סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • מסכת כלה רבתי

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מחבר לא ידוע   |  שנה: לפני שנת 600
  • חיפוש
  • לעמוד הקודם לעמוד הקודם לעמוד הבא
פרק א, הלכה א | המסירה: Parma, Biblioteca Palatina, 2785 [1540]
''כלה בלא ברכה אסורה לבעלה כנדה שלא טבלה. מה נדה שלא טבלה אסורה לבעלה''. #אמ' רבא#. באי-זו ברכה אמרו. ברכת שבעה ולא ברכת האירוסין.
ואי-זו ברכת האירוסין. #אמ' רב יהודה#. אשר קדש' במ' וצו' על העריות ואסר לנו את הארוסות #וכו'#.
ושבע ברכות #היכי מברכי. אמ' ר' לוי#. בורא פרי הגפן. ושהכל ברא לכבודו. ויוצר האדם. $#וכו' עד# השלמת ז' ברכות$.
#מיתיבי#. "לא תשא את שם ייי אלהיך לשוא". כיצד. כגון המברך ברכה שאינה צריכה לגופה. #והכא כיון דמברך# בו' פרי הגפן. #הכי עביד. דטעים ליה. דהאמ' מר#. טעמו פגמו. #דמס(ר)[ל]יק בידיה ושתי#.
#התינח דאיכא חמרא. ליכא חמרא אמאי מקדש. אשיכרא. בכפרני מאי#. אשיכר #או אריפתא#.
#איבעיא להו. ברך להו לכולהו# שלא כסדר #מאי. או# חסר אחת מהן #מאי. תא שמע#. ברכות אין מעכבות זו את זו. #ולוי איקלע לבי הילולא ובריך שית לבר# יין. #קמ'ל דאע'ג דחסר לא חייש. דלמא שני התם דאמ' חד# יצירה.
פרק א, הלכה ב | המסירה: Parma, Biblioteca Palatina, 2785 [1540]
''ומנין לברכת כלה מן התורה. שנ' "ויברכו את רבקה"''. #מי!ר!י# בכוס ברכות. #אלא אסמכתא היא. דר' יוחנן אמ' מהכא. "ויברך אותם אלהים לאמר פרו ורבו". אלא# מעתה בחיות #דכת' בהו "ויברך אותם אל?ה?ים" הכי נמי. אלא משום דכת' "ויבן ייי אלהים את הצלע". ותאנה#. שכן בכרכי הים קורין לקלעיתא #בנייתא#.
פרק א, הלכה ג | המסירה: Parma, Biblioteca Palatina, 2785 [1540]
''ומנין שאפי' אלמנה צריכה ברכה. שנ' "ויקח בעז עשרה אנשים" וכו' "ויאמרו כל העם אשר בשער"'' #וכו'. ש'מ תרתי. וש'מ# שברכת חתנים בעשרה. #ושמע מינה#. אפי' אלמון עם אלמנה מברך.
#מיתיבי#. במה מברכין. בבחור שנשא בתולה. ובחור שנשא אלמנה. ואלמון שנשא בתולה. אבל אלמון עם אלמנה לא. #התם# בשבעת ימים.
פרק א, הלכה ד | המסירה: Parma, Biblioteca Palatina, 2785 [1540]
''כלה כיון שנבעלה יום ראשון אסורה לבעלה כל שבעת ימים. דברי ר' אליע'. ור' יהושע אומ'. עד שיבדוק הדבר. אם היתה נדה בבית אביה אסורה. ואם לאו מותרת''.
#במאי קא מפלגי. ר' אליע' מסיק אדעתיה דילמא חזייא# דם #ולא ידעה. ר' יהושע מסיק אדעתיה איפשר למיבדק#. דכמה זמן. #ר' יהוש' אומ'#. שלשה ימים.
פרק א, הלכה ה | המסירה: Parma, Biblioteca Palatina, 2785 [1540]
''שאלו תלמידיו את ר' אלעזר. מהו לשתות בכלה כל זמן שבעלה מיסב. אמ' להם. כל השותה בכלה כאילו שותה בזונה. אמרו לו. והלא בנות תלמידי חכמ' יש בהן דרך ארץ. אמ' להם. חס ושלום כל מי שאין ריח תורה על פיו אין בו דרך ארץ. הכריז ר' אלע' בן עזריה בארבע מאות שופרות שכל המקבל כוס מיד כלה אין לו מחילה לעולם''.
#רבנן סברי. כיון# דבת תלמיד חכם #הוא. במנהגא# דאביה #תפשה#. ור' אליע' אומ' לך. לעולם אשה כבעלה. #כדתניא#. מעשה באשה אחת שהיתה נשואה לתלמיד חכם והיתה קושרת לו קשר תפלין על ידו בכל יום. מת תלמיד חכם ונשאה למוכס. והיתה קושרת לו קשר מוכסין על ידיו.
"הכריז ר' אליע'" #וכו'. שמע מינה# הירהור כמעשה #דמי. ואי סלקא דעתא לאו# כמעשה #דאמי. היכי מחמרי ואמרי#. ''אין לו מחילה לעולם''. לעולם #אימא לך#. הירהור #לאו# כמעשה #דמי. דכת' "און אם ראיתי בלבי לא ישמע ייי". ושאנ?י?# אשת איש #דחמירא טפי#.
#דרש רבא. מאי דכת'# "טוב וישר ייי על כן יורה חטא' בד'". בוא וראה צדקותיו של הקב'ה. שכל המעלה בלבו לעשות מצוה ונאנס עליה ולא עשאה מעלה עליו הכת' כאילו עשאה. וכל המעלה בלבו לעשות חטא עד שעת מעשה #לא מיחייב. דכת' "און אם ראיתי בלבי" וכו'#.
פרק א, הלכה ו | המסירה: Parma, Biblioteca Palatina, 2785 [1540]
''הקורא פסוק שלא בזמנו מביא רעה לעולם. מפני שהתורה חוגרת שק'' #וכו'#. ''העיד ר' שמעון בן אלעזר משום ר' יהודה חנניה. כל הקורא פסוק בזמנו מביא טובה לעולם''. #כי היכי דאמי# כמין זמר. #כגון דזמיר ביה ודעתיה על# הירהור. ופסוק בלא זמנו. #דאמ'# בקינות. #אמ' רבא#. פסוק בזמנו. + #בנחמת בשעת שבעה#.
פרק א, הלכה ז | המסירה: Parma, Biblioteca Palatina, 2785 [1540]
"המשגר כוס של ברכה לאשה שלא מדעת בעלה חייב מיתה". "מפני שדעתו רבה עליו". #אמ' רבא#. למה נקרא שמה אשה. שה?(ו)[י]?א אש. איש. שהוא אש. יוד דאיש הא דאשה. הרי שם מוטל ביניהם. נתחממו הרי השם מסתלק מביניהם ונשתייר אש ואש.
פרק א, הלכה ח | המסירה: Parma, Biblioteca Palatina, 2785 [1540]
''וכן בני חבורה ששגרו כוס של ברכה לאשה שלא מדעת בעלה. כולן חייבין מיתה. מפני ש?ד?עתן רבה עליהן. ור' אומ'. מפני שיצר הרע רבה עליהן''. #למה לי למימר# ''וכן בני חבורה''. #מהו דתימא#. יחיד #הוא# דאסור. אבל חבורה #לא. קמ'ל דכיון דלאו# מדעת בעלה #כל# פירוץ #רתח מגויה#.
פרק א, הלכה ט | המסירה: Parma, Biblioteca Palatina, 2785 [1540]
"המרצה מעות לאשה מידו לידה. אף מידה לידו. בשביל <...>".
פרק א, הלכה ט | המסירה: [1864] חמשה קונטרסים לרנ"נ קורוניל, וינה תרכ"ד; ותיקוני שזח"ה (לפי כ"י וינה, ספריית הקהילה 31, משנת 1509)
#בריתא#. "המרצה מעות לאשה מידו לידה או מידה לידו בשביל שיסתכל בה. אפילו גדול כמשה רבינו שקבל תורה מסיני. לא ינקה מדינה של גיהנם. שנא' יד ליד לא ינקה רע".

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות