענן.

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות