סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.
  • ניקוי
  • חיפוש
חיפוש מילה בטקסטים שבמאגרים על פי הערך המילוני ועל פי צורת המילה. לאחר קבלת תוצאות הביניים לחצו על איקון הצגת המובאות בשורה המתאימה. באזור הסינון מימין אפשר לצמצם את קורפוס הטקסטים לפני החיפוש.
סגירה/פתיחה

מובאות שמורות

תוצאות החיפוש שמורות בלשונית הזאת.
לקבלת פרטים מלאים על מילה בטקסט העבירו עליה את הסמן.

תאריך עדכון אחרון: כ"ו בטבת תשפ"ה, 26 בינואר 2025

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • תשובות אל משולם בן משה ממגנצא

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מחבר: אליהו הכהן גאון בן שלמה   |  שנה: סביב שנת 1071
המסירה: Oxford, Bodleian Library, c.23 (2667), 42
<עמ' 88> <... גדו>?ל?ת נב?וני?נו מרב משולם בן רב משה נב'ע.
עבור מהו לומר השיאנו את ברכת מו<עדיך> <ו01>עבו?ר? <החילוק שיש בין01> ?חכמ?י מקומכם.
חס ושלום שיהא ?ב<ד01>ב?ר זה חילוק. שכן אנו נוהגין #בתרי מתיבת<א01> {?ד?ארעא#}: <בארץ-ישר' #ודנהרדעא# שאמ'01> <השי>אנו בראש השנה ויום ?הכ?פורים. ועוד. שהלכה שלהרואה ששמואל <אמ'. צריך01> לומר <השיאנ!י!. וגם חיזוק של ר' הושעיא #דא' "והיו לאותות ולמועדים01> ולימים ושנים". וכ?ן? הלכ?ת?<א01#>. ואין <לשנות01>.
<וששאלתם. ערב פסח שחלה להיות בשבת <עמ' 89> צריכין01> לבער את החמץ בשבת. ?באותה? <שבת מה [אנו] אוכ01>לין. <... ''...> נשרפין. חמץ בפסח'' #<משנה. תמורה ז,ה>#. ואת שאמ?ר?<ו ...>.
<לא01> ?זו? הדרך. שברור וודאי שאין ביעור חמץ א?לא <ש01>ר?יפה. ומותר ?הת?<ר> <גמור לאכל חמץ בשבת שחלה להיות ערב הפסח עד זמן01> <ביע>ור. #ומנהאגא דמתיבא# מעולם ברור הוא כש?מ?ש שאו?כל?ין ?ב?ו <חמץ בשבת אלא נזהרין שלא להצניע מערב שבת יותר משיעור01> אכיל?ה? במצוק.
ומתניתין רוחת היא וברורה. ''ארבעה-ע<שר> <שחל להיות בשבת מבערין את הכל מלפני השבת + וחולין בזמנן01>'' #<משנה. פסחים ג,ו>#.
<#תניא. אמ' ר' אלעזר בר' צדוק#. פעם אחת01> <שב>ת אב?ה ביבנ?ה וחל ארבעה-עשר להיות בש?ב?ת. ובא <זונין ממונה של רבן גמליאל ואמ'. עת הגיע לבער חמץ01>. והלכתי אחר א?בה? ובערנו את החמץ. #וכן הלכתא#.
וש?ש<אלתם. ...> ב?מוצאי ?שב?'. בד?ב?ר זה מותר הו?א? ומ<צו>ה לעש?ו?תו. ?גם? ל?ו?מ<..>?נו? לו א<.. ...> היה. וכן נוהגין לפנינו במתיבתא. ושאמרת. למה מברכי<ן ... יציא>ת ?נ?שמה ית?יר?ה הי?א?.
ושש?א?לתם. עבור ראו?ב?<ן ששיחרר01> עבדו בלא ?דע?<ת אשתו. אותו שיחרור יש בו ממש או לא. גם הבאת בשב01>?יל ש?שנו לה. ''כל נכָסַיי{?ך} אחריין? <לכתוב>תי?ך?'' #<משנה. כתובות ח,ח>#.
<הרי מצינו. #דאמ' עולא אמ' ר' אליעזר#. הלכה. גובין מן01> העבדין. #ורב נ?חמן? אמ'#. אין <גו01>בין. #ואמ' רבא#. עשה +<עבדו01> אפותִיקֵי ?ו?מכרו. בעל חוב ?גו?בה ממנו. ?שור?ו <...> גובה ממנו. #?מ?אי טעמא. האי אית ליה קלא והאי לית ליה קלא. וכול' הלכתא#.
