סינון

לא הוגדר סינון - חיפוש בכל המאגר
הסינון השתנה.
לסינון התוצאות לחצו כאן.
  • ניקוי
  • חיפוש
חיפוש מילה בטקסטים שבמאגרים על פי הערך המילוני ועל פי צורת המילה. לאחר קבלת תוצאות הביניים לחצו על איקון הצגת המובאות בשורה המתאימה. באזור הסינון מימין אפשר לצמצם את קורפוס הטקסטים לפני החיפוש.
סגירה/פתיחה

מובאות שמורות

תוצאות החיפוש שמורות בלשונית הזאת.
לקבלת פרטים מלאים על מילה בטקסט העבירו עליה את הסמן.

תאריך עדכון אחרון: כ"ו בטבת תשפ"ה, 26 בינואר 2025

חיפוש החיבורים בתהליך שדרוג .
תוכלו להשתמש בינתיים בגרסה הקודמת בכתובת הזאת

ניקוי
  • בחירה מתוך רשימת המחברים הקיימים. נא המתינו להצגת השמות המתאימים לטקסט שהקלדתם.
    עזרה
חיפוש חיבור בקורפוס החיבורים שבמאגרים. להצגת רשימת חיבורים על פי חתך תקופה וסוגה, הגדירו סינון (מימין) והשאירו את תיבות החיפוש ריקות.
סגירה/פתיחה
  • דמות הכיסא וההיפודרום של שלמה המלך

    • קישור
    • פרטים
    • רכישה

      בקשה לרכישת טקסט מן המילון ההיסטורי

      • אפשר לרכוש חיבור שלם בלבד (ולא חלקי חיבור), והוא יישלח בדואר אלקטרוני כקובץ PDF. המחיר נקבע לפי מספר המילים בחיבור.
      • סגירה
  • מחבר לא ידוע   |  שנה: לפני שנת 1050
המסירה: Munich, Bayerische Staatsbibliothek, 222
<עמ' 34> ואמרו חכמים. שלמה מלך על (ב) העליונים ועל התחתונים. שנ' "וישב שלמה על כסא ה'". אמר ר' יוחנן. וכי ישב על כסא ה'. אלא הקב'ה הושיבו והמליכו על העליונים ועל התחתונים. ועשה לו כסא בתחתונים דמות כסא הכבוד אשר בעליונים. מה בכסא העליונים דמות ארבע חיות. אדם ואריה ושור ונשר. אף כך בכסא שלמה דמות אדם אריה שור נשר.
#תני ר' חייא#. כדמות כסא הכבוד עשה שלמה כסאו ברוח הקדש. ודמות הגלגל וכרובים מאחורי הכסא. ודמות חיות ואופנים העמידם לפני הכסא. וששים גבורים היו קבועים שם. והיו על מצחו ששים אותיות של "יברכך".
אמר ר' אלעזר. גם באבנים טובות ומרגליות. כולם היטחן כעצם השמים לטוהר. וגם בהמות חיות ועופת החזיקם בכסא. טמא כנגד טהור. אריה למול שור.
אמר ר' אלעזר. (גם באבנים טובות ומרגליות). דמות פני אריה היה עומד בגבורה. ושני ידיו היו נשואין כנגד קרני השור. וקרני השור יוצאין לקראתו כשני קונטריות.
אמר ר' יוחנן. העמידם המלך שלמה לכסא. אחד מימין ואחד משמאל. כבש בימין וזאב בשמאל. צבי מימין ודוב משמאל. !חמור! מימין ופיל משמאל. ראם מימין וגרפית משמאל. וסוף כולם העמיד בן אדם ונגדו ש?ד?. והעמיד למעלה זיז ונגדו נשר. ושם יונה ונגדה התקין !צי!ץ ובתוכה <...> !חקק נח שמן! על נס.
אמר ר' יוחנן. היאך היה דרך שלמה לעלות ולישב בכסא. נוטלו שור בקרניו. והיה נותנו לאריה. והיה מזהירו ואומר לו. הזהר במלך שלמה שלא ירע בו דבר. ואריה נותנו לאיל. ואיל נותנו אל נמר. ונמר לכבש. וכבש לזאב. וזאב לצבי. וצבי לדוב. ודוב ליחמור. ויחמור לפיל. ופיל לראם. וראם לגרפית. וגרפית לאדם. והיו אומרים לו בקול גדול. הרי שילמנו לך המלך שלם ואתה עד בינינו.
ואדם נותנו לש?ד?. ושד היה נותנו ופורח בו ומוליכו בין שמים לארץ. ואחר כך מביאו למקומו ומושיבו על קתדרא של זהב. כולה מקובעת באבנים טובות ומרגליות. והיה השד עולה לרקיע ומביא לבנת הספיר ומניח תחת <עמ' 35> רגליו.
שאלו תלמידיו את ר' יוחנן. וכי כל כך היה כחו של שיד לעלות לרקיע. אמר להם. ולא שנינו. שמנה דברים נאמרו בשדים. ארבע ?כ?בני אדם וארבע ?כ?מלאכי השרת. אוכלין ושותים כבני אדם. ומשמשין מטותיהן כבני אדם. ופרין ורבין כבני אדם. ומתין כבני אדם. וארבע כמלאכי השרת. יש להם כנפים כמלאכי ?ה?שרת. ומהלכין מסוף העולם ועד סופו כמלאכי השרת. יודעים מה שבעליונים ושבתחתונים כמלאכי השרת. רואין ואינן נראין כמלאכי השרת.
באותה שעה יונה מפז מביאה למלך את ספר משנה-התורה ומניחה על ברכיו. וקורא בו לקיים מה שנ' "והיתה עמו וקרא בו כל ימי חייו".
ר' אלעזר אמר. אלו החיות והבהמות שהיו חקוקות בכסא. חציים היו בעלי קרנים. וחצים בעלי טרפות יד ושינין. אלו בגמרא ואלו בטרפה. ולא חקקם הקב'ה בכסא שלמה אלא להראות מהן דוגמא לישראל לעתיד לבוא. שעתידין אלו עם אלו להיות דרים כאחד. שנ' "זאב וטלה ירעו כאחד". "וגר זאב עם כבש ונמר עם גדי ירבץ ופרה ודוב תרעינה".
*
אמר ר' יוחנן. היו כולם נותנין קולם. והיה מרעיד כל העולם כולו. שור גועה. אריה שואג. איל צוהל. נמר צורח. כבש חונב. זאב זורד. צבי מפרט. דוב מגמגם. חמור מבריס. פיל נוהם. ראם מצלצל. גרפית מל?ב?לב. אדם מרנן. שד מזמר. זיז היה קורא וקולו עולה לשמים. נשר צועק כקול מים רבים. יונה מהגה. נץ מצפצף. והיו מקולו מתעוררי' כל ישיני ירושלם. נחש בפיו היה שורק והיו חולי ירושלם מתרפאין מקולו.
ר' אלעזר אומר. הוא נחש שעשה משה במדבר הוא נחש שכיתת חזקיה מלך יהודה.
שאלו תלמידיו את ר' יוחנן. וכי חזקיה מלך יהודה היה ראוי לכתת נחש שעשה משה במדבר לישראל נס להתרפאות בו. שכן כתוב "וכיתת את נחש הנחשת". אמר להם. לא היה מכתתו. אלא היו ישראל {מובטים}: <מובטחים11> עליו באותם הימים ולא היו מבקשים רחמים מלפני הקב'ה. לכן כיתתו כדי שיבקשו רחמים מן המקום. שכתוב בו "מחצתי ואני ארפא".
אמר ר' אלעזר. היאך היה דרך שלמה לישב על כסא. היה נוטל את התורה ומסתכל בה ומתחיל לשפוט את ישראל. באותה שעה היה קורא אריה. "לא תכירו פנים במשפט". שו!ד! יהדר בדיבורו. "ודל לא תהדר בריבו". איל מענה. "כי המשפט לאלהים הוא". נמר עונה ?ב?אף. "צדק צדק תרדוף". כבש נותן קולו ואומר. "ושפטו את העם משפט צדק". זאב צועק ב()[דב]ר שבועה. "על כל דבר פשע".
<עמ' 36> צבי קורא בדבר אמת. "ושפטו את העם משפט צדק" "בכל עת". דוב מתגבר בקולו. "ושפטתם צדק". נחרד יחמור ואומר. "לא תטה משפט". פיל היה מזהיר בשבח משה. "צדקת ה' עשה ומשפטיו עם ישראל". ראם היה קורא. "ואלה המשפטים". גרפית היה אומר. "ושפטתי בין איש ובין רעהו". ואתה המלך שפוט בין איש ובין רעהו.
ובסוף כולם היו עומדין. אדם ושיד. ועונין כאחת יחד. "שופטים ושוטרים". ואתה המלך נתנך ה' למלך דיין לשפוט ולדון עמו ישראל. שפוט ב()[צ]דק ודון באמת כדי שירבה ה' שלומך ושלום עמו ישראל. שאין העולם מתקיים אלא על שלשה דברים. על הדין ועל האמת ועל השלום.
#תנו רבנן#. על שלשה דרכים היה שלמה עולה לכסא. ועל כל דרך ודרך שש מעלות. ועל כל מעלה שנים-עשר מעלות קטנות. ובמנגנין היה עולה לכסא. ועל כל דרך ודרך היו קנקילות ובמסטאות. ועל כל קמארא וקמארא שנים-עשר אריות עומדים מזה ומזה. #דכתי'# "שנים-עשר אריים" "שנים אריות עומדים אצל !הכסא!".
אמר ר' אלעזר. פיצל בין אבנים כולם קרוסתולים ואילני תמרים בבגדי שש היו מוקפים.
שאלו תלמידיו את ר' יוחנן. למה היו תמרים ובגדי שש.
אמר להם. אילנות היו גבוהות למעלה מן הכסא נעוצים על קמא?ר?יות. וחבלי בוץ וארגמן דלויים בראשו. האילנות היו בגדי שש. וכל מיני דמות צבע היו קולעים אותם. והיה הרוח נכנס בהם והיו מכסים על כל הכסא וסביבי הכסא מאה אמה. והן נראין כמראה בזק וכמראה ברק ולפידי אש וכמראה הקשת. והיו פעמוני זהב בפיהם קשורות. והרוח היה נכנס בהם והיו מצלצלים.

תולדות האקדמיה ללשון עברית

  • כללי
  • מסירות
  • מסירות נוספות
  • מהדורות
  • מהדורות נוספות
  • מחקרים
  • שנה:
    תשמ"א
    תשמ"א
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    מחבר: חיים הזז
    סוגה: ספרות
    סוגה משנית: ספרות
    שם חיבור ראשי: ספרות
    שם חיבור ומחבר המופיעים במקור: ספרות
    תאריך המופיע במקור: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מקום: ספרות
    מספר מילים בחיבור: 800
    * מסורת  ספרות
    * נכתב  ספרות
    ספרות
    הערות: ספרות
סגירה

השימוש במאגרים

זכויות היוצרים לאתר ולתכניו על כל מרכיביהם שמורות לאקדמיה ללשון העברית

השימוש במאגרי האקדמיה מותר לצורכי עיון, לימוד ומחקר. אין לעשות שימוש מסחרי במאגרי האקדמיה אלא ברשות בכתב.

חובה לציין בכל פרסום שנעשה בו שימוש במאגרי האקדמיה, שהחומר מובא מתוך מפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית.

אפשר לרכוש טקסטים שלמים מן המאגר לצרכי מחקר, עיון או לימוד. את הבקשה יש להפנות לנציגנו בכתובת maagarim@hebrew-academy.org.il.

Use of the Ma'agarim Database

All rights to the site, including software and database content, are reserved to the Academy of the Hebrew Language.

The Academy database is primarily intended for study and for research. No commercial use may be made of the database without prior written permission.

In citing material from the Academy databases, publications must credit the Historical Dictionary Project of the Academy of the Hebrew Language.

Entire texts may be purchased from the database for research or other non-commercial purposes. Requests should be addressed to our customer service representative at: maagarim@hebrew-academy.org.il.

דבר [פיעל], בינוני

סטטיסטיקה לפי סוגה

להצגת סטטיסטיקה לפי תקופה
היקרויות במאגר
שכיחות המילה ביחס לכלל המילים בתקופה

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

סינון:
מחברים
שנים

סוג חיפוש
מילותח יפוש:

הערות