#א<מ'01> ליה ר?ב? <נחמן. אנא הילכתא ידענא#. פרוסבול חל על הקרקעות01> ואינו חל על העבדין. וזה שאמרת. ראובן ש?ש?חרר את עבדו אותו ?ש?<יחרור קיים או לאו. ה01>וא אם הניח לה ?מ?קום לגבות ממנו.
וזה שאמרת לעי?נ?יין הקדש חמץ ושחרור <מפקיעין מיד <עמ' 90> שעבוד הנה לך עיקר הלכה. אשה שה01>?ק?דישה מנכסי מלוג תחת בעלה ומתה. ?יכול? <הבעל להוציא01> ?מיד? <הקדש #(דילמא) או דילמא# לא. כן צריך לידע חלה קדושה על !בסיס01>יה! בהקדישה אותם שלא מדעת בעלה. <ו!א!תה ידו(ם)[ע] הדבר שמחיה אינו01> קדוש #דהא אית לה למיכל פירי# בח<ייה01>.
<ודבר ברו(ך)[ר] הוא זה. #דאמרי'#. נשואה. #אמ' אביי#. ידו כידה. #רבא אמ'#. ידו #עדיפא. וכיו01>ן# דמאלתר הק?ד?ישה אינ(ם)[ן] קד?(ן)[ו]?שין גם אם מתה ?בח?ייו לא קדו?שי?ן. אב<ל אם (לא) מת הוא בחייה או שקידשה01> #קדשי#.
ועוד באשה שנ?דרה? להקדש מעשה ידיה. #ומקש?ינן? עלה. היכי קת?אני# ד?<בר> <שלא בא לעולם. #ומוקים לה ר01>ב חונא בריה דרב יהושע# באומרת. יקדשו ידי לעושיהן #וכול' ה?ילכ?תא#.
#ואמרינן#. ?ק?ונמות ק?דו?שת ה<גוף #נינהו. וכדרבא01>. <דא>מ' רבא#. ?הקדש וחמץ? <ושיחרור01> ?מפק?<יעי01>?ן מ<יד שע>?בו?ד. #ו?מ?קשונן. ?נקדש?ו לאלת<ר01>. ומ?פרקינן. אל?<ומי רבנ01>?ן לש?<עבודא דרבנן. גמרינן01> מינה ד?א?פילו# ?קונ?מ?ות דק<דושות הגוף #נינ01>הו# ?א?פעלפי שאין מפקיעין מידי שעבוד ה?חמי?<ר01>ו <רבנן בשיעבודיו01> <... ..>ן הקדישה #מ?י?ה?ת# <..>דיו? עד שיגרשנה. שאם גרשה נראה ?כ?אילו <... ... מז>?א?ת הרבה.
#והא אמ' רבא דגבי ר' יוסי בר חני?נ?א שוו<י>ה ר?בנן?# ל<בעל הלוקח [ל]הקדישה לעניים שרבה לקוחה מהו הקדישה. אף זו לא קדשה01>. ושעבוד ?דב?ע?ל? אינו כן. וא?ם? שחרר <או01> שהקדיש ?שח?<רורו> <!שיחור!01> והקדשו <הקדש. #אי שבוקי ליה# מקום לגבות01> <הי>?מ?נו שיהא אות<ו> הלקוח בידיו. #וכן הלכתא#.
<ושאלתי עבור01> ?ד?גין <הניצו>דין ביום טוב הראש<ון ופיר>ות הנתלשין.
רואין אנ?ו? שאסור הוא הדבר. ושהבאת מ?ן? <#ההוא בר טביא# דבכל-מערבין-ומשתפין וגם של ר01>ב יהודאי גאון זכ' אדונינו לבר?כה?. מפני שמצאנו ''מצודת חיה ו?ע?ופו?ת? ודגין שעש?א?<ן מערב יום טוב לא יטול מהן ביום טו01>ב אלא <א>ם ידוע שנצ?ו?דו מבעוד יום. ומעשה בגוי אחד שהביא דגין לרב?ן? גמליאל וא<מ'. מותרין הן. אלא <עמ' 91> ?ש?אין רצוני לקב01>ל הימנו'' #<משנה. ביצה ב,ג>#.
ואמ?ר? התל'. מע?ש?ה לסתור. #חסורי מחסרא. והאכי קא תאני#. ספ<ק ...> ?ספק? מוכן. רבן גמליאל +<מתיר01> ור' יהושע אוסר. #אמ' רב יוסף <א>?מ'? רב יהודה אמ' <שמואל#. הלכה כר' יהושע. שהיה אוסר01>.
<#ואיכא דמתני להא01> אהא#. <שוחטין מ01>ן הנג?י?רין ?ב?יום ?טוב?. אבל לא מרשתות ולא <מ01>ן <המכמו01>רות. <#ר' שמעון או'#. בא ומצאן שהן מקולק01>לין בידוע שמערב יו?'ט? נצודו #$וכול' עד$ אמ' רב יוסף אמ' רב יהודה אמ' שמואל#. ה?לכ?ה <... מות>רין לקבל הוא. שהרי רב אמ'. לעולם אל+ ימנע אדם עצמו ?מ?ב?י?ת ?המד?רש וא?פי?לו ש<עה אחת01>.

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות